Białystok/XVIII Festiwal „Kalejdoskop”: Krótkie formy choreograficzne

Zdjęcie: Białystok/XVIII Festiwal „Kalejdoskop”: Krótkie formy choreograficzne

"Untold manifesto", fot. Aleksandra Staszczyk

Wersja do druku

Udostępnij

Organizatorzy XVIII Festiwalu „Kalejdoskop” zapraszają na wieczór krótkich form choreograficznych, podczas którego zaprezentowane zostaną: untold manifesto Joanny Brodniak, Device Marcina Motyla, Preludium czułości Marzeny Kobryń, film APHONIA… Anny Burek, ANTROPOLO Izabeli Zawadzkiej i Jakuba Mędrzyckiego oraz Pola – obraz dźwięku samotności Karoliny Kardasz.

 

untold manifesto

Jestem kobietą bez głosu i lustra

kryształowym spojrzeniem

które powraca przez gęstość i ogrom szalonego narodu

jestem człowiekiem bez prawa

karmionym tylko kłamstwem i desperacją

jestem owadem cudzej myśli

końcem jutra

rewolucją samej siebie

to (nie) jest manifest

a gniewna tyrada

alergia na patos i autosabotaż

osobista ekspresja złości

wyrażona w tonie naiwnej utopii

wyznanie wiary w możliwość pomyślenia nowego porządku

pragnienie siły i przeczucie słabości

w niezrealizowanym akcie wypowiedzi

przestaję wierzyć w siłę słowa

marzy mi się wersja zapasowa tego kraju

morze obiecane

 

Koncepcja, choreografia i wykonanie: Joanna Brodniak

Muzyka: We are the people Iggy Pop / Stil Acid Arab feat Cem Yildiz

Wsparcie produkcyjne: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark

 

Czas trwania: 6 min

 

Joanna Brodniak – tancerka, pedagog tańca, absolwentka kulturoznawstwa oraz publicystyki kulturowej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, a także dyplomowana instruktorka tańca (NCK Kraków). Autorka tekstów krytycznych z dziedziny teatru tańca i ruchu. Od początku 2018 roku związana z Teatrem ROZBARK w Bytomiu jako pedagog tańca współczesnego, a od 2021 również jako członek zespołu artystycznego. Jej solowa choreografia „untold manifesto” zdobyła tytuł „the best solo” na międzynarodowym festiwalu Solo Duo Dance Festival 2021 w Budapeszcie.

 

 

Device

 

Inspiracją do stworzenia Device jest obserwacja codziennych zachowań przechodniów i życia toczącego się przy wielkomiejskich ulicach. To próba odpowiedzi na pytanie, czy jedno urządzenie może spowodować w nas jakąś zmianę? Czy może wzbudzić w nas jakieś uczucie? Czy może sprowokować inny bieg wydarzeń w naszym myśleniu i odczuwaniu?

 

 

Koncept, choreografia: Marcin Motyl

Muzyka: Interstice Emptyset  

Produkcja: Marcin Motyl

Wsparcie: Fundacja Rozwoju Tańca_eferte, Teatr Rozbark, Instytut Polski w Budapeszcie.

 

Czas trwania: 6 min

 

 

Marcin Motyl to niezależny tancerz, choreograf i performer. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Baletową w Warszawie, a następnie w latach 2011-2017 pracował w Polskim Teatrze Tańca. Do tej pory miał okazję współpracować z takimi twórcami jak: Ohad Naharin, Jo Strømgren, Veronika Riz, Ewa Wycichowska, Mariusz Treliński, Urszula Bernat-Jałocha, Iwona Pasińska i wiele innych. Jest autorem prac, które były prezentowane w Japonii, Chinach, Niemczech i Polsce i zdobyły takie nagrody jak: Personal Prize 24th International Solo- Dance- Theatre Festival Stuttgart 2020, I miejsce w konkursie choreograficznym SoloDuo International Dance Festival 2021, Best Polish Solo 2020, I miejsce w konkursie choreograficznym Scena Otwarta (Międzynarodowy Festiwal Teatru Tańca w Tarnowie 2019). Marcin pracuje dziś nad własną metodą pracy twórczej, kształtując jednocześnie swoisty język ruchu. Mając na celu stworzenie indywidualistycznego podejścia do choreografii, korzysta ze swojego profesjonalnego wykształcenia oraz doświadczenia, łącząc je z szeroko pojętym pojęciem abstrakcji i swoimi zainteresowaniami ludzkim umysłem.

 

Preludium czułości

 

Historia relacji między dwojgiem, ale również metaforyczna historia tego, za czym wszyscy tęsknimy – bliskością drugiego człowieka. Historia, która jest próbą ukazania homogenicznej całość wzajemnie połączonych elementów relacji człowieka z człowiekiem. Kształt Preludium powstał zarówno w procesie indywidualnych poszukiwań tancerzy, budujących postaci poprzez kreowanie ruchu opartego na wyrazistej ekspresji, jak i w oparciu o technikę tańca współczesnego, tak aby poza fizycznym aspektem emocji ukazać przepływ czułości lub jej znamienny brak. Preludium to historia między kobietą a mężczyzną, wstęp, początek lub koniec. Może być zapowiedzią czegoś nowego, ale również początkiem tego, co się nigdy nie wydarzy. Ciało jest nośnikiem emocji, a wszystko co czujemy wydarza się przez ciało.

