Białystok/ XVIII Festiwal „Kalejdoskop” 2021: Ramona Nagabczyńska „Części ciała”

Zdjęcie: Białystok/ XVIII Festiwal „Kalejdoskop” 2021: Ramona Nagabczyńska „Części ciała”

"Części ciała", fot. K. Szugajew

Wersja do druku

Udostępnij

Solo Części ciała jest efektem choreograficznej fascynacji twarzą. Performans bada zarówno jej anatomię i fizjologię, jak i zdolność do bycia nieustannie zmieniającym się obrazem, generującym znaczenia, emocje i tożsamości. Tradycyjnie twarz uważana jest za nośnik prawdy, interfejs sfery psychicznej człowieka, a język jej analizy naładowany jest romantyczną mitologią. Twarz jest częścią ciała, na którą zwracamy szczególną uwagę i która najbardziej uaktywnia empatię na poziomie neuronów lustrzanych. Jednocześnie – jak w przypadku innych części ciała – jej używanie i postrzeganie podlegają historycznym przemianom i specyficznym nakazom. Skąd wzięła się charakterystyczna dla tańca współczesnego obsesja na punkcie neutralnej twarzy i co ta neutralność miałaby właściwie oznaczać? Jaki jest związek groteski i kobiecej podmiotowości? Co współczesna choreografia twarzy mówi nam o kulturowej opresji?

 

O artystce:

 

Tancerka i choreografka pracująca na rynku polskim i międzynarodowym. Uczyła się w Ogólnokształcącej Szkoly Baletowej w Warszawie, w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz w London Contemporary Dance School w Londynie. Wśród zespołów i artystów, z którymi współpracowała są: Fleur Darkin, Ula Sickle, David Wampach, Alex Baczyński-Jenkins, Marta Ziółek, Sjoerd Vreugdenhil, Emma Martin, Rebecca Lazier, Gosia Wdowik, Paweł Althamer, Paulina Ołowska oraz Clod Ensemble, z którymi stale współpracuje od 2008 roku. Do prac należą m.in. New (Dis)Order (2012), który został wybrany w 2014 do sieci Aerowaves, Re//akumulacja (2012), performans galeryjny The Way Things Dinge (2014), solo pURe (2015), MORE (2017), performans galeryjny Networking (2018/19), Części ciała (2019) również wybranego do sieci Aerowaves oraz Silenzio! (2021) wyprodukowanego przez Nowy Teatr w Warszawie.

Ramona jest jedną ze współzałożycielek kolektywu Centrum w Ruchu.

 

Części ciała

 

Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N  

18 czerwca, godz. 19.30

 

Choreografia, wykonanie: Ramona Nagabczyńska-de Barbaro

Współpraca dramaturgiczna: Mateusz Szymanówka i Agata Siniarska

Opieka artystyczna: Philippe Riéra

Muzyka: Georges Bizet, Vincenzo Bellini, Mina, Prince

Światła, projekcje: Jędrzej Jęcikowski

Kostiumy/rekwizyty: Nagi Gianni

Tekst na podstawie Paula Thomasa Andersona

Zdjęcie: Witek Orski

Grafika: Jakub de Barbaro na podstawie okładki płyty Mina: The Collection 3.0

 

Produkcja: Fundacja Burdąg

Partnerzy: Centrum w Ruchu, CSW Zamek Ujazdowski, Buda Kortrijk, Lubelski Teatr Tańca, Tanzfabrik Berlin, Komuna//Warszawa Zrealizowano ze środków Miasta Stołecznego Warszawa.

 

Czas trwania spektaklu: 45 minut

Uwaga: Spektakl zawiera wulgarne i niecenzuralne słownictwo

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close