Bielsko-Biała/Pszczyna: tyDzień Tańca 2013 „Dworski bal-et”

Zdjęcie: Bielsko-Biała/Pszczyna: tyDzień Tańca 2013 „Dworski bal-et”

Fot. z materiałów Joanny Szkop.

Wersja do druku

Udostępnij

Tegoroczne obchody projektu tyDzień Tańca, przypadające jak co roku dnia 29 kwietnia, kryją się pod nazwą „Dworski bal-et”. Temat określający święto, jakim jest dzień tańca, sugeruje powrót do korzeni baletu, na dwór królewski. Z tej okazji, w ostatni poniedziałek kwietnia zaistnieje możliwość zasmakowania przeszłości w Muzeum Zamkowym w Pszczynie, przyglądając się i przysłuchując przygotowanym atrakcjom.Organizatorzy projektu tyDzień Tańca na 2013 rok przygotowali program zawierający koncerty muzyki klasycznej w stylu barokowym, które zostaną dopełnione wykładem, którego tematem będzie: Barokowe zabawy i maskarady na dworach europejskich. Wykład poprowadzi historyk sztuki Helena Dobranowicz, kurator wystaw, autorka scenariuszy programów łączących sztuki plastyczne, muzykę i taniec. Nie zabraknie również współczesnych form sztuki wizualnej. Happening w wykonaniu uczennic Studio Tańca Entree w koncepcji tancerki Aleksandry Skowrońskiej. Uczennice zaprezentują również preludia baletowe, czym z pewnością pozwolą widzom nacieszyć oko. Przyjemnym dla oka będzie także wystawa, której autorem fotografii jest Roman Hryciów związana z tematyką obchodów. Ponadto, otwarta przestrzeń parku i Muzeum Zamkowego w Pszczynie, dostępna zarówno dla widzów, jak i artystów do godziny 16-tej, będzie dodatkowym atutem obchodów.

Na godzinę 18:00 w Galerii Bielskiej BWA została zaplanowana projekcja filmu o tytule „making of balleto”. Inspirujące wnętrza zamku w Bielsku-Białej i Pszczynie pomogły w tworzeniu kadrów, w których baletnice są w swoim naturalnym środowisku. Autorem filmu jest Rafał Zgud. Całość zostanie spięta panelem dyskusyjnym z udziałem wymienionych artystów oraz przybyłych gości.

Dzień wcześniej będą miały miejsce obchody poprzedzające tegoroczny Międzynarodowy Dzień Tańca. W programie o godzinie 14-tej koncert wprowadzający w arkana wykładu historyka sztuki Heleny Dobranowicz na Zamku Książąt Sułkowskich w Bielsku-Białej oraz zbiorowa wystawa fotograficzna, zdjęcia wystawi m.in.: Adrian Lach.

TyDzień Tańca to okazja nie tylko do poszerzenia wiedzy na temat tańca, ale także przyjrzenia się z bliska temu, co na co dzień może wydawać się odległe i niemodne. Balet ukazuje się jako ponadczasowy i zachęca tym samym do kontynuowania historii tańca oraz podtrzymywania jego tradycji.

Wprowadzenie do projektu do pobrania

 

Szczegółowe informacje:

www.entree.pl

www.tydzientanca.pl

Szczegółowy program i biogramy uczestników:

27 KWIETNIA, BIELSKO-BIAŁA

wydarzenie kulturalne – 18:00 i 19:00

 

28 KWIETNIA, BIELSKO-BIAŁA

14:00 – Koncert wprowadzający w arkana wykładu historyka sztuki Heleny Dobranowicz na Zamku Książąt Sułkowskich w Bielsku-Białej

Zbiorowa wystawa fotografii artystycznej, dokumentu i reportażu, m.in. Adrian Lach, Maksymiliana Małecka

29 KWIETNIA

 

MUZEUM ZAMKOWE W PSZCZYNIE, PARK ZAMKOWY W PSZCZYNIE

10:00 – Spotkanie wszystkich uczestników na Zamku w Pszczynie. Otwarcie wystawy fotografii, autor zdjęć Roman Hryciów

11:00 – Wprowadzenie do projektu tyDzień Tańca 2013 Dworski bal-et, happening w wykonaniu  uczennic Studio Tańca Entree i zebranych baletnic, etiudy baletowe, koncerty muzyki klasycznej z podziałem na instrumenty, chwile przyjemności i rodzinnego wypoczynku w parku pszczyńskim, wprowadzenie do lekcji tańca klasycznego (baletu) na tarasach Zamku w Pszczynie

13:30 – koncert Orkiestry I Stopnia Szkoły Muzycznej z Bielska-Białej

14:00 – Wykład Heleny Dobranowicz historyka sztuki o tytule: „Barokowe zabawy i maskarady na dworach europejskich”

