Spektakle

Bytom: Teatr ROZBARK „Podziemne słońca” – chor. Anna Piotrowska

Zdjęcie: Bytom: Teatr ROZBARK „Podziemne słońca” – chor. Anna Piotrowska

Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation

Wersja do druku

Udostępnij

Najnowszy spektakl Anny Piotrowskiej jest próbą zgłębienia motywacji, które pozwalają wydobywać się na zewnątrz skrywanym w każdym z nas pokładom energii. Ukrywane przez lata gdzieś głęboko w środku, nieodkryte, nierozpoznane, marnotrawione. Czy mogę być wielkim tylko dla siebie? Co znaczy budować siebie samego w grupie?

Podążanie za własną motywacją i upewnianie się w kierunku działań wiedzie nas w różne zakamarki własnej podświadomości. Stwarzanie siebie na nowo odbywa się w końcu na drodze odkrywania nowych, nieznanych dotąd pokładów własnej osobowości, nawet jeśli nie reprezentują one tylko jasnej strony nas samych. Inspiracje kultem jako praktykami poszukiwania wyższej siły i związku z nią, jak również różnymi kulturowymi praktykami, budują główny wątek spektaklu. Boskość, podszyta dalekim echem wyobrażeń o panteonie starożytnych bogów i bogiń, zostaje przeniesiona we współczesne realia i doświadczanie boskości w nieustannym ruchu i zagłębianiu się w świat własnych fantazji.

Projekt współfinansowany przez Urząd Miasta Bytom Wydział Kultury i Sportu, w ramach projektu pt.: „sezon artystyczny eferte_ROZBARK 2016”.              

koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska

 

kreacja i wykonanie:
Angelika Tomasiak,

Anna Mikuła,

Kamil Bończyk,

Artur Bieńkowski,

Szymon Dobosik,

Kamil Pilarski,

Alexey Torgunakov,

Piotr Mateusz Wach,

muzyka:  Michał Mackiewicz & Anna Piotrowska

kostiumy:  Adam Królikowski,

światła:  Anna Piotrowska & Paweł Murlik,

scenografia:  Anna Piotrowska

obserwatorium krytyczne:  Anna Duda, Aleksandra Kranz

realizacja:  Michał Wawrzyniak, Marcin Aleksiej, Dastin Greczyło, Maciej Jaguszewski

 

produkcja: Fundacja Rozwoju Tańca _ eferte, Teatr ROZBARK.

***

„Najnowszy spektakl w reżyserii Anny Piotrowskiej jest próbą zgłębienia motywacji, jakie pozwalają wydobywać się na zewnątrz skrywanym w każdym z nas pokładom energii. Ukrywane przez lata gdzieś głęboko w środku, nieodkryte, nierozpoznane, marnotrawione. Czy mogę być wielkim tylko dla siebie?

Co znaczy budować siebie samego w grupie? Inspiracje kultem jako praktykami poszukiwania wyższej siły i związku z nią, jak również różnymi kulturowymi praktykami poszukiwania mocnej tożsamości, budują główny wątek spektaklu. Praktykowanie kultu jako droga do siebie, wcielanie doświadczenia i transmisja energii w swoje własne ciało. Boskość, podszyta dalekim echem wyobrażeń o panteonie starożytnych bogów i bogiń, zostaje przeniesiona we współczesne realia i doświadczanie boskości w nieustannym ruchu i zagłębianiu się w świat własnych fantazji.

Podążanie za własną motywacją i upewnianie się w kierunku działań wiedzie nas w różne zakamarki własnej podświadomości. Stwarzanie siebie na nowo odbywa się w końcu na drodze odkrywania nowych, nieznanych dotąd pokładów własnej osobowości, nawet jeśli nie reprezentują one tylko jasnej strony nas samych. Spektakl silnie pracuje więc na energetycznym potencjale ruchu, eksplorując różnorodne stany emocjonalne, od silnych i intensywnych doznań, po subtelne i pełne liryzmu detale. Coraz bardziej charakterystyczna dla produkcji Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK atmosfera mrocznej zadumy, tajemniczości i niejasnych granic między jawą a snem jest obecna również tutaj.

