Spektakle

Bytom/Opera Śląska: Nikołaj Rimski-Korsakow „Szeherezada”/ Samuel Barber „Medea” – chor. Robert Bondara

Zdjęcie: Bytom/Opera Śląska: Nikołaj Rimski-Korsakow „Szeherezada”/ Samuel Barber „Medea”  – chor. Robert Bondara

Fot. Krzysztof Bieliński

Wersja do druku

Udostępnij

Opera Śląska zaprasza na balet Szeherezada/Meda Nikołaja Rimskiego-Korsakowa / Samuela Barbera, w reżyserii  i choreografii Roberta Bondary.  Prezentacją tego właśnie spektaklu, który miał premierę pod koniec ubiegłego sezonu, Opera Śląska włącza się w obchody Międzynarodowego Dnia Głuchych i Języka Migowego. Partnerami wydarzenia są Polski Związek Głuchych i Bytomskie Stowarzyszenie Niesłyszących.

O spektaklu:

Świat wschodnich bajek i greckich mitów przeniesiony do czasów współczesnych – Opera Śląska zaprasza na dwie jednoaktówki baletowe: Szeherezadę Nikołaja Rimskiego-Korsakowa oraz Medeę Samuela Barbera. Reżyserem i choreografem spektaklu jest Robert Bondara – artysta Polskiego Baletu Narodowego, tancerz i choreograf. Kierownictwo muzyczne objął Maciej Tomasiewicz – dyrygent młodego pokolenia, który ma już za sobą koncerty z najlepszymi orkiestrami w kraju. Scenografia i kostiumy są autorstwa Martyny Kander, a reżyserii światła podjął się Maciej Igielski. W spektaklu będą także wykorzystane projekcje wideo autorstwa Ewy Krasuckiej.

„To, co w zestawieniu tych dwóch spektakli jest dla mnie fascynujące i jednocześnie spajające oba balety, to spojrzenie na losy kobiet i odnalezienie w nich tego, co nadal jest aktualne. Niezależnie od tego czy źródłem są mity greckie, czy wschodnie bajki, tkwi w tych historiach pewien uniwersalizm postaw, zachowań i problematyki w nich zawartej” – podkreśla reżyser i choreograf Robert Bondara.

Szecherezada to opowieść o zazdrości i potrzebie bliskości w najnowszej inscenizacji Opery Śląskiej nie ma w sobie nic z orientu i baśni, znanych z  baletu pod tym samym tytułem w choreografii Michaiła Fokina z 1910 roku. Cały ciężar opowieści zostaje przeniesiony na relacje między bohaterami i rozbudowaną psychologię postaci. Akcja spektaklu rozgrywa się w bliżej nieokreślonej współczesności, w bogatym domu zamożnego małżeństwa, w zimnych modernistycznych wnętrzach. Nieświadomych domowników nieustannie podglądają ukryte kamery monitoringu. To podejrzliwy Szahrijar śledzi w ten sposób każdy krok żony i służby, karmiąc swoje kompleksy i obsesje. Jego chorobliwa zazdrość pogłębia konflikt i niszczy więź między dwojgiem bliskich sobie kiedyś ludzi, napędzając spiralę wydarzeń, które nieuchronnie prowadzą do tragicznego finału.

Z kolei Medea to inscenizacja znanego dramatu Eurypidesa, która rozgrywa się na wysokich szczeblach władzy i polityki. Medea żyje w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Z jednej strony jest lekceważona i upokarzana, z drugiej zaś wyrachowana i bezwzględna. Dotkliwe poniżenie wznieca w niej zaślepiającą rządzę krwawej zemsty, która stała się silniejsza niż instynkt macierzyński i naturalny odruch ochrony swojego potomstwa. Czy jednak niesprawiedliwość i krzywdy jakie ją spotkały, wystarczą by usprawiedliwić zbrodnię dzieciobójstwa? To pytanie jakie stawia widzowi spektakl Roberta Bondary. Tak jak w filmie Larsa von Triera, zraniona Medea z rozmysłem i zimną krwią kalkuluje najbardziej bolesną dla Jazona zemstę, za zdradę jakiej się dopuścił poślubiając córkę króla Kreona.

Międzynarodowy Dzień Głuchych i Języka Migowego to święto obchodzone corocznie w ostatnią niedzielę września , ustanowione w 1958 roku przez Światową Federację Głuchych. Celem  jest zwrócenie uwagi polityków, władz, opinii publicznej i mediów na problemy osób niesłyszących na całym świecie, na ich prawa, osiągnięcia oraz  obawy w codziennym życiu.

Od kilku lat obserwuję pozytywne nastawienie instytucji kultury do osób niepełnosprawnych – mówi Adam Stromidło, przewodniczący Rady Głównej Polskiego Związku Głuchych i prezes PZG o/Małopolska. – Pracownicy tych placówek, biorą udział w konferencjach i warsztatach dotyczących obsługi niepełnosprawnego uczestnika wydarzeń kulturalnych. Serce rośnie, bo oferta kulturalna skierowana również do odbiorców niepełnosprawnych, jest naprawdę bogata. Trzeba jednak podkreślić, że dotyczy to jednak w głównej mierze dużych miast. Cieszymy się, że w Bytomiu, właśnie w Operze Śląskiej, można z takiej oferty skorzystać, podobnie jak w katowickim Muzeum Śląskim – dodaje.

Łukasz Goik,  dyrektor Opery Śląskiej, podkreśla, że spotkanie w operze z baletem w tym wyjątkowym dniu, nie jest przypadkowe .

Taniec niesie w sobie uniwersalny przekaz, który pozwala na taki sam odbiór każdemu melomanowi, bez względu na jego niepełnosprawność. Sztuka baletowa działa na wszystkie  zmysły,  dociera do najbardziej głębokich poziomów wrażliwości. Specjalnie tego wieczoru zaprezentujemy nasz ostatni premierowy tytuł baletowy „Szeherezada/Meda” . Historie przekazana są emocjami, które tworzy ruch ciała, gesty, mimika i zbyteczne(a) jest  komunikacja werbalna – mówi dyrektor.

Specjalną ofertę kulturalną, z okazji  Międzynarodowy Dnia  Głuchych i Języka Migowego, przygotowało także Muzeum Śląskie w Katowicach. Dzień przed  spektaklem Szeherezada/Medea, 29 września o godz. 16.00, odbędzie się spotkanie z Michałem Justyckim, który zaprezentuje grafiki alfabetu palcowego, oraz wykład prof. Mariusza Pałki z ASP dotyczący zmysłów, tekstu i znaku. Natomiast o godz. 17.00 zaplanowano slam poetycki w polskim języku migowym.

Więcej informacji: http://opera-slaska.pl/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close