Wersja do druku

Udostępnij

Polska publiczność powoli przyzwyczaja się do spektakli tanecznych, w których się nie tańczy. Artyści z nurtów takich jak choreografia konceptualna czy non-danse (przekładany z francuskiego na „nie-taniec”) każą nam być gotowym na wszystko – czasem i na to, że na białym kwadracie baletowej podłogi przez sześćdziesiąt minut oglądać będziemy tancerkę przemieszczającą się od ściany do ściany. Albo – tym razem na czarnym podłożu – wysłuchamy opowieści nieruchomych wykonawców, tkwiących w jednej konstelacji.

Jednak Jonathan Burrows, który gościł w tym roku na poznańskiej Malcie – choć jak najbardziej wpisuje się w awangardowe prądy – może zaskoczyć swoimi występami zarówno tych, którzy zdaje się, że już oswoili się z nową estetyką, jak i widzów o bardziej zachowawczych gustach. To artysta oryginalny i całkowicie osobny na tle brytyjskiego tańca, zdominowanego przez wirtuozerskie i wyestetyzowane przedstawienia; mówiąc z pewną przesadą – jedyny konceptualista z Wysp. Intelektualny charakter jego pracy doczekał się kilku bon motów – począwszy od wielokrotnie cytowanego stwierdzenia recenzenta „Guardiana”, że gdyby Einstein zajmował się tańcem, to wyglądałby zapewne jak twórczość Burrowsa, po spopularyzowane w Polsce przez kuratorkę Joannę Leśnierowską powiedzenie samego choreografa: „Do tworzenia tańca potrzebne są dwie nogi, dwie ręce i przede wszystkim głowa”.

Awangarda + vis comica. Tak najkrócej można by scharakteryzować projekty Jonathana Burrowsa z ostatniej dekady. U źródeł inspiracji brytyjskiego choreografa leżą klasycy amerykańskiej neoawangardy – z Johnem Cagem na czele.

Dalszy ciąg tekstu – na stronie „Dwutygodnika”

Wydawca

Dwutygodnik. Strona kultury ()

powiązane

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close