Bydgoszcz / XXX Bydgoski Festiwal Operowy: Le Concert de l’Hostel Dieu i La Compagnie Käfig „Dolce Folia/Folia”

Zdjęcie: Bydgoszcz / XXX Bydgoski Festiwal Operowy: Le Concert de l’Hostel Dieu i La Compagnie Käfig „Dolce Folia/Folia”

La Compagnie Käfig i Le Concert de l’Hostel Dieu „Dolce Folia/Folia”. Plakat: Materiały własne organizatora

Opera Nova zaprasza na spektakl Dolce Folia/Folia w choreografii Mourada Merzoukiego i w wykonaniu La Compagnie Käfig. Wydarzenie odbędzie się w ramach XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego, wpisując się jednocześnie w obchody Międzynarodowego Dnia Tańca. Portal taniecPOLSKA.pl jest patronem medialnym tego festiwalu.

Wersja do druku

Udostępnij

Nietuzinkową dawkę artystycznych wrażeń podczas XXX BFO zapewni 29 kwietnia czołowy zespół francuskiej sceny barokowej kierowany przez Francka-Emmanuela Comte’a Le Concert de l’Hostel Dieu. We współpracy z choreografem Mouradem Merzoukim, szefem La Compagnie Käfig, powstał spektakl Folia, który w nieoczywisty sposób łączy muzykę baroku z baletem i hip-hopem.

Nieoczekiwane spotkania dwóch wszechświatów – to główne założenie w twórczości charyzmatycznego choreografa Mourada Merzoukiego.

W mojej twórczości nigdy nie przestałem przenosić hip-hopu na nowe horyzonty, by skonfrontować go z innymi muzycznymi światami i ciałami. W Folii taniec hip-hop spotyka się z muzyką barokową Concert de l’Hostel Dieu, ale nie tylko: taniec współczesny, taniec klasyczny czy wirujący derwisz są zmieszane. Ten spektakl to prawdziwe wyzwanie – przyznaje Mourad Merzouki, twórca, który zaskakuje publiczność i obala stereotypy.

Jest wiele szaleństw… Vivaldi to jeden z największych wirtuozów. Jest wiele form szaleństw… Twórcze szaleństwo to takie, które prowadzi artystów. Folie i szaleństwa są esencją naszego muzycznego wszechświata: podróż z południowych Włoch do nowego świata, z repertuaru baroku do muzyki elektronicznej – tak o spektaklu wypowiada się Franck-Emmanuel Comte, dyrektor artystyczny Concert de l’Hostel Dieu, będący wielkim pasjonatem nie tylko repertuaru barokowego, ale także przekrojowych i nietypowych projektów artystycznych, takich właśnie jak Folia!

Premiera spektaklu miała miejsce w czerwcu 2018 roku w Théâtre Antique de Fourvière, Lyon (Francja).

Prasa o tym wyjątkowym widowisku muzyczno-tanecznym pisała, m.in.:

  • Spektakl dostarcza szerokiej gamy wrażeń, od wściekłości do radości.
    „El Periodico” (Marta Cervera), 4 czerwca 2018
  • Spektakl przechodzi w crescendo […] mieszając style, tancerzy i muzyków […], by skondensować się w spiralę nieodpartej energii…
    „Le Figaro” (Anne Bavelier), 2 czerwca 2018
  • Folia, to szaleństwo, działa jak blender, który miesza i łączy energie: hip-hopu, tańca klasycznego, tańca hiszpańskiego z partyzantką walczącą na arenie byków, wirującego derwisza, który wyłania się podczas śnieżycy i stawia publiczność w transie, nie mówiąc już o muzyce… 
    „Le Progrès” (David Tran), 3 czerwca 2018
  • Ich Folia to czysta twórczość, łącząca hip-hop z muzyką baroku poprzez elektro.
    „Lyon Capitale” (Martine Pullara), 2 czerwca 2018

La Compagnie Käfig i Le Concert de l’Hostel Dieu „Dolce Folia/Folia”. Fot. Materiały własne organizatora

La Compagnie Käfig i Le Concert de l’Hostel Dieu „Dolce Folia/Folia”. Fot. Materiały własne organizatora

Czas trwania: dwie części (koncertowa i taneczna)

Koproducenci: Pôle en Scènes, Encore un Tour, Les Nuits de Fourvière, Centre chorégraphique national de Créteil et du Val-de-Marne / Cie Käfig, Lling Music.
Wsparcie: La Caisse des Dépôts

Wykonawcy: Le Concert de l’Hostel Dieu (Francja), La Compagnie Käfig (Francja)

Dolce Folia (część koncertowa):

wykonuje Le Concert de l’Hostel Dieu

Projekt muzyczny: Franck-Emmanuel Comte – „Le Concert de l’Hostel Dieu” i Grégoire Durrande (muzyka elektroniczna)

