Organizatorzy XVIII Festiwalu „Kalejdoskop” zapraszają na spektakl Manhattan Dominiki Wiak i Danieli Komędery-Miśkiewicz.
Musimy się zniszczyć albo pokochać.
Bomba atomowa to najpotężniejsza broń, jaką stworzył człowiek. Jej siła sprawia, że w bliskim otoczeniu eksplozji materia przepada. Amerykański Projekt Manhattan miał na celu konstrukcję pierwszej bomby atomowej. Była to bomba paradoksalna: miała przynieść wielkie zniszczenia i jednocześnie zakończyć wojnę.
Zrzucenie bomby „little boy” na Hiroszimę było przerażającym przykładem działań człowieka demonstrującym, że sposobem na pojednanie jest zwiększenie przemocy. Sam Projekt Manhattan wywołał początkową falę euforii (po kapitulacji Japonii), potem zaś poczucie niepokoju nad siłą sprawczą przemocy, do jakiej człowiek jest w stanie się posunąć.
Twórczynie poszukują inspiracji w przeciwległych doświadczeniach: w brutalności i kruchości, w cierpieniu i pięknie. Szukają piękna utopii w rzeczywistości spirali przemocy, z której trudno się wyrwać. Dziś coraz trudniej wyznaczyć linię między rzeczywistościami wojny i pokoju, w jaki sposób więc przejmować się sprawami, na które nie mamy żadnego wpływu?
W przedstawieniu artystki podejmują szereg pytań, na które nie sposób udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Czy zawsze da się powiedzieć kto atakuje a kto jest ofiarą? Czy człowiek jest w stanie powstrzymać się przed wyprodukowaniem tego, co wyprodukować potrafi? Czy wojnę da się zakończyć w inny sposób niż eskalacją przemocy? Czy zwycięstwo musi być totalne?
Koncepcja, choreografia, wykonanie: Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak
Muzyka, wykonanie: Aleksander Wnuk, Michał Lazar (W/L DUO)
Projekcja wideo: Natan Berkowicz
Reżyseria światła: Paweł Murlik
Gość specjalny: Adam Tyson Cisowski
Projekt plakatu, ulotki: Aleksander Joachimiak
Zdjęcia promocyjne: Dominik Więcek
Produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK
Współpraca: Living Space Theatre
Zrealizowano w ramach programu Młodzi na scenę Teatru ROZBARK oraz Stypendium Twórczego Miasta Krakowa przyznanego Dominice Wiak. Współfinansowanie ze środków Miasta Bytom.
Daniela Komędera-Miśkiewicz współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülӧw, Teatrem Amareya, Lubelskim Teatrem Tańca, Joe Alterem, Agnieszką Glińską, Quanem Bui Ngokiem, Teatrem Ochoty, Kayą Kołodziejczyk. Współpracowała jako choreografka z D. Kobielą przy filmie Chłopi, B. Michelsem przy Jak wam się podoba, Wiele hałasu o nic. Razem z Dominiką Wiak stworzyła spektakl Manhattan, który wygrał konkurs Teatr Polska, dostał się do Polskiej Sieci Tańca oraz jest w finale konkursu THE BEST OFF. Była współtwórcą spektaklu Heimsuchung, który zdobył Złotą Maskę za choreografię. Występowała na festiwalach w Brazylii, Japonii, Grenlandii, Szwecji, Rosji, Niemczech, Holandii.
Dominika Wiak – tancerka, performerka, choreografka. Absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, PWST w Krakowie. Do jej ostatnich produkcji należy Manhattan współtworzony z Danielą Komęderą-Miśkiewicz oraz Sticky Fingers Club. Współpracowała z Narodowym Teatrem Starym w Krakowie, Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrem Śląskim w Katowicach, Teatrem ROZBARK oraz Krakowskim Centrum Choreograficznym. Brała udział w spektaklach: Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, Jakuba Lewandowskiego, Dominiki Knapik, Eryka Makohona, Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, Macieja Kuźmińskiego, Radosława Rychcika, Magdaleny Piekorz, Quana Bui Ngoca. Występowała m.in. w: Szwecji, Chinach, Włoszech, Gruzji, Holandii, Austrii oraz na Ukrainie.