W spektaklu pobrzmiewają również echa fascynacji śląskim pejzażem, skrywającym bogactwo naturalnych minerałów i źródeł energetycznych. Wyobrażenie o podziemnych potencjałach czy fascynacje przestrzeniami wyrw i pustych, niezagospodarowanych przestrzeni pod powierzchnią, wpłynęły przede wszystkim na próbę stworzenia przestrzeni scenicznej – surowej, zgeometryzowanej, nieco abstrakcyjnej, wyrażonej nie tylko materialnym kształtem scenografii, ale również reżyserią świateł i industrialną oprawą muzyczną.

Ruch, światło, energia, wiodą przez nieoczekiwane dramaturgiczne spięcia i zestawienia symboli, gestów boskości oraz różnorodne kulturowo nawiązania i konteksty. Powiedzieć, że jest to „spektakl motywacyjny” było by zbyt dosłowne – to raczej podróż między różnymi poziomami świadomości i nieświadomości. Istnieją bowiem w każdym z nas siły, których moc może dokonać całkowitej przemiany lub też zatopić nas jeszcze głębiej w bezruchu i poczuciu rezygnacji. Odnalezienie życia, zbudowanie siebie, umocnienie własnego „ja” – droga, na którą mogą wkroczyć wszyscy. Świat sztuki nie różni się tak wiele od codziennej przestrzeni życia. W tanecznym przedstawieniu ciała tancerzy podlegają tym samym próbom i wątpliwościom – jak zawalczyć o własną indywidualność? jak wyrazić skryte potrzeby? Język ruchu pozwala wyrazić to, co poza słowami, które nie zawsze w tym procesie są najważniejsze…”

 

Anna Duda, obserwatorium krytyczne

***

 

Anna Piotrowska – kierownik artystyczny zespołu Teatru ROZBARK. Tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca eferte, założycielka „mufmi” 
w Warszawie (1995 r. – teatr działa w Klubie DGW). Stworzyła 90 autorskich choreografii  i przedstawień. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych: PolemiQi, Atak przestrzeni, Kierunek, (Europa_Warszawa).taniec, SoloDuo_Polska, laboratorium choreografii, British 4 Polish Dance i in. Laureatka „SoloDuo Dance Festival” (Budapeszt 2005/2006), wielokrotnie juror SoloDuo. Stypendystka British Council Awards 2004 Young Polish Arts Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror „ Doliny Kreatywnej” ( programu TVP2) w dziedzinach taniec i animacja kultury.

Jako gość uczestniczyła w festiwalu Gramigna Festival (Palermo 2007), International Poesifestival (Sztokholm 2007), Nu Dance Fest (Bratysława 2007/2008), Fabriaktionen (Berlin 2008), Working Title Festival (Bruksela 2008), jak również wielokrotnie jako gość Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego (Bytom), Międzynarodowego Festiwalu Współczesnych Form Tańca (Kalisz, główna nagroda 2007), Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (Lublin), wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2015). Reżyser ruchu w teatrach dramatycznych m.in.  w Szczecinie, Zielonej Górze, Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Białymstoku i Legnicy. Współpraca z reżyserami: Paweł Kamza, Michał Siegoczyński, Artur Tyszkiewicz.

We wrześniu 2015 roku spektakl w reżyserii Anny Piotrowskiej i wykonaniu Łukasza Pawłowskiego toniejestpostawartystyczna! czyli premiery nie będzie! zdobył Grand Prix XIII Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie  i Nagrodę Główną III Koszalińskich Ogólnopolskich Dni Monodramu. Anna Piotrowska otrzymała Złotą Maskę województwa śląskiego za reżyserię  i choreografię spektakli Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK, w tym: Zagubieni w skórze, democratic body, toniejestpostawartystyczna! czyli premiery nie będzie oraz czytANKI perFORMAtywne.

***

Bilety w cenie: 15 zł ulgowy, 25 zł normalny.

Rezerwacja i zakup biletów: Biuro Obsługi Widza (czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 16.00), tel. 32 428 13 11,
e-mail: bow@teatrrozbark.pl
Kasa Teatru ROZBARK jest czynna od poniedziałku do piątku, w godz. 14.00 – 19.30.

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close