Jak co roku, tak i podczas nadchodzących wakacji, widzowie kin będą mogli oglądać wybrane spektakle z minionego sezonu transmisji baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj. Zwykle był to jeden wybrany tytuł, lecz w tym roku, w związku z coraz większym zainteresowaniem polskiej publiczności kinowej tą forma obcowania z tańcem, Teatr Bolszoj, a za nim dystrybutor spektakli na terenie kraju, firma nazywowkinach.pl, udostępnia aż trzy najlepsze balety minionego sezonu Bolshoi Ballet Live 2015-16. Będą to Giselle w opracowaniu choreograficznym Jurija Grigorowicza do muzyki Adolphe’a Adama, Poskromienie złośnicy w choreografii Jean-Christophe’a Maillota do muzyki Dmitrija Szostakowicza i Don Kichot Aleksieja Fadejeczewa z muzyką Ludwiga A. Minkusa. Szczególnie transmisja live HD Poskromienia złośnicy, nowego baletu przygotowanego przez Maillota, dyrektora Baletu Monte Carlo specjalnie dla baletu Teatru Bolszoj, wywołała w minionym sezonie transmisji prawdziwą sensację i zebrała znakomite recenzje.
***
Dyrektor i główny choreograf Baletu Monte Carlo Jean-Christophe Maillot specjalnie dla baletu Teatru Bolszoj stworzył swoją taneczną wersję Szekspirowskiej komedii Poskromienie złośnicy. Spektakl tym bardziej na czasie, że w tym roku obchodzimy 400-lecie śmierci Szekspira. To pierwszy wypadek, aby Jean-Christophe Maillot zrealizował swój nowy balet na zamówienie obcej sceny, nie wystawiając go najpierw w prowadzonym przez siebie Ballet de Monte Carlo. Ryzyko się opłaciło – premiera w lipcu 2014 roku została przyjęta owacyjnie, a spektakl i jego wykonawców nagrodzono aż trzema prestiżowymi rosyjskimi nagrodami teatralnymi „Złotej Maski”.
Treść baletu jest dość wiernie osnuta na kanwie komedii Szekspira. Bogaty mieszczanin Baptista ma dwie córki na wydaniu: miłą i dobrze wychowaną Biankę oraz pełną temperamentu złośnicę Katarzynę. Liczni wielbiciele chętnie wzięliby Biankę za żonę, ale ojciec stawia warunek – najpierw musi się znaleźć mąż dla Katarzyny. Tymczasem panna swoimi fochami potrafi zniechęcić każdego. Czy Petruchio z Werony poradzi sobie z nieznośną Kasią? Wszyscy wiemy, że tak, ale zanim to nastąpi oglądamy ciąg dramatycznych i komicznych wydarzeń, jak ślub Katarzyny z pijanym Petruchiem, jego fizyczne i psychiczne gnębienie krnąbrnej żony, aż po narodziny ich wzajemnej miłości.
Maillot przenosi historię miłości i walki o dominację w związku w nieokreślony czas, a dzięki uwspółcześnionym kostiumom podkreśla uniwersalną wymowę komedii Szekspira. Choreograf nie porzucając zasady „uczyć i bawić”, bardziej współcześnie i drapieżnie ukazuje zawiłości ludzkiej psychiki i kontaktów damsko-męskich. Dzięki temu artyści baletu Teatru Bolszoj mogli stworzyć wielowymiarowe kreacje nie tylko taneczne, ale i aktorskie. Para głównych bohaterów: Jekaterina Krysanowa (Katarzyna) i Władisław Łantratow (Petruchio) otrzymali za swe role Złote Maski. Podziwiać będziemy także Siemiona Czudina jako Lucentia i Olgę Smirnową jako słodką Biankę, siostrę Katarzyny. Atutem spektaklu jest także zmieniająca się w okamgnieniu mobilna, uniwersalna scenografia.
Obsada:
Jekaterina Krysanowa jako Katarzyna
Władisław Łantratow jako Petruchio
Olga Smirnowa jako Bianka
Siemion Czudin jako Lucientio
Igor Cwirko jako Hortensjo
Wiaczesław Łopatin jako Gremio
Julia Gribienszczikowa jako Wdowa
Artiem Bieliakow jako Baptista
Anna Tichomirowa jako Gospodyni
Georgij Gusiew jako sługa Grumio
oraz
soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.
Realizatorzy:
Igor Dronow dyrygent
Jean-Christophe Maillot choreografia
Ernest Pignon- Ernest scenografia
Augustin Maillot kostiumy
Dominique Drillot światła i projekcie wideo
Prowadzenie podczas transmisji: Katia Nowikowa
Realizacja telewizyjna transmisji: Vincent Bataillon
Przedstawienie trwa około 2 godzin (w tym jedna przerwa).
Więcej na: www.nazywowkinach.pl
https://www.facebook.com/nazywowkinach