Małgorzata Haduch oraz Zespół Żebra Pchły Szachrajki zapraszają na wiosenny kurs praktyki improwizacji i performensu. Złoży się na niego pięć niedzielnych spotkań, zaplanowanych w terminach między 2 lutego a 21 kwietnia.

Wersja do druku

Pobierz PDF

Udostępnij

Improwizację się praktykuje, improwizacja jest postawą, wymagająca skupienia i zrozumienia. Wolność i intuicja osadzone są w ciele, przestrzeni i czasie, by wspólnie doświadczać spod żebra.

Kurs wiosenny „Praktyka improwizacji i performance” rozpocznie się 25 lutego o godz. 10.00 w Dzielnicowym Domu Kultury Ursynów w Warszawie. Kurs odbywa się dzięki uprzejmości Marty Mandaryny Wiśniewskiej oraz Mandaryna Dance Studio.

Terminy zjazdów

Struktura spotkań to 5 zjazdów niedzielnych po 6 godzin. Spotkania zakończą się pokazem.

25 luty, DOK Warszawa
3 marca, Scena Supernova Kraków (wyjątek połączony z pokazem poprzedniej grupy warsztatowej)
17 marca, DOK Warszawa
7 kwietnia, DOK Warszawa
21 kwietnia, DOK Warszawa

Inauguracja kursu z gościnnym warsztatem z improwizacji dyrygowanej, prowadzonym przez Paulinę Owczarek

Celem praktyki jest rozwijanie własnego języka ruchowego, który wzbogaci improwizowaną ekspresję sceniczną. Uczestnicy ćwiczą improwizację solową z rozwinięciem na duety. Jeden warsztat poświęcony jest grupowej improwizacji dyrygowanej z gościnnym udziałem fenomenalnej saksofonistki Pauliny Owczarek (założycielka Krakowskiej Orkiestry Improwizatorów).
Prowadzący nawiążą do współczesnej sztuki tańca oraz do nurtu improwizacji, który z pasją chcą tworzyć w kontekście sztuk performatywnych w Polsce. Na warsztacie dyskutowana będzie rola widza oraz relacja performera z publicznością. Uczestnicy będą pozbywać się wewnętrznego krytyka, coraz głębiej rozumiejąc, iż publiczność także pragnie być wciągnięta w pewnego rodzaju doświadczenie.

Nieocenioną rolę w czasie warsztatu pełni Ada Markowska, młoda kuratorka i badaczka sztuki performensu. Jej obecność wzbogaca część teoretyczną warsztatu. Pojawi się okazja, by odkryć, ile jeszcze jest stereotypów wokół tańca improwizowanego, jak również, by czerpać z tekstów i zainspirować się innymi artystami ze świata.
Praktyka jest skoncentrowana i intensywna.

Organizatorzy zapraszają osoby, które czują, że improwizacja to ich kierunek rozwoju artystycznego. Najważniejsza jest otwartość na eksperymenty, krytyczne podejście do „modnych rozwiązań”, otwartość na twórcze myślenie.

Choć nie jest to oczywiste, kurs otwarty jest także dla artystów i artystek muzyki. Wynika to z obserwacji coraz silniejszej fali zaangażowania osób tworzących muzykę w spektaklach tanecznych oraz z ich roli, poszerzanej o działania ciałem i ruchem.

Spotkania zakończone zostaną pokazem, który pełni rolę doświadczenia, co się w nas zmienia, gdy przychodzi publiczność. Jak narzędzia praktykowane w sali ćwiczeń odzwierciedlają się w akcie scenicznym?

Występ jest nieobowiązkowy.

W czasie kursu możliwe są konsultacje online własnej praktyki indywidualnej.

Zapisy do 21 lutego!
Kontakt mailowy: freethedance@gmail.com

Ilość miejsc jest ograniczona, gdyż z każdym artystą pracuje się indywidualnie.

Cena: 1950 zł (możliwość płatności w 3 ratach)

Małgorzata Haduch – polska tancerka i choreografka awangardowych form tanecznych. Absolwentka School for New Dance Development w Amsterdamie (2004) oraz Wydziału Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest twórczynią kilkunastu spektakli, w tym najbardziej istotne to solo Zona Segura, które powstało w ramach Solo Project w Poznaniu, a następnie pokazywane było na wielu festiwalach w Polsce i Europie.
Ostatnia praca solowa oŚĆ! została wyreżyserowana specjalnie dla Marty Mandaryny Wiśniewskiej. W performensie skrojonym specjalnie dla Marty, twórczynie zaskakują kompletnie nieznanym głosem, metaforycznie i fizycznie, oraz obecnością sceniczną Mandaryny.

W latach 2012 do 2020 Haduch realizowała swoje programy autorskie poświęcone badaniu improwizacji w dziedzinie muzyki i tańca: Free the Dance, Filmowe wtorki o improwizacji oraz zainicjowała serię warsztatów Praktyka improwizacji i performance (PIP). Jej praca artystyczna jest unikatowa w skali kraju, gdyż poszerza pole działania szczególnie w dziedzinie kompozycji i improwizacji. Artystka dwukrotnie prowadziła swoje badania artystyczne w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz była kilkakrotnie nagrodzona dofinansowaniem z Instytutu Adama Mickiewicza w programie „Kultura Polska na Świecie”. Laureatka stypendium twórczego miasta Krakowa w 2018 roku oraz stypendium rządu meksykańskiego dla wybitnych obcokrajowców w 2015 roku. W 2013 roku, wspólnie z holenderskimi przyjaciółmi i oryginalnymi artystami, założyła własny zespół Help Me to Crash, z którego narodził się najważniejszy duet artystyczny z Marią Mavridou i ich wspólny performance No Sugar No Candy. Ma na swoim koncie także trzy autorskie wystawy fotograficzne poświęcone legendarnemu punkowemu zespołowi The Ex, między innymi pokazywane w formie instalacji fotograficznej na Festiwalu Trzecie Ucho w Elektrociepłowni Powiśle (2011) oraz na Festiwalu Music Unlimited 2016 w Austrii.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close