Białystok / XXII Festiwal Kalejdoskop: Krótkie formy choreograficzne

Zdjęcie: Białystok / XXII Festiwal Kalejdoskop: Krótkie formy choreograficzne

XXII Festiwal Kalejdoskop: Krótkie formy choreograficzne

W ramach XXII edycji Festiwalu Kalejdoskop w dniu 7 czerwca o godz. 17.30 w Białostockim Teatrze Lalek odbędzie się pokaz krótkich form choreograficznych.

Wersja do druku

Udostępnij

biurokratyzacja łez
Emma Godziek, Matylda Hadera

Świat, gdzie społeczeństwo jest kontrolowane przez system, z którym nie sposób wygrać. Może nikt nie patrzy im na ręce, ale w każdym momencie są:
(podglądani)
obserwowani, aby się im nic nie stało,

(podsłuchiwani)
słuchani, żeby wszystkie ich potrzeby były zaspokojone,

(manipulowani)
nakierowywani, oczywiście po to, by poczuć słodki smak sukcesu.

W tej rzeczywistości poczucie wolności jest jedynie przyjemnym złudzeniem, a jednostki,
poddane nieustannej presji, obsesyjnie dążą do perfekcji.
Zobrazowani ludzie funkcjonują w świecie zdefiniowanym przez cyfry, stale rywalizując o [generating answer]…

Twórcy:

Reżyseria: Emma Godziek
Choreografia: Emma Godziek i Matylda Hadera

Nazywam się Emma Godziek, mam 18 lat, a moja kuzynka, Matylda Hadera, 17. Od września, zainspirowane piosenką Black Book (autor: ORI), pracujemy nad duetem tanecznym łączącym taniec i aktorstwo. Taniec współczesny wprowadził nas w świat performatywny, a sztuka — w różnych formach — od najmłodszych lat jest obecna w naszym życiu.

W latach 2013–2020 byłyśmy częścią grupy reprezentacyjnej tańca współczesnego w Studiu Tańca MK. Dodatkowo przez sześć lat uprawiałyśmy akrobatykę. Obecnie rozwijamy się w grupie tańca współczesnego w Teatrze Rozbark, a każda z nas prywatnie szlifuje swoje pasje aktorskie, plastyczne i taneczne — uczestnicząc w spektaklach i warsztatach.

Razem lubimy eksperymentować z różnymi technikami. Łączy nas szczególna więź, która pozwala nam komunikować się bez słów — co sprawia, że proces twórczy staje się czystą przyjemnością. Tak właśnie powstała biurokratyzacja łez — etiuda taneczna składająca się z trzech aktów. Aktualnie rozpoczynamy pracę nad trzecim z nich.

„biurokratyzacja łez” Emma Godziek, Matylda Hadera

„biurokratyzacja łez” Emma Godziek, Matylda Hadera

Do you even know her?
Wiktoria Martyna Jakoniuk

Choreografia opowiadająca o niewłaściwym odbiorze otaczających nas ludzi.

Czy na pewno znamy osoby, z którymi mamy do czynienia? Nie tylko oni, ale także my, zachowujemy się inaczej w różnych warunkach czy przestrzeniach, w pracy lub domu, pośród przyjaciół czy wrogów. Przedstawiamy nasz charakter z odmiennych stron, które następnie w zależności od sytuacji ukazują nas w innym świetle. Czy jesteśmy tego pewni, że osoby, z którymi spędzamy czas, są właśnie takie? Czy może jest to tylko nasza fałszywa wizualizacja, która sprawia, że ktoś jest dla nas niewątpliwie szczery bądź godny zaufania, ale czy tak naprawdę jest?

Twórcy:

Choreografia: Wiktoria Martyna Jakoniuk

Czas trwania: 4 minuty

Wiktoria Martyna Jakoniuk – uczennica 8 klasy Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca w Białymstoku. Wzięła udział w projektach Karoliny Garbacik Brakujące Ogniwo i Zapomniane Melodie Taneczne – Pocztówki z tamtego Miasta (1918-1939). Wystąpiła w różnych spektaklach choreograficznych, między innymi: Karnawał zwierząt w choreografii Anny Hop, Tu i Teraz. Uśpieni w zdarzeniach, AutoportreTY oraz Utopia w choreografii Anny Sawickiej-Hodun oraz U-czucie w choreografii Doroty Baranowskiej. W 2024 roku stworzyła swoją pierwszą choreografię pod tytułem Infinity., z którą zdobyła wyróżnienie na XIII Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym Uczniów Szkół Baletowych im. Bożeny Kociołkowskiej. Rok później na tym samym konkursie za choreografię Do you even know her? zdobyła tytuł laureata. 

