Letnie warsztaty Studia Matejka prowadzone przez Mateja Matejkę i Cécile Da Costę w asyście Alexandry Kazazou oraz Adama Hanuljaka z improwizacją muzyczną Abeda Kobeissyego.
Warsztaty otwierają nowy obszar działań Studia Matejka. Rozszerzona struktura pracy, uzupełniona o pracę z kamerą, stworzy przestrzeń do unikalnych doświadczeń, prowadząc jednocześnie do konkretnych rezultatów artystycznych.
W cyklu warsztatów Zmienna droga do działania prowadzący poszukują syntezy kreatywnego treningu z indywidualnym doświadczeniem aktorów/tancerzy, dążąc do osiągnięcia jedynej w swoim rodzaju, osobistej formy ekspresji. Punktem odniesienia będzie idea sprzeczności traktowanych jako źródło poszukiwań aktora/tancerza. Sprzeczności nie stanowią jedynie formy ograniczenia, ale przez równoczesne skupianie się na przeciwstawnych ideach, mogą stać się kluczem otwierającym wewnętrzne, podstawowe źródła przepływu w ciele.
Uczestnicy będą mieli możliwość eksploracji rygorystycznego, eksperymentalnego obszaru pracy, w którym działa Studio Matejka. W ramach modelu laboratoryjnego dążymy do niwelowania podziałów pomiędzy tańcem, teatrem dramatycznym a innymi formami sztuk performatywnych, wyzwalając potencjał miejsc, gdzie rodzi się działanie.
Intensywną pracę warsztatową podzielono na dwa etapy. Pierwszy, prowadzony przez Mateja Matejkę i Cécile Da Costę w asyście Alexandry Kazazou ze Studia Matejka, poświęcony będzie rozwojowi umiejętności w zakresie performansu fizycznego i wspieraniu procesu tworzenia indywidualnych partytur. Wypracowane struktury ruchowe staną się materiałem do stworzenia krótkiego filmu podczas ostatnich trzech dni pracy pod kierunkiem słowackiego filmowca, Adama Hanuljaka. Istotnym aspektem w ostatnim etapie pracy będzie wspólny proces realizacji filmu i lepsze zrozumienie relacji performer–kamera. Warsztaty oferują możliwość doświadczenia złożonego procesu, począwszy od rozwinięcia artystycznego materiału performatywnego, po wykorzystanie go w szerszym kontekście – kreacji filmowej. Pracy warsztatowej towarzyszyć będą, tworzone na żywo, dźwięki w wykonaniu muzyka z Libanu – Abeda Kobeissy’ego. Abed stworzy także ścieżkę dźwiękową do planowanego w ramach warsztatów filmu.
Sesja skierowana jest do praktyków mających doświadczenie w dziedzinie teatru fizycznego lub tańca. Jest otwarta dla zawodowych aktorów i tancerzy, którzy pragną prowadzić poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej. Jest wyzwaniem wymagającym dużej koncentracji, precyzji i zaangażowania.
Uczestnicy sesji poznają elementy:
- środowiska pracy, które cechują szacunek i koncentracja
- budowania osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych
- wrażliwości i słuchania w relacji z partnerem i grupą
- rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania
- fizycznego podejścia do głosu
- przejścia od treningu fizycznego do twórczej improwizacji z tekstem, wyobraźnią i ruchem
- kompozycji fizycznych struktur
Język
Warsztat prowadzony będzie w języku angielskim.
Miejsce
Sesja pracy odbędzie się w Brzezince, w historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 46 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tam obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą obecnie sala teatralna, sale studyjne i kwatery.
Kontakt i zapisy
Wypełnioną kartę zgłoszenia oraz CV z krótkim listem motywacyjnym należy nadsyłać na adres: studiomatejka.workshops@gmail.com
Liczba miejsc jest ograniczona.
Koszt
Opłata wynosi 2250 złotych i obejmuje noclegi, transport z Wrocławia i z powrotem oraz wyżywienie przez cały okres sesji pracy.
Więcej informacji:
www.grotowski-institute.art.pl
Prowadzący warsztaty
Matej Matejka(Słowacja/Polska) jest liderem i założycielem Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle: Sonety ciemnej miłości oraz wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel). Od roku 2005 współpracuje z Instytutem Grotowskiego. Aktor Teatru ZAR, występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theatre Award na festiwalu w Edynburgu w 2012 roku). Od 2010 roku prowadzi Studio Matejka, aktorskie laboratorium fizycznej ekspresji, działające przy Instytucie Grotowskiego.
Wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych oraz pięć przestawień z zespołem Studio Matejka. Film Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival, film Conflict of Apathy otrzymał pierwszą nagrodę na Festiwalu NuVideoDance na Słowacji w 2014 roku.
Prowadzi warsztaty w teatrach i uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (CalArts w Kalifornii, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (NSD w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana) i Libanie. W swojej pracy poszukuje istoty komunikacji performera, w której taniec i teatr są równoprawnymi nośnikami aktorskiej ekspresji.
Cécile Da Costa (Francja/Czechy) od 2005 roku pracuje jako aktorka teatru fizycznego i wokalistka. Przez 5 lat była członkiem międzynarodowego studia teatralnego Farma v jeskyni (Praga, Czechy), biorąc udział w następujących przedstawieniach: Sclavi/Pieśń Emigranta, Waiting Room, Divadlo/Teatr i pokazach pracy w reżyserii Williama Dočolomanský’ego i kierownictwem choreograficznym Charlotty Öfverholm (DV8). W ramach projektów realizowanych przez Farma v jeskynibrała udział w kilku ekspedycjach badawczych na Słowacji, w Brazylii (praca nad sztuką walki capoeira, a także tańców bumba-meu-boi i cavalo marinho). Zespół występował niemal w całej Europie i na świecie, otrzymał kilkanaście nagród, m.in. na festiwalu w Edynburgu. Aktualnie Cécile współpracuje ze Spitfire Company w Pradze jako choreografka, aktorka i wokalistka. Prowadzi także warsztaty.
Alexandra Kazazou (Grecja/Polska) studiowała aktorstwo na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach. Pracowała jako aktorka w Północnym Teatrze Narodowym w Salonikach, współzałożycielka grupy teatralnej Asypka w Atenach. Ukończyła aktorski program magisterski organizowany przez Teatr Pieśń Kozła we współpracy z Manchester Metropolitan University School of Theatre. Obecnie należy do zespołu Studia Matejka, w którym przygotowała spektakl solowy Charmolypi wyreżyserowany przez Mateja Matejkę. Spektakl ten od 2012 roku prezentowała w Polsce, Belgi, Rosji, Grecji, Turcji, USA oraz Szkocji. W 2014 roku wyreżyserowała w ramach „Monosytuacji 2” w Instytucie Grotowskiego spektakl Anny Krotoskiej Linatendu; współreżyserowała z grupą Theatre Under The Tree spektakl Borders (Istambuł). Pracowała jako asystentka reżysera Mateja Matejki nad spektaklem Harmonia Przeciwstawień. Polska w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu.
Adam Hanuljak (Słowacja) studiował reżyserię na Academy of Performing Arts w Bratysławie, gdzie aktualnie wykłada, a w 2014 roku obronił doktorat. Jest reżyserem kilkunastu filmów dokumentalnych. Współpracował ze Studiem Matejka, realizując dokument o dwuletniej pracy zespołu (Why we are here?) oraz krótkometrażowy film Conflict of Apathy w reżyserii Mateja Matejki, który otrzymał pierwszą nagrodę na Festiwalu NuVideoDance na Słowacji. Jest także autorem wizualizacji i video-projekcji do spektakli teatralnych i tanecznych.
Abed Kobeissy (Liban) urodzony w Bejrucie muzyk i kompozytor. Studiował semiotykę muzyczną we współczesnych arabskich audio-wizualnych mass mediach na Uniwersytecie Antonine. Wykłada historię i estetykę muzyczną na amerykańsko-libańskim Uniwersytecie w Bejrucie (LAU). Zarządza działem muzykologii i dźwięku w Dawawine – centrum sztuki scenicznej, obrazu i dźwięku, gdzie odpowiada także za arabskie publikacje. Współpracuje z różnymi grupami muzycznymi, specjalizującymi się we współczesnej muzyce arabskiej. Występował na wielu międzynarodowych festiwalach (Londyn, Marsylia, Tuluza, Neapol, Dubai, Abu Dhabi). Komponuje muzykę do filmów i sztuk teatralnych. Pracuje i mieszka w Bejrucie.