Spektakle

Bydgoszcz/Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Inne sytuacje”: Afra Crudo „L’Ultima Madre”

Zdjęcie: Bydgoszcz/Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Inne sytuacje”: Afra Crudo „L’Ultima Madre”

Fot. z materiałów organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Stara kobieta, zamknięta w swoim własnym świecie, przywołuje wspomnienia, dawne stany świadomości. Majacząc, przeżywa kolejne transformacje z jednej postaci w kolejną, a przemiany te zasilane są wewnętrznym dialogiem, którego logika sytuuje się w wymiarze wręcz magicznym. Artystka stara się oczyma dziecka, którym była, przyjrzeć się przestrzeniom, sytuacjom, wydarzeniom przynależnym światu, który zniknął – światu swojej babci. L’Ultima Madre to historia smutnej rzeczywistości, zbudowanej w odosobnieniu, w biedzie, wokół przemocy. To obraz życia na południu Włoch i zła, jakie zrodziła kultura patriarchalna. Wycofanie w siebie, w ciemność domu bez okien rodzi wewnętrzne starcia i wizje zła w każdym codziennym geście. Msza i magia nie jawią się tu jako sprzeczności, ale są jedynie próbą kontrolowania monstrum żyjącego wewnątrz i na zewnątrz. To intymna wypowiedź na temat starości, śmierci, porzucenia i marzeń o tym, co mogłoby się wydarzyć, ale się nie wydarzyło. Na temat kobiecości – dwoistej, nieuchwytnej, pożeranej przez chorą energię prowadzącą do klęsk. Wewnątrz mozaiki, na którą składają się banalne rytuały codzienności, rozpościera się podziemny świat i domaga się wysłuchania, akceptacji, poznania.

Afra Crudo jest tancerką, choreografką, instruktorką afro dance i tańca współczesnego. Urodziła się na Sardynii. Edukację artystyczną rozpoczęła w wieku 8 lat w Mediolanie. W latach 1990-94 odkrywała tajniki tańca współczesnego pod okiem słynnej Piny Bausch w Folkwang Hochschule w Essen. W 1966 przeprowadziła się do Paryża, gdzie mieszka do dziś. Pobierała tam lekcje tańca afrykańskiego m.in. u Georges’a M’omboye, a w 1999 stworzyła wraz z artystami afrykańskimi Teatr Tańca „Naffissa”. Wyjechała także na Mali, gdzie uczyła się od tancerzy z Balet National du Mali. Jej nauczycielką była Bintufune Diabate. Występowała na wielu festiwalach i scenach europejskich, prezentując afro dance i taniec współczesny. W Polsce prowadziła warsztaty tańca afrykańskiego w ramach Międzynarodowych Warsztatów Tańca organizowanych przez Polski Teatr Tańca Ewy Wycichowskiej. Była gościem Ośrodka Grotowskiego we Wrocławiu i aktorów związanych z Teatrem Laboratorium. Graniczące z rytuałem spektakle taneczne Crudo charakteryzują się procesem transformacji i sięgają do pierwotnych, fascynujących źródeł teatru.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close