Warsaw Ballet Natalia Maria Wojciechowska

Zdjęcie: Warsaw Ballet Natalia Maria Wojciechowska

Warsaw Ballet Natalia Maria Wojciechowska

Wersja do druku

Udostępnij

Warsaw Ballet jest nowym polskim zespołem baletu neoklasycznego i postneoklasycznego*, założonym przez byłą solistkę Polskiego Baletu Narodowego – Natalię Marię Wojciechowską. W zespole tańczą zarówno osoby, które ukończyły szkołę baletową i posiadają dyplom zawodowego tancerza, jak i osoby, które postawiły na prywatną, pozaszkolną formę edukacji tanecznej, osiągając wysoki poziom techniczny i artystyczny nieustępujący tancerzom zawodowym.

Warsaw Ballet jest jednocześnie pierwszym prywatnym, profesjonalnym zespołem baletowym, w którym tancerze poza tańczeniem zajmują się przydzielonymi funkcjami: marketingiem i promocją, scenografią, kostiumami, kierownictwem sceny i innymi.

Jest to projekt, który opiera się wyłącznie na prywatnych funduszach. Twórcy zespołu postawili na taki model, aby zachować niezależność: chcemy bowiem tworzyć to, co chcemy oraz tak, jak chcemy. Taki model zespołu wymaga jednak dużego wkładu pracy oraz pieniędzy, dlatego twórcy liczą na finansową pomoc ze strony sponsorów oraz mecenasów sztuki.

*Czym jest neoklasyka i postneoklasyka w balecie?

George Balanchine w latach 30. XX wieku zapoczątkował przełamanie konwencji i założeń tańca klasycznego, czyli neoklasykę (nową klasykę), wprowadzając większą swobodę w port de bras, czyniąc tancerza zespołowego niemal równym z solistą, wprowadzając również przerysowanie postawy baletowej i inne środki wyrazu. Umożliwiło to większą swobodę w interpretacji.

Po wielu latach rozwoju neoklasyki – warto tutaj wspomnieć kontynuatorów nurtu neoklasycznego, jak Frederick Ashton, John Neumeier, John Cranko, Roland Petit i inni – powstał nowy nurt wprowadzający do neoklasyki elementy na pograniczu lekkiej atletyki, tańca współczesnego, tańca nowoczesnego i innych, stawiając tym samym przed tancerzami ekstremalnie wysoką poprzeczkę. Tacy twórcy jak William Forsythe czy David Dawson oczekiwali i nadal oczekują od tancerzy niezwykłej siły, wytrzymałości, wydolności, rozciągnięcia, szybkości, świadomości, kreatywności, samodzielności, wyobraźni. Forsythe, wykładający na wielu uczelniach, uświadamia, że tancerze są przede wszystkim lekkoatletami, a niekiedy część z nich również artystami.

W roku 2014 Natalia Maria Wojciechowska stworzyła Fundację Neoclassica, która zgodnie z jej nazwą wspiera rozwój tańca neoklasycznego oraz jego późniejszych odmian. Wojciechowska opisała ten nowy nurt i nazwała go postneoklasyką. Jak każdy akt tworzenia, tak i ten był – oraz nadal jest – procesem. Wojciechowska najpierw stworzyła trening dla tancerzy, którzy chcą być w stanie sprostać wymaganiom choreografów XXI wieku, następnie wprowadziła go do zajęć uczących tańca neoklasycznego, a dopiero później wyodrębniła, nazywając postneoklasyką.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close