Lucia Dlugoszewski, amerykańska kompozytorka, choreografka i wynalazczyni o polskich korzeniach, długo pozostawała postacią zapomnianą. Od kilku lat jej sylwetka cieszy się coraz większym zainteresowaniem i po jej twórczość sięgnęli m.in. organizatorzy tegorocznej odsłony berlińskiego festiwalu MaerzMusik.
Contemplations into the Radical Others to projekt badawczy poświęcony Lucii Dlugoszewski zainicjowany przez MaerzMusik we współpracy z Ensemble Musikfabrik, Erick Hawkins Dance Company, choreografką Katherine Duke i pianistką Agnese Toniutti.
Dlugoszewski była przede wszystkim kompozytorką i choreografką, ale i pianistką i poetką. Pobierała lekcje u Edgara Varèse’a, Grete Sultan i Johna Cage’a; poszukiwała nowych brzmień i nowych środków wyrazu, preparując fortepian, projektując nowe instrumenty, sięgając po przedmioty codziennego użytku, łącząc dźwięk z ruchem. Jako członkini Erick Hawkins Dance Company komponowała muzykę do utworów choreograficznych, tworzyła własne choreografie, występowała poetycko na scenie obok tancerzy.
W programie niedzielnego koncertu znalazły się takie jej utwory, jak:
Exacerbated Subtlety Concert (Why Does A Woman Love a Man?) I, II + Fountain in the middle of the room (1997, rev. 2000)
na fortepian preparowany i solo taneczne
Cantilever z choreografią Ericka Hawkinsa (1963)
na fortepian i czterech tancerzy
Realizatorzy:
Agnese Toniutti – fortepian, fortepian preparowany
Erick Hawkins, Lucia Dlugoszewski – choreografia
Katherine Duke – inscenizacja
Kristina Berger, Juan Corres, Laia Vancells Pi, Marco Rizzi – tancerze
Deanna Berg Mac Lean, Erick Hawkins – kostiumy