 

15:00 – koncert zespołu kameralnego Amadeus Trio

BIELSKO-BIAŁA, GALERIA BWA

18:00 – Rafał Zgud, projekcja filmu: „Making of balletto”

 

18:30 – panel dyskusyjny z artystami tegorocznej edycji projektu tyDzień Tańca 2013 „Dworski bal-et”

ARTYŚCI:

Aleksandra Skowrońska – tancerka baletu klasycznego i współczesnego, współpracująca z wieloma zespołami w kraju i na świecie; pedagog-opierająca swoją szkołę na ciele tancerza, człowieka który może wykorzystać jego potencjał w sile, gracji, elastyczności poprawności anatomicznej w świadomości na całe życie opierając swoje prace na lekcjach tańca klasycznego-sztuki baletu; wieloletni praktyk sceniczny i wykładowca, warsztat swoje pracy realizuje na licznych warsztatach, w projektach, happeningach, i pracy z tancerzami przy spektaklach; duże osiągnięcia jej metoda znalazła w zastosowaniu wśród sportowców wielu dyscyplin: pływanie, tenis, gimnastyka artystyczna czy łyżwiarstwo. Prowadzi swoją szkołę autorską: Studio Tańca Entree i jest jej dyrektorem. Projekt Tydzień Tańca to jej odpowiedz na sztukę tańca- baletu, która jest fundamentem jej działań, jak i potrzebą na obcowanie w miłości do wszystkiego co piękne. Wraz z wieloma artystami; fotografii, choreografii, reżyserii, choreografii, muzykami, kostiumologami artystami sztuk pięknych jak i twórców animacji, przy udziale publiczności tworzy z pasją tą nierozerwalnie z człowiekiem związaną odpowiedz na piękno nie przemijającej sztuki baletu .

Roman Hryciów – Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Fotografuje już od szkoły średniej. W 1972r. wstępuje w szeregi Jeleniogórskiego Towarzystwa Fotograficznego, a w 1978r. zostaje kierownikiem Galerii Fotografii. W latach 1979-84 pracuje jako doradca metodyczny d/s filmu i fotografii w Wojewódzkim Domu Kultury w Jeleniej Górze. Jest pomysłodawcą i organizatorem 3 pierwszych edycji, istniejącego do dzisiaj, Biennale Fotografii Górskiej.Uczestnik wielu konkursów i wystaw fotograficznych, laureat około 100 międzynarodowych i krajowych nagród i wyróżnień. Uczestnik kilku wypraw alpinistycznych w Himalaje, czego plonem były indywidualne wystawy fotograficzne i diaporamy. Od 1985 r. pracuje jako niezależny fotograf, realizując zdjęcia dla agencji reklamowych i wydawnictw – katalogi, kalendarze, książki, plakaty, okładki płyt oraz dla teatrów w Wałbrzychu i Chorzowie. W latach 1985-87 studiuje fotografię w Wyższym Studium Fotografii w Warszawie. Od 1993 r. mieszka i pracuje w Bielsku-Białej. Jego prace znajdują się w zbiorach Śląskiej Kolekcji Fotografii Artystycznej, Muzeum

w Gliwicach i Muzeum w Bielsku-Białej.

 

O wystawie:

Snując się po pustych komnatach pałacowych czułem się jak fotograf z początku XX wieku, wykorzystywałem tylko światło zastane, a jego moc i kierunek regulowałem w niektórych pomieszczeniach przymykając lub otwierając okiennice. Światło sprawia, że sceny stają się widzialne dla oczu, zdjęcia to szukanie światła i wyrażanie emocji z tym związanych. Młode baletnice wędrowały po Zamku bezszelestnie, w pełnym skupieniu. Klimat panujący we wnętrzach działał na wszystkich, przenieśliśmy się w XIX wiek.

Podczas fotografowania staram się nie spieszyć. Szukam chwili, przebłysku światła oraz współgrającego z moim nastroju modela. Fotografowana postać musi zapomnieć o mnie, o pozowaniu i aparacie. Moment, w którym to uzyska, to dla mnie chwila pierwszego naciśnięcia migawki… Ta sesja była moją “sentymentalną podróżą” do początków lat osiemdziesiątych, kiedy podróżując po krajach Azji  zrealizowałem cykl zdjęć “Dzieci Azji”.

