Bydgoszcz/Teatr Polski: Komuna//Warszawa „Diuna 1961. Opera mówiona. Fragmenty” – chor. Irad Mazliah

Zdjęcie: Bydgoszcz/Teatr Polski: Komuna//Warszawa „Diuna 1961. Opera mówiona. Fragmenty” – chor. Irad Mazliah

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Polski w Bydgoszczy zaprasza na pokaz spektaklu wyprodukowanego przez Komunę//Warszawa Diuna 1961. Opera mówiona. Fragmenty. Twórcy, w formie opery mówionej, opisują fikcyjną wyprawę Franka Herberta, autora Diuny – najpopularniejszego cyklu powieści science fiction XX wieku, do Iranu w 1961 roku. Projekt został zrealizowany we współpracy z Polskim Teatrem w Bydgoszczy oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i Instytutem Adama Mickiewicza.

Diuna Franka Herberta to najpopularniejszy cykl powieści science fiction XX wieku. Ustanowił nowy kanon tej literatury, ale znacznie też przekroczył ramy gatunku, mieszając dyskurs filozoficzny z przewidywaniami futurologicznymi i wartką akcją: rozważania o genetyce oraz przetrwaniu ludzkości wobec kurczących się zasobów to główne wątki powieści. Komuna// Warszawa tworzy swoisty prequel do Diuny. Podobnie jak w literackim oryginale osią spektaklu jest pustynia. Filozoficznie „pustynia” to miejsce spotkania z Bogiem, ze sobą, przemiany, nowego początku lub śmierci. Pustynia we współczesnym świecie to złoża ropy, a więc źródło bogactwa i władzy. Ale także zagrożenie zagładą z powodu braku wody. Komuna// Warszawa porusza się po tych wszystkich obszarach, łącząc je za pomocą specyficznej formy teatralnej: opery mówionej. To, co w klasycznym teatrze dramatycznym jest niewiarygodne, w operze odbiera się jako naturalny element narracji.

Komuna// Warszawa opisuje fikcyjną wyprawę autora Diuny do Iranu w 1961 roku. Frank Herbert zostaje wysłany z tajną misją na Bliski Wschód, przez kilka dni przebywa w pustynnym mieście Jazd, czekając na spotkanie z kurierem. Być może pod wpływem narkotyków wyrusza na samotną wyprawę na pustynię. Tam doznaje olśnienia. Widzi możliwe scenariusze rozwoju świata. Te „przyszłowidzące” wizje staną się zaczątkiem napisanej wkrótce literackiej sagi.

Komuna// Warszawa „rekonstruuje” pobyt Herberta w Jaździe. Proces „odnajdywania” śladów pozostawionych przez autora Diuny zaciera granicę pomiędzy prawdą a zmyśleniem. Zaczynając podróż, trafiamy na realną pustynię. I stajemy wobec tych samych pytań i rozterek, jakie trapiły Franka Herberta w 1961 roku: czym jest przyszłość, jak nasze wizje wpływają na rzeczywistość lub po prostu: co się stanie?

Komuna//Warszawa nie próbuje dawać odpowiedzi. Pokazuje możliwe drogi, wciąż krążące w kosmosie fragmenty dawnych nauczań oraz wyłaniające się z cyfrowego świata zręby nowych rzeczywistości. Wielość dróg i niepewność to tytułowe „fragmenty” spektaklu – powracający obsesyjnie lejtmotyw przedstawienia. Pewne jest tylko to, że historia toczy się dalej. Przyszłość jest otwarta, co czujemy podekscytowani, jak podróżni tuż przed wyprawą w Nieznane.

Diuna 1961
opera mówiona, fragmenty

Komuna//Warszawa
Koprodukcja:

Teatr Polski w Bydgoszczy

Współpraca:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Ambasada Polski w Teheranie
Instytut Adama Mickiewicza
Negar Farajiani (instalacja scenograficzna)
Ewelina Ciuchta (kostiumy)
Paulina Góral (światła)
Irad Mazliah (choreografia)
Shokufeh Farazmand (produkcja w Iranie)

Spektakl zrealizowany dzięki pomocy Ambasady Polskiej w Teheranie oraz culture.pl

Projekt dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu m.st. Warszawy.

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)     Zakochaj się w Warszawie - logo (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Bydgoszcz: Teatr Polski, Aleje Adama Mickiewicza 2

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close