
Fot. materiały organizatorów
Fot. materiały organizatorów
Strauss uznawał Barona cygańskiego za swe największe kompozytorskie osiągnięcie. Zauroczony folklorem cygańsko-węgierskim stworzył operetkę oddającą piękno kultury obu tych nacji. Muzyka opisuje koloryt i swobodę puszty, żywiołowość cygańskiego obozowiska i elegancję wiedeńskich pałaców. Dzielni młodzieńcy, piękne kobiety z tajemniczą przeszłością, bitni huzarzy, skarby śniące się po nocach, bale pod jarzącym się setkami świateł żyrandolem i- oczywiście- miłość, która ważniejsza jest od sławy, bogactwa…
Na scenie rozbłysła tęcza! Błękity, szmaragdy, indygo, fiolety, cekiny, zapinki, przypinki . Jedwabne falbany spódnic tworzą barwną ruchomą płaszczyznę w porywającym czardaszu, powiewają frędzle chust , błyskają i dźwięczą szable. Scenograf i kostumograf Maria Balcerek oszołomiła wystawnością dekoracji i kostiumów wykonanych z niezwykłą pieczołowitością a autorka reżyserii i choreografii Janina Niesobska stworzyła niezapomniane układy taneczne. Jej inscenizacja zapisała się w historii realizacji operetki:wystawiona z należnym jej przepychem ,dbałością o piękno obrazu, pieczołowicie oddany detal i całościowy imponujący kształt,wiarygodną aktorsko grą.
Inscenizacja, reżyseria i dekoracje | Janina Niesobska |
Kierownictwo muzyczne | Maciej Figas |
Scenografia i kostiumy | Maria Balcerek |
Współpraca muzyczna | Jerzy Wołosiuk |
Reżyseria świateł | Bogumił Palewicz |
Przygotowanie chóru | Henryk Wierzchoń |
przekład libretta | Roman Kołakowski |
autor plakatu | Michał Batory |
Wykonawcy |
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy oraz statyści |
Czas trwania : 2h45′, dwie przerwy.