Spotkania
Festiwal

Białystok/XIX Festiwal „Kalejdoskop”: Taniec i państwo – co Platon doradzałby dzisiaj? Spotkanie autorskie z Juliuszem Grzybowskim

Zdjęcie: Białystok/XIX Festiwal „Kalejdoskop”: Taniec i państwo – co Platon doradzałby dzisiaj? Spotkanie autorskie z Juliuszem Grzybowskim

Na zdj. Juliusz Grzybowski. Fot. Materiały organizatora

W ramach 19. Festiwalu Tańca Współczesnego „Kalejdoskop” Hanna Raszewska-Kursa poprowadzi spotkanie autorskie z Juliuszem Grzybowskim wokół jego książki Państwo Tańczące. Mitologiczne źródła Platona nauki o tańcu.

Wersja do druku

Udostępnij

Historia tańca jest częścią historii świata, także tej politycznej. Taniec bywał przez władze a to zakazywany, a to popularyzowany, a to wprzęgany w służbę państwu – choć rzadko zakazy i afirmacje obejmują całościowo taniec jako taki. Raczej należałoby powiedzieć, że różne władze sprzyjają różnym odmianom tańca, ignorując pozostałe lub spychając je na margines.

Wiele napisano o tym, dlaczego władza może czuć obawy przed tańcem, który jednoczy społeczność, daje jej siłę i poczucie wspólnoty. Dziś zapytajmy o coś innego: co jest w tańcu takiego, co władza może cenić? Czy taniec może mieć siłę państwotwórczą? Może tak naprawdę to nie w tańcu tkwi problem, a – by nie powiedzieć, że we władzy samej w sobie – w niektórych koncepcjach państwa?

Dr Juliusz Grzybowski, autor książki Państwo Tańczące. O tańcu w filozofii Platona, pisze, że w koncepcji Platona taniec był wszechobecny. Że Platońska klasyfikacja tańca była zarazem wykładnią państwa, że nikt nie myślał o tańcu tak poważnie jak Platon! Porozmawiamy o tym, co z tej myśli mogłoby sprawdzić się obecnie. Pofantazjujemy, jak taniec współczesny miałby się w 2022 roku, w państwie zorganizowanym według koncepcji sprzed naszej ery. Zapytamy, co Platon doradzałby dziś – i władzy, i tańcowi.

Juliusz Grzybowski – doktor filozofii, pracuje na Wydziale pedagogiczno-artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu oraz na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi na kierunku Choreografia i Techniki Taneczne. Były tancerz Teatru Tańca Alter. Zajmuje się filozofią tańca, wolnością oraz, niezmiennie, Heleną Trojańską. Autor ponad 40 artykułów naukowych, ważniejsze publikacje: Wykład o improwizacji, O tym, czy taniec jest bezmyślny, Szkoła niewolników, Piękno, czyli wieczność ukazująca się w czasie, Lęk przed nieobecnością. O różnicy między młodym i nowym, O męstwie, czyli wolności, a także o tym, czy wolność można zagwarantować, Dlaczego Platon pyta o Atlantydę, albo dlaczego Platon pyta poetów o Państwo, Taniec labiryntu albo o tym, co wyrył Przesławny Kulawiec na tarczy Achillesa. Prowadzi okazjonalne wykłady na festiwalach tanecznych (Kalisz, Łódź, Warszawa, Połczyn-Zdrój). W 2012 roku współpracował z zespołem Pracownia Fizyczna przy choreografii Fajdros, od 2011 roku wspólnie z Witkiem Jurewiczem poszukuje punktów stycznych tańca i filozofii. Aktualnie pracuje nad monografią o tańcu w filozofii Platona. Ma za sobą nieśmiałe próby literackie, opowiadanie o starym sadzie piłce nożnej i plastelinowej babce zdobyło Grand Prix na festiwalu Konfrontacje w Lesznie. Razem ze swoimi dziećmi Michałem i Zofią napisał bajkę Skarb Nienazwanej Góry. Ostatnio wydał książkę Państwo Tańczące. Mitologiczne Źródła Platona Nauki o Tańcu.

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close