
Teatr Rozbark „n a z n a c z e n i. the somatic practices of lunacy” chor. Anna Piotrowska. Plakat autorstwa anatan
Teatr Rozbark „n a z n a c z e n i. the somatic practices of lunacy” chor. Anna Piotrowska. Plakat autorstwa anatan
Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK zaprasza na spektakl n a z n a c z e n i. the somatic practices of lunacy w reżyserii i choreografii Anny Piotrowskiej.
W najnowszej produkcji Teatru Rozbark artyści zanurzają się w świat Williama Szekspira. Inspirując się wybranymi dziełami dramatopisarza, Zespół Artystyczny eksploruje postaci takie jak Lady Makbet, Koriolan, Ofelia czy Ryszard III, a także figury błazna i doktora. Twórcy badają ich energetykę i symbolikę, osadzając je w kontekście współczesnej kultury.
Spektakl przyjmuje formę montażu – teksty wędrują pomiędzy postaciami, wzmacniając ich pierwotny ładunek emocjonalny i kreując oniryczny świat, w którym energie płynnie przechodzą z jednego ciała na drugie. Tworzenie sampli dla postaci oraz eksplorowanie ich przez pryzmat somatycznego procesu lunatykowania ujawnia charakterystyczne dla twórczości Szekspira motywy obłędu i szaleństwa.
Szekspir, ukazując mechanizmy ludzkich emocji – chciwość, podejrzliwość, dążenie do dominacji – tworzył uniwersalne narracje, które pozostają aktualne do dziś. Przeskoki między historiami stanowią metaforę wzajemnych wpływów, jakie nieustannie na siebie wywieramy.
Struktura dramaturgiczna spektaklu splata się z wątkami psychoterapeutycznymi, zgłębiając relacje – często skomplikowane i ambiwalentne – wobec figur matek i ojców. Badanie historii i psychologii postaci otworzyło artystom przestrzeń do ekspresji wykraczającej poza jedną konwencję.
Anna Piotrowska, twórczyni spektaklu, tak mówi o procesie jego powstawania:
„Ważne motywy powodują silne działania” (Strong reasons make strong actions) – te słowa Lewisa z kroniki historycznej Szekspira Życie i śmierć króla Jana stały się dla mnie inspiracją do budowania dramaturgii spektaklu. Szekspir, posługując się słowem, pobudza zarówno intelekt, jak i emocje. Jednak teatr to także obraz i materia – fizyczna, cielesna, pogłębiona obecność performerów może wzbogacić przekaz, nadając mu nowy wymiar. Obraz działa intuicyjnie i pierwotnie, docierając do pozazmysłowej percepcji. Dzięki temu staje się nie tylko uzupełnieniem tekstu, lecz także podróżą do innej rzeczywistości, dopełniającą myśl Szekspira.”
Twórcy:
Koncepcja, reżyseria, dramaturgia, choreografia, sound&space: Anna Piotrowska
Kreacja: Kamil Bończyk, Aleksandra Kępińska, Sabina Letner, Julia Lewandowska, Ewa Noras, Anna Piotrowska, Daniel Zych
Reżyseria światła, wsparcie produkcyjne: Paweł Murlik
Kostiumy: Ewa Noras, Anna Piotrowska, Bronisława Cichy_Atelier
Nowe media, współpraca artystyczna: tajny_projekt
Realizacja: Dastin Greczyło, Jakub Ritter, Krzysztof Soszka, Kuba Zapartowicz
Wwspółpraca: Michał Mackiewicz
Koordynacja tanga: Krzysztof Kardaś
Opracowanie muzyczne piosenki: Julia Lewandowska, Paweł Murlik
Współpraca literacka: Anna Duda
Podziękowania dla Anastasii Khvorost
*spektakl dla widzów 16+, przewidziane są sceny nagości.
Czas trwania: ok. 100 minut bez przerwy.
Teatr Rozbark „n a z n a c z e n i. the somatic practices of lunacy” chor. Anna Piotrowska. Fot. Jola Staszczyk, grafika: anatan.