Narodowy Instytut Muzyki i Tańca prowadzi nabór zgłoszeń do uczestnictwa w laboratoriach warsztatowo-twórczych dla artystów i kadry tańca z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności, neuroróżnorodnych i głuchych/Głuchych. Nabór trwa do 17 września 2024 roku do godz. 11.59. Laboratoria odbędą się w dniach 19–26 października 2024 roku w Łodzi.

Wersja do druku

Pobierz PDF

Udostępnij

Program „Taniec i niepełnosprawność – Przekraczanie Granic” ma na celu wpływanie na sektor kultury i sztuki, aby był bardziej dostępny dla jego różnorodnych uczestników i uczestniczek, także dla osób głuchych/Głuchych, neuroróżnorodnych i z niepełnosprawnościami.

Program w 2024 roku obejmuje dwa rodzaje działań:

1. Szkolenia z przygotowania teoretycznego i praktycznego do pracy artystyczno-edukacyjnej w zakresie tańca i choreografii, dotyczące potrzeb osób głuchych/Głuchych i osób z niepełnosprawnościami;

2. Laboratoria warsztatowo-twórcze dla artystów i kadry tańca z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności, neuroróżnorodnych oraz g/Głuchych.

Tematem tegorocznej edycji jest „Laboratorium rekonstrukcji gestu” – to innowacyjne działanie, które stanowi unikatowe połączenie sztuki, komunikacji i eksploracji cielesnego porozumiewania się. 

Duet prowadzący laboratoria tworzą:

Patrycja Jarosińska – aktorka, tancerka, pedagożka, osoba niesłysząca.
Ukończyła studia pedagogiczne na kierunku opiekuńczo-wychowawczym na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz studia z zakresu surdopedagogiki z terapią pedagogiczną na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Ukończyła również kurs tańca współczesnego i kompozycji ruchu w Krakowie.

Występowała m.in. w nagrodzonym na festiwalu The Best Off spektaklu Wojna w niebie (reż. Dominika Feiglewicz, Cricoteka 2018), w pokazie w ramach Holland Dance Festival (reż. Marc Brew, Het Nationale Theater 2019), w koncercie Jaśnieć podczas 57. Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie (reż. Natalia Orkisz, Teatr KTO 2021), w spektaklu Siostrzeństwo/sisterhood (reż. Dominika Feiglewicz, chor. Kate Marsh, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie 2021), który zdobył Nagrodę Teatralną im. S. Wyspiańskiego, w spektaklu Translacje, przy którym też współpracowała choreograficznie (chor. Eryk Makohon, Krakowski Teatr Tańca 2022) oraz w przestawieniu Kurtyna Kobiet (reż. Katarzyna Małachowska, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie 2023). Uczestniczka licznych programów rezydencyjnych, m.in. METAL Chauffeur’s Cottage w Peterborough, laboratorium „Taniec i niepełnosprawność – przekraczanie granic” w Teatrze ROZBARK w Bytomiu, Dance Air w Hadze w ramach projektu Europe Beyond Access. Współtworzyła choreografię i reżyserię światła do spektaklu Ruchome Graffiti (Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu 2023). Opracowała autorską koncepcję choreograficzną z użyciem znaków polskiego języka migowego do pokazu powarsztatowego Język (z) ciała (Cricoteka 2024).

Beneficjentka stypendium twórczego miasta Krakowa w 2023 roku. Prowadzi warsztaty ruchowe i teatralno-taneczne dla osób niesłyszących i słyszących. Pracuje jako nauczyciel wychowawca w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących im. Janusza Korczaka w Krakowie. Prowadzi zajęcia teatralno-taneczne dla osób z wadą słuchu. Jeden z wyreżyserowanych przez nią spektakli pt. Zasobnik zajął I miejsce w Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu w Teatrze Lalek „Pleciuga” w Szczecinie.

Michał Przybyła – performer, tancerz, choreograf, pedagog, nauczyciel jogi.
Absolwent studiów licencjackich na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi w zakresie tańca i choreografii. Jest studentem Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku sztuki społeczne w Instytucie Kultury Polskiej oraz kierunku filologia polskiego języka migowego. Ukończył program MASA organizowany przez Kibbutz Contemporary Dance Company w Izraelu oraz staż w KCDC.

W 2018 roku stworzył warsztat „Inicjatywa żywa” skierowany do osób związanych z tańcem oraz osób o różnym stopniu niepełnosprawności fizycznej. W warsztatach brały udział osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby z zespołem Downa, seniorzy i seniorki.
W 2019 roku przeprowadził autorski warsztat „Laboratorium Rekonstrukcji Gestu” w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu w ramach Laboratoriów Twórczych, który skierowany był do osób z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności, w tym osób głuchych/Głuchych. Prowadzi także liczne warsztaty ruchowe na terenie całej Polski, w których biorą udział osoby bez doświadczenia ruchowego lub o alternatywnej motoryce, w tym również seniorzy i seniorki.
W 2024 roku poprowadził cykl warsztatów „Queerowa Szkoła Ruchu” w Komunie Warszawa, dla młodzieży LGBTQ+ w wieku 14–18 lat. W grupie były osoby neuroróżnorodne, dla których scenariusz warsztatów został specjalnie zaadaptowany, wykorzystywane były techniki Anny Halprin, Mary Overlie oraz Steve’a Paxtona.

Informacja w tekście łatwym do czytania i zrozumienia


Celem Laboratoriów jest między innymi:

  • podnoszenie poziomu wiedzy o tańcu i dostępności,
  • poszerzanie kompetencji i zwiększanie zasobów zawodowych osób profesjonalnie zajmujących się tańcem lub aspirujących do profesjonalizacji swojej artystycznej działalności tanecznej,
  • rozwinięcie warsztatu artystycznego i pedagogicznego osób uczestniczących,
  • zainspirowanie do twórczych poszukiwań koncepcji w sztuce tańca, pedagogice tańca oraz edukacji kulturalnej,
  • wymiana doświadczeń oraz wyrównanie szans w dostępie do artystycznej i edukacyjnej aktywności tanecznej osób z różnymi potrzebami.

Laboratoria skierowane są do wykonawców, twórców i edukatorów, osób identyfikujących się jako osoby z niepełnosprawnościami, osoby neuroróżnorodne, osoby głuche/Głuche lub osoby bez niepełnosprawności.

W świetle założeń programu, różnorodność, w tym niepełnosprawność, jest unikatowym zasobem kształtującym dyskusję na temat możliwości rozwoju twórczego i osobistego każdej z osób uczestniczących w laboratoriach, bez względu na kondycję i sprawność.

Laboratoria odbędą się w dniach 19–26 października 2024 roku w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych w Łodzi.

Zgłoszenia należy wysyłać tylko elektronicznie do 17 września do godziny 11.59 za pośrednictwem formularza Microsoft Forms, dostępnego na stronie: https://nimit.pl/aktualnosci/taniec-i-niepelnosprawnosc-przekraczanie-granic-2024-nabor-zgloszen-uczestnikow-laboratoriow-warsztatowo-tworczych/.

Szczegółowych informacji o programie „Taniec i niepełnosprawność – Przekraczanie Granic” udziela Patrycja Alenkuć – Specjalistka ds. impresariatu tańca, koordynatorka programu:
tel.: +48 785 180 000, mail: przekraczanie.granic@nimit.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close