„Do you even know her?” chor. Wiktoria Martyna Jakoniuk. Materiały własne artystki.

„Do you even know her?” chor. Wiktoria Martyna Jakoniuk. Materiały własne artystki.

Sometimes I Hear My Voice
Julia Buczynska

But what if I’m a mermaid
In these jeans of his with her name still on it?
Hey, but I don’t care
'Cause sometimes
I said sometimes
I hear my voice
And it’s been
Here
Silent all these years.

Twórcy:

Choreografia: Ola Komarnicka, Julia Buczynska
Kreacja i wykonanie: Julia Buczynska

Czas trwania: 6 minut

Ola Komarnicka – choreografka, pedagożka i teoretyczka tańca. Absolwentka magisterskich studiów choreograficznych i podyplomowych studiów teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i Rocznego Kursu Choreografii Eksperymentalnej. Autorka kilkudziesięciu etiud, spektakli oraz choreografii do widowisk performatywnych, filmów tańca i pokazów mody. Laureatka konkursów, m. in. 1. miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym Małych Form Po:Ruszeni, czy Nagrody Głównej i Nagrody Choreograficznej Ogólnopolskich Konfrontacjach Tańca Współczesnego CODA. Obecnie działa jako freelancerka, autorka niezależnych projektów choreograficznych i interdyscyplinarnych; współpracuje z Wydziałem Tańca UMFC – jako wykładowczyni oraz choreografka Chopin University Dance Company. W bieżącym sezonie artystycznym opracowała spektakl Unboxing dla B’cause Dance Company i niezależny spektakl teatru tańca Szepty niewysłuchane, a jej etiuda Don’t Let It Die znalazła się w programie Solocoreografico International Solo Dance Festival we Frankfurcie.

Julia Buczynska – absolwentka studiów o specjalności Taniec współczesny na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2016–2018 kształciła się w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku. Obecnie jest tancerką zespołu B’cause Dance Company, do tej pory występowała w spektaklach: Homesick | Sick Home, Kepler 22b, Urodziny oraz Cicho, ciszej, zgiełk w choreografii Bartka Woszczyńskiego oraz Klif Jakuba Mędrzyckiego. Jako asystentka choreografa pracowała również przy tworzeniu spektaklu Re|turns. W 2023 roku zatańczyła tytułową rolę w spektaklu Antygona Izadory Weiss. W 2021 roku otrzymała wyróżnienie za współtworzony duet w konkursie choreograficznym na utwór do muzyki kompozytora polskiego organizowanego przez ZAiKS. Jej choreografia One Lover Left została uhonorowana nagrodą specjalną na Brussels Dance Contest 2023.

„Sometimes I Hear My Voice” Julia Buczynska

The Spell
Marta Kosieradzka i Marta-Luiza Jankowska

The Spell to projekt choreograficzny inspirowany twórczością jednej z najważniejszych artystek XX wieku, czyli Louise Bourgeois, jej monumentalnymi rzeźbami i dziedzictwem intelektualnym, które po sobie zostawiła. Spektakl to próba zanurzenia się w surową fizyczność jej dzieł i znalezienia sposobu na przełożenie jej na ruch i obraz sceniczny.

W twórczości Louise Bourgeois głównym tematem są kobiecość i forma, jej prace urzekają złożonością emocji i bogatą symboliką, a osobiste historie splatają się z uniwersalną tematyką ukazując głębię ludzkich doświadczeń. Prace Bourgeois charakteryzują powracający motyw ciała doświadczającego różnych stanów: narodzin, życia, strachu i rzucają wyzwanie tradycyjnym reprezentacjom kobiecości, oferując perspektywę wyjątkową, intymną i dotykającą uniwersalnych archetypów. W projekcie The Spell Marta Kosieradzka i Marta Luiza Jankowska starają się uchwycić i urzeczywistnić tematy związane z jej twórczością, takie jak napięcie między siłą a wrażliwością, obecnością i nieobecnością, intymnością i byciem dla publiczności.

Projekt ten zrodził się z potrzeby bardziej skoncentrowanej praktyki tanecznej, zakorzenionej w fizycznym doświadczeniu tańca, połączeniu z ciałem i intuicji.

