Warsztaty

Brzezinka k/Wrocławia/Instytut Grotowskiego „Taniec podobieństw” – warsztaty Studia Matejka

Zdjęcie: Brzezinka k/Wrocławia/Instytut Grotowskiego „Taniec podobieństw” – warsztaty Studia Matejka

Fot. materiały Anny Haracz.

Wersja do druku

Udostępnij

Studio Matejka zaprasza do leśnej bazy Instytutu im. Jerzego Grotowskiego w Brzezince na warsztaty Taniec podobieństw. Sesja skierowana jest do zawodowych aktorów i tancerzy, którzy prowadzą poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej, odczuwają potrzebę swobodnej, ale jednocześnie starannie prowadzonej pracy z ciałem, tańcem i ruchem.

O warsztatach:

Jak głęboko możemy zbliżyć się do samych siebie poprzez taniec?

Podczas warsztatów spróbujemy dotrzeć do zapisanych w nas śladów tradycji.

Jak często uświadamiamy sobie, że powtarzamy to, co nasi rodzice, dziadkowie i starsze generacje nam przekazały? Być może nieświadomie poruszamy się jak nasze matki, dotykamy, jak nasi dziadkowie…Czy do ich muzyki tańczylibyśmy tak, jak oni kiedyś? A jak oni tańczyliby do muzyki, której słuchamy dzisiaj?

Obecnie obserwujemy przesadną koncentrację na idealnym ciele. Ciało stało się najważniejszym zjawiskiem XX wieku; nagie ciało, piękne ciało, perfekcyjne ciało mierzone w numerach…Nie chodzi tylko o posiadanie idealnego ciała, potrzeba perfekcjonizmu wpływa na wszystkie sfery życia. Zainspirowani tymi tematami, chcemy poddać je refleksji podczas procesu pracy twórczej, odnosząc się jednocześnie do ideałów naszych przodków.

W nowym projekcie teatralnym BOI, realizowanym m.in. przez Studio Matejka, odwołujemy się do ludowych słowackich tańców i związanych z nimi pieśni. Ta bogata tradycja stanie się również punktem wyjścia do wspólnej podróży warsztatowej. Skonfrontujemy je z elementami naszego postmodernistycznego społeczeństwa.

Co może powstać z ich połączenia?

Szerokie spektrum dziedzictwa kulturowego, które uczestnicy wniosą ze sobą, stworzy przestrzeń do wzajemnego spotkania. Ciało i głos wzrastać będą tam we własnej swobodzie i ograniczeniach, w spontaniczności i schematach, w chaosie i uporządkowaniu, prowadząc do głębszego zrozumienia samych siebie.

 

Uczestnicy zajmą się:

– osobistymi refleksjami na temat własnych tradycji

– współczesnymi i dawnymi kodami kulturowymi ruchu i dźwięku

– słowackimi ludowymi tańcami i pieśniami

– tradycjami, z których wywodzą się uczestnicy

– zanikającymi praktykami, rytuałami i zawodami

 

Uczestnicy sesji poznają elementy:

– środowiska pracy, które cechują szacunek i koncentracja
– budowania osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych
– wrażliwości i słuchania w relacji z partnerem i grupą
– rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania
– fizyczności i jej relacji z głosem
– przejścia od treningu fizycznego do twórczej improwizacji z tekstem, wyobraźnią i ruchem
– kompozycji fizycznych struktur.

 

Język

Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim. Praca bazuje na słuchaniu i komunikacji poprzez ciało i intuicję, a zatem wyjaśnienia słowne zostaną ograniczone do minimum.

Miejsce

Sesja pracy odbędzie się w Brzezince, w historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 46 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą obecnie sala teatralna, sale studyjne i kwatery.

Koszt
Opłata w wysokości 1600 złotych obejmuje noclegi w Brzezince, zorganizowany transport pomiędzy Wrocławiem i Brzezinką oraz wyżywienie przez cały okres sesji pracy (10 dni).

Kontakt i zapisy
Wypełnioną kartę zgłoszenia oraz CV należy nadsyłać do na adres: studiomatejka.workshops@gmail.com do 7 sierpnia 2015.

Więcej informacji:

www.studiomatejka.com

www.grotowski-institute.art.pl

Prowadzący warsztaty:

Matej Matejka(Słowacja/Polska) jest liderem i założycielem Studia Matejka. Od roku 2005 współpracuje z Instytutem Grotowskiego. Aktor Teatru ZAR, z którym współtworzył i występował w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc różne spektakle i projekty, m.in. wielokrotnie nagradzany spektakl Sclavi/Pieśń Emigranta.

Od 2010 roku prowadzi Studio Matejka, aktorskie laboratorium fizycznej ekspresji, działające przy Instytucie Grotowskiego.

Jest reżyserem i choreografem ośmiu filmów krótkometrażowych oraz pięciu przestawień z zespołem Studio Matejka. Film Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival 2013; film Conflict of Apathy otrzymał pierwszą nagrodę na Festiwalu NuVideoDance na Słowacji w 2014 roku. Spektakl The Echoes of the underground…otrzymał nagrodę na New York United Solo Festival 2012, spektakl Awkward Happiness otrzymał specjalne wyróżnienie na BE Festival, w Birmingham w 2014 roku.

Prowadząc kilkuletnie badania w zakresie treningu aktorskiego, rozwinął unikalną metodę nauczania łączącą techniki ruchu z osobistą ekspresją aktora/ performera. Prowadził warsztaty w teatrach i uniwersytetach na całym świecie (UNEARTE, Wenezuela; CalArts, Kalifornia, USA; Canada, Edmonton; NSD, New Delhi, Indie; DS Delos of Dimitra Hatoupi, Ateny, Grecja; University of Salford, UK; Double Edge Theatre, USA; Charles Working Theatre, Boston, USA; Au Brana, Francja; Liban, Korea Południowa itd.). W swojej pracy poszukuje istoty komunikacji performera, w której taniec i teatr są równoprawnymi nośnikami aktorskiej ekspresji.

Cécile Da Costa (Francja/Czechy) od 2005 roku pracuje jako aktorka teatru fizycznego i wokalistka. Przez 5 lat była członkiem międzynarodowego studia teatralnego Farma v jeskyni (Praga, Czechy), biorąc udział w następujących przedstawieniach: Sclavi/Pieśń Emigranta, Waiting Room, Divadlo/Teatr i pokazach pracy w reżyserii Williama Dočolomanský’ego i kierownictwem choreograficznym Charlotty Öfverholm (DV8). W ramach projektów realizowanych przez Farma v jeskyni brała udział w kilku ekspedycjach badawczych na Słowacji, w Brazylii (praca nad sztuką walki capoeira, a także tańców bumba-meu-boi i cavalo marinho). Zespół występował niemal w całej Europie i na świecie, otrzymał kilkanaście nagród, m.in. na festiwalu w Edynburgu. Aktualnie Cécile współpracuje ze Spitfire Company w Pradze jako choreografka, aktorka i wokalistka. Prowadzi także warsztaty.

Asystenci:

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close