Spektakle

Białystok/XIII Festiwal „Kalejdoskop”: Teatr Rozbark „democratic body” – chor. Anna Piotrowska

Zdjęcie: Białystok/XIII Festiwal „Kalejdoskop”: Teatr Rozbark „democratic body” – chor. Anna Piotrowska

Fot. Aleksander Joachimiak

Wersja do druku

Udostępnij

Festiwal Kalejdoskop jest organizowany przez Podlaskie Stowarzyszenie Tańca, a za jego kształt odpowiadają dyrektorki Joanna Chitruszko i Karolina Garbacik oraz programatorka Anna Królica. W ramach XII edycji festiwalu odbędzie się pokaz spektaklu Teatru Rozbark democratic body w choreografii Anny Piotrowskiej. democratic body stworzony został z tancerzami, z którymi Anna Piotrowska współpracowała już wcześniej przy przedstawieniu dyplomowym Transdyptyk. Istotny dla nowego przedstawienia był przebieg procesu, w którym artyści przyglądali się wykreowanemu przez Annę Piotrowską określeniu: democratic body. Sam proces twórczy był przestrzenią zdefiniowania w ciele, czym może stać się tytułowe „democratic body”.

democratic body db – w tym wypadku staje się również „bohaterem” spektaklu, stworzonym z sześciu ciał demokratycznych tworzących jedno wspólne. Potwierdza się reguła, że ciało może być demokratyczne tylko względem innych ciał. Jedno ciało nie jest w stanie stworzyć systemu demokratycznego. db nie ma przeszłości, czyli swoistej tożsamości, która mogłaby stworzyć obawy przed brakiem akceptacji innych demokratycznych ciał. db żyje tu i teraz, nie zajmując się zupełnie przeszłością. W systemie stworzonym przez db jest miejsce na indywidualność, nie ma za to pola na intelektualizację ego. Najważniejsza jest potrzeba, charakterystyczny dla danego momentu nakaz chwili, który określa istnienie ciała demokratycznego. Bierność, obojętność, apatia nie działają w demokratycznym systemie demokratycznych ciał. db jest prostolinijne, nieskomplikowane, nie oczekujące, ciało jest aktywne, realizuje ciągle własne potrzeby. Ciało jest w ciągłym procesie, ono dąży, podejmuje wyzwania. Nie dyskutuje z nimi, akceptując wybory. Ciało demokratyczne nic nie musi. Jest wolne. W systemie democratic body budują się więzi. Całe ciało jest decyzją i jest akceptacją tej decyzji. Co łączy demokratyczne ciała? Na pewno puls i chęć życia, istnienia, lecz nie zawsze wspólnego działania. db nie może istnieć pomiędzy decyzjami – jest za lub przeciw lub może wstrzymać się od głosu. Ciało pomiędzy decyzjami nie musi mieć zdania.

koncepcja, reżyseria, choreografia: ANNA PIOTROWSKA

kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Wojciech Chowaniec, Szymon Dobosik, Jan Lorys, Tomek Urbański, Piotr Mateusz Wach

muzyka: Michał Mackiewicz

światła: Anna Piotrowska & Michał Wawrzyniak

scenografia, kostiumy: Anna Piotrowska

obserwatorium krytyczne: Anna Duda, Aleksandra Kranz

współpraca: Przemek Jeżmirski, Bożena Suwaj, Paweł Murlik, Dastin Greczyło

premiera:  29 czerwca 2015 r., Teatr ROZBARK

produkcja: Teatr ROZBARK, Fundacja Rozwoju Tańca _ eferte

Projekt współfinansowany jest przez Urząd Miasta Bytom Wydział Kultury i Sportu w ramach projektu „sezon artystyczny eferte_ROZBARK 2015”.

Anna Piotrowska – choreografka, reżyserka, nauczycielka tańca współczesnego, tancerka, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca – eferte, założycielka „mufmi” w Warszawie (1995). Stworzyła ponad 80 autorskich choreografii i przedstawień. Od września 2014 kierownik zespołu Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK (od września 2015 Kierownik Artystyczny), współpracowała z izraelsko-holenderskim duetem choreograficznym Ivgi&Greben. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych: PolemiQi, Atak przestrzeni, Kierunek.(Europa_Warszawa).taniec, SoloDuo_Polska, laboratorium choreografii, British 4 Polish Dance i in. Była laureatką SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005/2006), wielokrotnie jurorką SoloDuo, stypendystką British Council Awards 2004 – Young Polish Arts Entrepreneur., producentką przedstawień teatru tańca, jurorką Doliny Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach: taniec i animacja kultury. Anna Piotrowska uczestniczyła jako gość w festiwalu Gramigna Festival (Palermo 2007), International Poesifestival (Sztokholm 2007), Nu Dance Fest (Bratysława 2007/2008), Fabriaktionen (Berlin 2008), Working Title Festival (Bruksela 2008), jak również wielokrotnie jako gość Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego (Bytom), Międzynarodowego Festiwalu Współczesnych Form Tańca (Kalisz – główna nagroda 2007), Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (Lublin), wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2012). Zajmowała się reżyserią ruchu w teatrach dramatycznych m.in. w Szczecinie, Zielonej Górze, Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Białymstoku i Legnicy. Współpraca z reżyserami: Paweł Kamza, Michał Siegoczyński, Artur Tyszkiewicz. Zrealizowała dwie autorskie produkcje dla Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu: farfalla i 6 x 9 . Realizowała ruch w teatrze lalek K3 z Białegostoku. Była gościem programu advancing performing arts project (APAP) w 2008 roku, w ramach tego programu powstało solowe przedstawienie Look 4 faces wystawiane w Bytomiu, Warszawie, Berlinie i Brukseli. Regularnie współpracowała ze Śląskim Teatrem Tańca. Pracuje jako pedagog w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, gdzie wykładała: formy teatru tańca i struktury choreograficzne, improwizacje, sceny improwizowane i taniec współczesny. Zrealizowała kilka przedstawień międzynarodowych: Walk_2_corner, HUG (Węgry), Laka la Mnija in the field of half of sth, Cold Fish (Norwegia), CoCo_Klimt (Słowacja), or Clitoris Landscape (close to gate No. 5) (Włochy). W 2013 roku zrealizowała spektakl dyplomowy dla studentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca TRANSDYPTYK. W 2014 roku stworzyła przedstawienie dla Wrocławskiego Teatru Pantomimy Historia Brzydoty, w październiku odbyła się premiera jej najnowszego przedstawienia i don’t wanna be a horse w ramach międzynarodowego projektu Recording Fields, którego premiera odbyła się w Düsseldorfie w tanzhaus nrw. We wrześniu 2015 roku spektakl w reżyserii Anny Piotrowskiej i wykonaniu Łukasza Pawłowskiego toniejestpostawartystyczna! czyli premiery nie będzie! zdobył Grand Prix XIII Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie i Nagrodę Główną 3. Koszalińskich Ogólnopolskich Dni Monodramu. Najnowszy spektakl dla Teatru Rozbark to Zagubieni w skórze (premiera 7 listopada 2015).

Więcej informacji na stronie: festiwal-kalejdoskop.pl oraz na profilu facebookowym: www.facebook.com/festiwal.kalejdoskop.

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close