Inne

Białystok/XII Festiwal „Kalejdoskop”: Svetlana Ulanovskaya „Białoruski taniec współczesny: zjawisko czy sztuka samotników?” – wykład

Zdjęcie: Białystok/XII Festiwal „Kalejdoskop”: Svetlana Ulanovskaya „Białoruski taniec współczesny: zjawisko czy sztuka samotników?” – wykład

Wersja do druku

Udostępnij

Odbywający się od jedenastu lat w Białymstoku największy i najważniejszy festiwal tańca współczesnego w północno-wschodniej Polsce. Tegoroczna XII edycja podejmuje temat tożsamości Europy Środkowo – Wschodniej. Na festiwal zaproszono 56 artystów z Polski, Białorusi, Ukrainy i Litwy. Podczas tegorocznego „Kalejdoskopu” zrealizowanych zostanie dwadzieścia wydarzeń.

W ramach festiwalu białoruska krytyczka Svetlana Ulanovskaya wygłosi wykład na temat białoruskiego tańca współczesnego Białoruski taniec współczesny: zjawisko czy sztuka samotników?.

Pierwsze zespółу fizycznego teatru i tańca nowoczesnego pojawiłу się na Białorusi w latach osiemdziesiątych i na początku lat dziewięćdziesiątych, po upadku rządu komunistycznego. W 1980 roku powstał teatr fizyczny Zhest (dziś – InZhest) Wiaczesława Inozemtseva (Mińsk). W 1986 roku został stworzony pierwszy w historii białoruskiej choreografii teatr tańca – folk-modern teatr Gostitsa Larisy Simakovich (Mińsk). W 1989 roku Dmitrij Kurakulov stworzył w Grodnie zespół tańca współczesnego TAD. Od 1994 roku istnieją teatr tańca Galeria Aleksandra Tiebienkowa (Grodno) i grupa tańca współczesnego Quadro Inny Aslamowej (Gomiel). To była generacja entuzjastów-samotników, których działalność twórcza nie miała oficjalnego statusu i wsparcia ze strony państwa – w porównaniu z baletem klasycznym i tańcem ludowym.

Co zmieniło się w trzech dekadach rozwoju białoruskiego tańca współczesnego? W jakich warunkach rozwija się on teraz? Jaki jest jego status dzisiaj?

Prezentacja będzie koncentrować się na następujących zagadnieniach:

– kontekst społeczno-kulturowy i jego wpływ na rozwój białoruskiego tańca współczesnego;

– historia białoruskiego tańca współczesnego, przegląd twórczości jego czołowych twórców;

– estetyczne cechy białoruskiego tańca współczesnego;

– tendencje i problemy w rozwoju białoruskiej sceny tańca współczesnego i teatru fizycznego.

Prezentacji będzie towarzyszyła demonstracja wideo.

Svetlana Ulanovskaya (Białoruś)krytyczka tańca i badaczka tańca współczesnego, Master of Arts, wykładowca Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki oraz Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej, redaktor naczelny portalu o białoruskim współczesnym teatrze Art Aktivist Theatre. Jest jedną z autorek antologi: Taniec współczesny przestrzeni postsowieckiej (Moskwa, 2013), Labirynt tańca. Nowoczesna choreografia. Historia Międzynarodowego Festiwalu Współczesnej Choreografii w Witebsku. 25 lat (Mińsk, 2013), Choreografia w lustrze krytyki (Mińsk, 2010).

Wstęp wolny.

 PROGRAM

Tekst kuratorski Anny Królicy

Więcej informacji: http://festiwal-kalejdoskop.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close