Twórcy:

Taniec i choreografia: Marta Kosieradzka, Marta-Luiza Jankowska
Muzyka: Adriano Fontana
Kostiumy: Zofia Jakubiec

Czas trwania: 12 minut

Marta Kosieradzka – artystka tańca i sztuk wizualnych pracująca pomiędzy Warszawą a Oslo. Jest absolwentką Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie, Artesis Royal Conservatory w Antwerpii, i  studiów magisterskich w programie MA in Dance w Oslo National Academy of Arts. Od wielu lat pracuje jako niezależna tancerka, choreografka i pedagożka. Współpracowała z Teatrem Tańca Zawirowania w Warszawie występując w spektaklach i prowadząc programy edukacyjne dla młodych tancerzy. Zainteresowanie łączeniem sztuk wizualnych i performatywnych spowodowało, że zajęła się filmem tańca, jest współautorką kilku filmów i aktywnie uczestniczy w międzynarodowej scenie screendance.

Marta-Luiza Jankowska to artystka tańca pochodząca ze Stavanger w Norwegii. Ukończyła edukację w Oslo National Academy of Arts w 2009 roku i pierwsze lata swojej kariery spędziła współpracując między innymi z Ingun Bjørnsgaard, Christopher Arouni, Hege Haagenrud i The Batsheva Dance Company. W 2014 roku przeprowadziła się do Izraela, aby podjąć pracę na pełny etat w zespole Inbal Pinto and Avshalom Pollak Dance Company oraz Avshalom Pollak Dance Theatre w którym pracowała do grudnia 2022 roku. Obecnie mieszka i pracuje w Oslo.

„The Spell” Marta Kosieradzka i Marta-Luiza Jankowska, fot. Yassiek Stochastic

„The Spell” Marta Kosieradzka i Marta-Luiza Jankowska, fot. Yassiek Stochastic

„The Spell” Marta Kosieradzka i Marta-Luiza Jankowska, fot. Yassiek Stochastic

Ending
Kacper Łajewski

Eksploracja ciała w przestrzeni.

Twórcy:

Choreografia: Jason Mabana
Tancerz: Kacper Łajewski

Czas trwania: 4 minuty

Urodzony w Polsce w 2003 roku, Kacper Lajewski jest pełnym pasji i dynamicznym tancerzem, który kształcił się w Rambert School of Ballet and Contemporary Dance (2022–2025). Znany ze swojej fizycznej intensywności, muzykalności i wszechstronności, Kacper występował z wiodącymi zespołami, w tym Akram Khan Company, występując w filmie Hamlet i w Jungle Book w Royal Opera House. W tym samym miejscu wykonał również Untitled, duet stworzony we współpracy z Elianą Hayward. Jego praca obejmuje projekty sceniczne, filmowe i samodzielnie choreograficzne, wnosząc silną obecność i głębokie zaangażowanie do każdego występu.

„Ending” Kacper Łajewski

Becoming body
Nataliia Hrystyna

Kształty, formy, zmysły, dotyk.
Moje ciało – przedłużenie mojego umysłu – należy nie tylko do mnie. Staję się istotą, która nie zna granicy między swoimi działaniami a wpływem sił zewnętrznych. Istotą, kobiecość której jest ulotna i jednocześnie utrwalona w każdym ruchu.
Oddech – moje narzędzie, moje lekarstwo, mój zbawca – znajduje mnie.

Twórcy:

Taniec i choreografia: Nataliia Hrytsyna

Czas trwania spektaklu: 10 minut

Nazywam się Nataliia Hrytsyna – jestem tancerką i performerką. Zajmuję się tańcem współczesnym, improwizacją, oraz od kilku lat jestem częścią kultury ballroomowej. W tym roku ukończyłam kurs choreografii scenicznej u Iwony Olszowskiej oraz kurs Ruchu Autentycznego. Regularnie uczestniczę w festiwalach i warsztatach tanecznych z Gaga, Body-Mind Centeringu i improwizacji. Rozwijałam się również jako stypendystka Tanzquartier Wien w programie Body & Performance Practices, a wcześniej w Krakowskim Centrum Choreograficznym oraz w Krakowskim Teatrze Tańca.