 

Koncepcja i choreografia: Marzena Kobryń

Kreacja i wykonanie: Natalia Wojsyk i Wojciech Rybicki

Partnerzy: Studio Tańca MK

Czas trwania: 6 min

 

KLU działa w ramach Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Tańca „PRZESTRZEŃ RUCHU” w Tarnowskich Górach. Założycielką i choreografką grupy jest Marzena Kobryń. Tancerze KLU oprócz własnych projektów realizują również choreografie twórców młodego pokolenia, np. Jarosława Mysony. Tworzą w oparciu o szeroko pojęty język tańca współczesnego.

 

APHONIA…

 

Co zabiera nam głos?

Czy jesteśmy wolni?

Co powoduje w nas niepokój…?

 

Etiuda dotyczy tematyki bezgłosu, a tym samym zniewolenia.

Dotyka gonitwy myśli, upływającego czasu, buntu, wewnętrznych rozterek, zagubienia wobec rzeczywistości.

 

Uwaga! W filmie użyte zostało migające światło przez ok 4 min.

 

Film wykonany w ramach pracy dyplomowej na Kursie choreografii scenicznej w Krakowie pod kierunkiem Iwony Olszowkiej.

 

Czas trwania: 6 min

 

Anna Burek (ur. 1986) –  magister sztuki na wydziale Grafiki i Sztuki Mediów ASP Wrocław. Aktualnie prowadzi własną działalność gospodarczą – AB STUDIO. W ramach pracy zawodowej para się fotografią oraz projektowaniem graficznym. Tańczy od 15 lat, a od 4 lat jest instruktorem tańca współczesnego oraz improwizacji. Uczestniczka wielu warsztatów tanecznych oraz improwizacyjnych. Artystyczna dusza. Ciągle w ruchu. Główną jej pasją jest wspinanie.

 

ANTROLOPO

 

ANTROPOLO to projekt mający na celu przyjrzenie się ludzkiemu sposobowi poruszania. Chcąc dotknąć antropologicznej strony ludzkiego ciała, decydujemy się na zróżnicowane ujęcie człowieka. Prezentacja jest procesem narodzin, którego nieodłączną częścią jest strata. Tancerka poprzez proste zadania ruchowe wprowadza widza w świat swoich intymnych przeżyć.

 

Wykonanie: Izabela Zawadzka

Koncepcja, choreografia: Jakub Mędrzycki, Izabela Zawadzka

Muzyka: Gieorgij Puchalski

Zdjęcie, trailer: Mieszko Chomka

Produkcja: United Limbs

Współpraca produkcyjna: Studio Działań Kreatywnych DanceOFFnia w Białymstoku, Teatr Tańca Caro

 

Czas trwania: 18 min

 

 

Jakub Mędrzycki od 11. roku życia związany był z zespołem tańca współczesnego Caro Dance. Jest absolwentem Uniwersytetu Artystycznego Codarts w Rotterdamie na kierunku Taniec Współczesny. Od stycznia 2016 do czerwca 2019 roku członek szwedzkiego Teatru Tańca Norrdans. Twórca takich spektakli jak WE ARE, Comfy Zone, Mrowisko, Cold day in Mexico, Staccato Line, Luminous shadows oraz Adaptation Phase. Od 2020 roku współtworzy kolektyw United Limbs, poszerzając swoją perspektywę na taniec i miejsce sztuki w dzisiejszym świecie. 

 

Izabela Zawadzka – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie o specjalności Pedagogika baletowa oraz Podyplomowych Studiów Menadżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury przy Uniwersytecie Warszawskim. Wieloletnia solistka i pedagog tańca w Państwowym Zespole Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego (2007-14) oraz w Kieleckim Teatrze Tańca (2014-19). Współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Theater en der Vien w Wiedniu oraz Mazowieckim Teatrem Muzycznym w Warszawie. Wykładowczyni w Niepublicznej Szkole Sztuki Tańca w Białymstoku, autorka spektakli dla Kieleckiego Teatru Tańca, Atelier KTT.

Współtwórczyni niezależnego kolektywu tanecznego UNITED LIMBS, z którym organizuje warsztaty, konferencje, jamy taneczno-muzyczne.

 

Pola – obraz dźwięku samotności

 

Przypominam sobie o upływającym czasie. Nieustannie upływającym czasie. Nieodwracalnie upływającym czasie. Zmianach, jakie następują w upływającym czasie. Uczuciach, jakie towarzyszą w upływającym czasie. Wątpliwościach, jakie przychodzą w upływającym czasie.

O i tak właśnie trwam.

 

Koncepcja i choreografia: Karolina Kardasz

Współpraca dramaturgiczna: Małgorzata Czyżowska

Współpraca produkcyjna: DanceOFFnia Studio Działań Kreatywnych

Wsparcie: Irene K Companie

 

Czas trwania: 25 min

 

Karolina Kardasz – absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Odbyła staż w Irene K. Company w Belgii oraz we Francesca Selva Dance Company we Włoszech. Jako tancerka belgijskiej kompanii tanecznej współtworzy spektakle i festiwale oraz prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży. Nieustannie szkoli się i zdobywa wiedzę, by móc tworzyć własne formy wypowiedzi scenicznej

 

*** 

 

Po spektaklach, o godz. 20.30 będzie zorganizowany przejazd na Rozmowy po tańcu. Odjazd z parkingu pod Aulą Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Białystok: Aula im. Janusza Korczaka Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close