Spektakle

Bytom: Teatr ROZBARK „Bestie” – chor. Anna Piotrowska

Zdjęcie: Bytom: Teatr ROZBARK „Bestie” – chor. Anna Piotrowska

Bytom: Teatr ROZBARK „Bestie” – chor. Anna Piotrowska. Materiały własne organizatora

Teatr ROZBARK zaprasza na premierę spektaklu pt. Bestie.

Wersja do druku

Udostępnij

…siedzę

w kapciach

bez kapci

obserwuję

wiem, że tu zostanę, a i tak czegoś szukam, choć

chcę być tutaj.

 

słuchać ciszy

wysłyszeć ją w bezruchu

trwającym spojrzeniu

w przechadzkach

niepewnych zamieszkałych

w stałościach i braku marzeń

 

ma się uczucie

do siebie takie uczucie

przynależności

działania do nie-działania

spotkania do rozstania

życia do śmierci

i tak tu umarłem

wszyscy o tym wiedzieli

a ja się bałem

i słusznie się bałem

 

 

 

strach pozwala wyzwalać emocje

bestie istnieją

 

w ciągłym niepokoju

opuszczania miejsca

ciągle chciałem do niego wracać

łyk osobistej porannej kawy

 

jak konfrontować się z chaosem

wrzaskiem

podejrzliwością

 

w zakłopotaniu własnego umysłu

własnej wyobraźni jest już przepaść,

która stawia mnie w sytuacji oceny

 

nie chcę oceniać

chcę się cieszyć ciekawością

a życie mnie udupia

utrudnia mi

 

 

muszę opiekować się wszystkimi

tylko nie sobą

moje ja jest już z podejrzliwością oceniane

moja wyobraźnia wystawiana jest na konstatację

 

kompleks mnie obudował, przycisnął do ściany

wyobrażenia, pragnienia i odczucia umówiły się w mojej podświadomości

w sposób nieakceptowalny przeze mnie

utwierdzając mnie w ciągłych obawach, zahamowaniach

 

bój się bać

nie bój się spełniać

bój się cierpieć

nie bój się uszczęśliwiać

bój się przemocy nie bój się satysfakcji

 

ból i upokorzenie towarzyszą mi mówiąc

popatrz

zatrzymaj się… (AP)

Dzieła Brunona Schulza są interesujące z punktu widzenia psychoanalizy nie tylko dlatego, że są przykładem na to, iż sztuka odzwierciedla głębokie tendencje osobowościowe i często przedstawia sublimowane zaspokojenie nieodpowiednio ukierunkowanych popędów instynktownych, ale również z tego powodu, że Schulz jest pisarzem i artystą grafikiem i na obu tych polach ujawnia motyw, który wyraźnie odgrywa dominującą rolę w jego naturze – jest nim intensywna tendencja masochistyczna.

Jerzy Jarzębski

B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Biblioteka Narodowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989, s. 5.

Jednym z zadań Freudowskiej psychoanalizy jest pozbawienie człowieka złudzeń na temat jego własnego życia. Proces ujawniania treści o nas samych, które poprzez rozmaite traumy, ale i samo wychowanie, zostały zepchnięte do nieświadomości, nie jest prosty. Wywołuje nieunikniony konflikt i stan niepogodzenia. W Bestiach chcemy przyjrzeć się zagadnieniu popędu, który skupia jak w soczewce wymianę między tym, co w nas biologiczne i psychiczne. Pobudzenie wychodzące z naszego wnętrza przeistacza się w psychiczną reprezentację. W koncepcji Anny Piotrowskiej tytułowe „bestie” kryją się w każdym z nas, a nasze nieprzyzwolenia, zahamowania, brak odwagi do spełniania marzeń i fantazji, powodują, że stajemy się bestiami zarówno dla samych siebie, jak i dla otoczenia.

Inspiracją do pracy nad Bestiami była również charakterystyczna w twórczości Brunona Schulza siła obserwacji. Efemeryczne refleksje zakłócające działanie, uważność i sztuka przypatrywania się czy wręcz podglądania intrygują i inspirują reżyserkę wraz z zaangażowanymi artystami w procesie tworzenia spektaklu. Schulz swoją postawą i wrażliwością zachęca bowiem do obserwacji świata. Świat rysunków, tekstów literackich i wyborów życiowych Artysty, wzmacnia wiarę w moc wyobrażeń i konsekwencję nadchodzącej przemiany. Z tej perspektywy ciekawe jest zauważenie jego wszechobecnej „postawy obserwatora”, który w wymiarze symbolicznym kuląc się na czworakach, z ciekawością, pragnieniem i niemocą osiągnięcia celu, przygląda się swojemu życiu, fascynacjom i fantazjom.

UWAGA
Spektakl przeznaczony tylko dla widzów dorosłych. Zawiera sceny odnoszące się do zachowań seksualnych i tematyki, która może być uznana za kontrowersyjną. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej.

Realizatorzy:

Koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska
Kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Julia Lewandowska, Łukasz Szleszyński, Alexey Torgunakov Katarzyna Zioło, Daniel Zych
Asystentka: Sabina Letner
Reżyseria światła: Paweł Murlik
Muzyka: Michał Mackiewicz
Udźwiękowienie: Anna Piotrowska
Space & costume design: Anna Piotrowska
Wykonanie kostiumów: Atelier Bronisława Cichy
Realizacja światła: Dastin Greczyło
Realizacja dźwięku: Jakub Ritter
Ekipa techniczna: Krzysztof Soszka, Jakub Zapartowicz
Grafika: Małgorzata Piotrowska
Fotografia: Aleksandra Staszczyk
Premiera: 1–2 października 2022, Scena Cechownia, Teatr Rozbark, Bytom

Więcej informacji: link

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close