„Becoming body” Nataliia Hrystyna

„Becoming body” Nataliia Hrystyna

XXII Festiwal Tańca Współczesnego Kalejdoskop

Festiwal Kalejdoskop to propozycja dla każdego – zarówno pasjonatów tańca, jak i osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z ruchem i sztuką współczesną. Program tegorocznej edycji obejmuje wydarzenia w kilku lokalizacjach w Białymstoku, w tym spektakle w salach teatralnych, performanse, warsztaty oraz koncert relaksacyjny.

W programie XXII edycji Festiwalu Kalejdoskop:

5 czerwca (czwartek)

godz. 18.30 – Uniwersyteckie Centrum Kultury i Nauki, ul. Ciołkowskiego 1N
Otwarcie festiwalu i wernisaż prac pleneru plastycznego Ruch – prace uczniów Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Artura Grottgera w Supraślu
godz. 19.00 – Uniwersyteckie Centrum Kultury i Nauki, ul. Ciołkowskiego 1N
45 / Polski Teatr Tańca, spektakl
godz. 20.15 – Uniwersyteckie Centrum Kultury i Nauki, ul. Ciołkowskiego 1N
Rozmowy po tańcu

6 czerwca (piątek)

godz. 18.30 – Uniwersyteckie Centrum Kultury i Nauki, ul. Ciołkowskiego 1N
Krótkie formy choreograficzne, etiudy, spektakle
godz. 20.00 – Białostocki Teatr Lalek, ul. Kalinowskiego 1
SALVADOR DELULU / Warszawskie Delulu Artystyczne, Kindziuk-Kosianko-Piotrowicz, spektakl PREMIERA
godz. 21.00 – BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. Kalinowskiego 1
Rozmowy po tańcu / Klub festiwalowy

7 czerwca (sobota)

godz. 14.30 – SDK DanceOFFnia, ul. Hetmańska 76
Performans liminalny: Choreografie (z) czytania Mercedes Lackey, 2.1.2.3 / Warszawska Pracownia Kinetograficzna
godz. 17.30 – Białostocki Teatr Lalek, ul. Kalinowskiego 1
Krótkie formy choreograficzne
godz. 19.00 – Uniwersyteckie Centrum Kultury i Nauki, ul. Ciołkowskiego 1N
LATE LOVERS OF MOON SNOW spotkajmy się po wewnętrznej stronie mojego księżyca… / Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark, spektakl
godz. 21.00 – BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. Kalinowskiego 1
Klub festiwalowy

8 czerwca (niedziela)

godz. 14.30 – Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki, ul. Elektryczna 12
Spacer z przewodniczką: Parki Białegostoku / Anna Kraśnicka – start: przy rzeźbie „Kompozycja”
godz. 17.30 – Uniwersyteckie Centrum Kultury i Nauki, ul. Ciołkowskiego 1N
KLIF / B’CAUSE DANCE COMPANY, spektakl
godz. 19.10 – SDK DanceOFFnia, ul. Hetmańska 76
Relaksacyjny koncert gongów, mis kryształowych i instrumentów etnicznych

Działanie towarzyszące festiwalowi:

Sobota 6 czerwca
godz. 12.30
– SDK DanceOFFnia, ul. Hetmańska 76
ODDECH I RUCH Nirvana Body & Mind System, zajęcia, spotkania / Eliza Hołubowska

Niedziela 7 czerwca
godz. 12.30
– SDK DanceOFFnia, ul. Hetmańska 76
ODDECH I RUCH Nirvana Body & Mind System, zajęcia, spotkania / Eliza Hołubowska

Atrakcje festiwalowe towarzyszące przez cały czas trwania wydarzenia:

  • Klub festiwalowy
  • Rozmowy po spektaklach
  • Spotkania z artystami
  • Wystawa plastyczna
  • Warsztaty ruchowe i relaksacyjne

Wejściówki: Informacje o rezerwacji i dostępności wejściówek znajdują się na stronie: www.festiwal-kalejdoskop.pl

Organizator: Podlaskie Stowarzyszenie Tańca

Mecenat:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Narodowy
Instytut Muzyki i Tańca
Miasto Białystok

Patronat Honorowy:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Honorowy Patronat Prezydenta Miasta Białegostoku

Partnerzy:
Uniwersyteckie Centrum Kultury i Nauki
Białostocki Teatr Lalek
BTL Lalki – kawiarnia teatralna
Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Artura Grottgera w Supraślu
DanceOFFnia – Studio działań kreatywnych
Fundacja Rozwoju Sztuki Tańca

Design: bisoñstudio

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 17:30

Białystok: Białostocki Teatr Lalek, ul. Kalinowskiego 1

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close