Rafał Zgud – operator obrazu filmowego i telewizyjnego, od zakończenia studiów w 2007 roku nieprzerwanie w zawodzie 🙂 Autor zdjęć do filmów fabularnych, m.in. Wędrowiec (2 operator), Różowy Klucz, Odnaleźć siebie. Nominacja na festiwalu filmowym OKFA – za najlepsze zdjęcia za „Fabrykę” w 2007 roku. Autor zdjęć do filmów reklamowych, m.in. współpraca operatorska w kampani społecznej drogi zaufania – kreatura 2012 za najlepszą reklamę telewizyjną.   Film – Making of balletto – autor przedstawia making of z sesji fotograficznej do kalendarza. W poprzednim filmie baletnice były wkomponowane w surowe wnętrze fabryki, tym razem w bardziej przytulnym miejscu. Inspirujące wnętrza zamku w Bielsku-Białej i Pszczynie pomogły w tworzeniu kadrów, w których baletnice są w swoim naturalnym środowisku.

U schyłku Renesansu w dążeniu do unowocześnienia i udoskonalenia tanecznych widowisk zrodziła się sztuka nazwana baletem, od włoskiego balletto.

Balletto jest zdrobnieniem słowa ballo, które z kolei pochodzi od czasownika ballare, oznaczającego czynność skakania, tańczenia.

Helena Dobranowicz – historyk i krytyk sztuki, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Kurator wystaw plastycznych, animator kultury. Autorka i realizatorka  projektów łączących energię artystów różnych profesji: malarzy, muzyków i tancerzy.

Wykład: „Barokowe zabawy i maskarady na dworach europejskich”

Taniec dworski był cenną umiejętnością do zaprezentowania się na salonach oraz wyrafinowaną rozrywką dworską. Stanowił podstawę edukacji każdej osoby szlachetnie urodzonej. Był środkiem do nauki sposobu bycia, zachowania się  i poruszania oraz retoryki gestu. Taniec stał się nieodzowny w barokowej etykiecie, a każdy ukłon, wejście czy przejście przez salony pałacowe były oparte na figurach i krokach baletowych. Okres baroku to narodziny prymatu Francji w sztuce tańca, a bale królewskie Ludwika  XIV dyktowały modę taneczną pozostałym dworom europejskim na menuety, branle, pawany, bourée, contredanse i allemandy. Drugą grupę tańców stanowiły tzw. „tańce teatralne”  prezentowane podczas przedstawień baletowych na dworze, które znane są dzięki zapisom choreograficznym sporządzonym przez mistrzów tańca między innymi: Francois de Lauze, Raoul-Auger Feuillet czy Pierre Rameau. Prezentacja przybliży słuchaczom obyczaj tej wykwintnej epoki, pozwoli odkryć tajniki elegancji i gracji oraz zasady towarzyskiej etykiety.

Adrian Lach – Student Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie. Stypendysta w dziedzinie kultury i sztuki miasta Bielska-Białej. Organizator „Przeglądu Fotokastów” w ramach IV Foto Art Festiwalu. Uczestnik licznych zbiorowych wystaw w kraju i za granicą (Czechy, Słowacja, Włochy), kurator wystaw w Bielsku-Białej – „Fotografia młodych” Galeria B&B, w ramach Bielskiego Festiwalu Sztuk Wizualnych BWA oraz wystawa wolontariuszy III Foto Art Festiwalu,uczestnik projektu Czar-na-biała Globika Kolektiff Bielska BWA.

Opis wystawy – sesja wykonywana była w komnatach Zamku Sułkowskich w Bielsku- Białej. Małe baletnice, wspaniale wpisywały się w dworski klimat, który mocno powiązany jest z początkami powstania baletu.

Amadeus Trio – zespół kameralny powstały w Bielsku-Białej w 1988 roku. Tworzone przez dwa klarnety i fagot Trio, stara się poprzez warstwę instrumentalną odtworzyć klimat i styl muzyki czasów klasycznych. Stąd nawiązanie nawet w nazwie zespołu – „Amadeus Trio” – do tej epoki stosowanie wiernych w szczegółach kostiumów, peruk ozdobnych pulpitów oraz preferowanie jako miejsce koncertów obiektów muzealnych lub zabytkowych świetnie korespondujących z nastrojem emanującym z muzyki mistrzów tamtych czasów. Stanowi ona bowiem podstawę repertuaru zespołu, który ze szczególnym upodobaniem zajmuje się odtwarzaniem utworów symfonicznych i kameralnych czołowego przedstawiciela klasycyzmu europejskiego Wolfganga Amadeusza Mozarta .

Lekki i przyjemny repertuar jak np. transkrypcje najsłynniejszych oper – „Wesele Figara”,

„Czarodziejski flet” , „Don Giovani” czy „Cosi fan tutte” – sprawia, że „Amadeus Trio” jest zespołem z równym powodzeniem koncertującym w stylowych wnętrzach jak i tworzy tło lub oprawę muzyczną dla różnego rodzaju imprez kulturalnych i okolicznościowych. Zespół współtworzą: Łukasz Iskrzycki – klarnet, Tomasz Gmyrek – klarnet, Tomasz Małkowski – fagot.

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

BIELSKO-BIAŁA

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close