Sopran solo: Heather Newhouse

Muzycy: Franck-Emmanuel Comte – dyrygent/klawesyn, Reynier Guerrero – 1. skrzypce, Florian Verhaegen – 2. skrzypce, Clara Fellman – wiolonczela, Nicolas Muzy – teorban, Vincent Girard – kontrabas

Kostiumy dla muzyków: Pascale Robin, asystowała Pauline Yaoua Zurini

Folia (część taneczna):

wykonuje La Compagnie Käfig i Le Concert de l’Hostel Dieu

Kierownictwo artystyczne i choreografia: Mourad Merzouki

Asystent choreografa: Marjorie Hannoteaux

Tancerze: Nedeleg Bardouil, Franck Caporale, Mathilde Devoghel, Chaker Ferradji, Lisa Ingrand, Sofian Kaddaoui, Joël Luzolo, Chika Nakayama, Mathilde Rispal, Yui Sugano, Aurélien Vaudey, Titouan Wiener

Kostiumy dla tancerzy: Nadine Chabannier

Scenografia: Benjamin Lebreton, któremu asystowali: Quentin Lugnier, Caroline Oriot (malarstwo), Mathieu Laville, Elvis Dagier, Rémi Mangevaux (ślusarstwo) i Guillaume Ponroy (stolarstwo)

Oświetlenie: Yoann Tivoli

Trailer:

XXX Bydgoski Festiwal Operowy odbywa się od 20 kwietnia do 5 maja 2024 roku.

Jubileuszowa edycja festiwalu to szczególny powód do radości, dlatego Opera Nova zainauguruje festiwal arcydziełem opery komicznej Don Pasquale Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka (realizującego wcześniej  w Operze Nova takie tytuły, jak Così fan tutte Mozarta oraz Faust Gounoda na otwarcie XXVIII BFO). Dodajmy, że Don Pasquale nigdy dotąd nie pojawił się na afiszu bydgoskiej opery.

Kierownictwo muzyczne premiery sprawuje Piotr Wajrak, przygotowanie chóru spoczywa na Henryku Wierzchoniu, twórcą scenografii (i plakatu przedstawienia) jest Mariusz Napierała, choreografię przygotowuje Iwona Runowska, światła reżyseruje Maciej Igielski. Nazwiska te pojawiają się często przy realizacjach Opery Nova i są gwarancją efektownych spektakli. Do grona twórców dołączy po raz pierwszy kostiumograf, Sylwester Krupiński.

Podczas XXX BFO zaprezentowanych zostanie siedem spektakli w wykonaniu znakomitych teatrów z Polski, Litwy, Monako, Francji, Ukrainy.

Na miłośników musicalu czeka rewelacyjna produkcja Teatru Muzycznego w Poznaniu Kombinat (*) w reżyserii i wg scenariusza Wojciecha Kościelniaka, bazująca na piosenkach Grzegorza Ciechowskiego i zespołu Republika.

Bydgoskich widzów zelektryzuje zapewne zapowiedź pokazania opery Manon Julesa Masseneta,  którą zaprezentuje Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu w Wilnie, przybywający do Bydgoszczy już po raz piąty.

Opera Narodowa we Lwowie (także ponownie goszcząca na festiwalu) przywiezie międzynarodową realizację  opery Turandot Giacomo Pucciniego, wystawioną na 120-lecie tamtejszej sceny.

Festiwalowa publiczność zobaczy także „operę w oparach absurdu”, czyli inscenizację operowej komedii pomyłek Wyprawy Pana Broučka (*) Leoša Janáčka, którą zaledwie miesiąc po polskiej prapremierze pokaże u nas Teatr Wielki w Poznaniu.

Zaskakujących wrażeń artystycznych dostarczy czołowy zespół francuskiej sceny barokowej Le Concert de l’Hostel Dieu, który z choreografem  Mouradem  Merzoukim, dyrektorem artystycznym podbijającej światowe sceny La Compagnie Käfig, stworzył spektakl Dolce Folia/Folia zaskakujący połączeniem muzyki baroku z baletem i hip-hopem. Będzie to wyjątkowe przeżycie na okoliczność Międzynarodowego Dnia Tańca.

Wielbicieli baletu z pewnością uwiedzie Romeo i Julia – historia kochanków wszechczasów w choreografii Jeana-Christophe’a Maillota, w wykonaniu kierowanego przez tego genialnego twórcę Baletu Monte Carlo, który zakończy tegoroczne święto opery i baletu w Operze Nova.

(*) spektakle dla widzów od 16. roku życia!

XXX Bydgoski Festiwal Operowy. Plakat: Leszek Żebrowski

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Bydgoszcz: Opera Nova, ul. Marszałka Focha 5

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close