Bytom: Teatr ROZBARK „RYLE.metamorfozy” – chor. Piotr Mateusz Wach

Zdjęcie: Bytom: Teatr ROZBARK „RYLE.metamorfozy” – chor. Piotr Mateusz Wach

Fot. Marta Byrska

Wersja do druku

Udostępnij

Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK zaprasza na pokaz spektaklu RYLE.metamorfozy w choreografii i wykonaniu Piotra Mateusa Wacha. Spektakl jest analizą wrażliwości współczesnego polskiego górnika, opowiedziana za pomocą ciała tancerza i abstrakcyjnego ruchu, zwielokrotniona poprzez medium wideo-instalacji. Jest to spektakl o mężczyznach, stworzony przez mężczyzn. Opowiadający o emocjach, ciężkiej pracy, poczuciu obowiązków, wyrzeczeniach, zagrożeniu. O próbie uchwycenia sensu.

Czy rzeczywistość jest czarno-biała?
Co widzi górnik kiedy zamyka oczy?
Co widzę ja?

Górnika pojmuje się jako banalnego robotnika, nie zastanawiającego się nad niczym więcej niż ilością przerobionego w danej dniówce węgla. „Tympe ryle” – tak przewrotnie mówią sami o sobie. Przez pryzmat ich zawodu traktuje się ich jako ludzi prostych i pragmatycznych. Stereotyp górnika jako zatwardziałego skałołamacza istnieje w świadomości Polaków. A co jeśli górnik posiada wrażliwość? Jeżeli dręczą go te same zmartwienia, nurtują te same pytania, co mnie – artystę? Czy górnik podczas pracy może zadawać sobie pytania o sens istnienia? O wartość sztuki? Czy w kopalni jest miejsce na refleksje, wzruszenie, emocje?

Piotr Mateusz Wach: „Spektakl jest formą wideo-instalacji i performance, w swojej twórczości bardzo dużo czerpię z tych nurtów sztuki współczesnej. Dwie przenikające się narracje – narracja wideo oraz narracja ruchowa mają za zadanie przybliżyć mój personalny stosunek, wyobrażenie do pracy w kopalni i emocji oraz wysiłku z nią się kojarzących. Sama estetyka ruchu, w której osadzony jest spektakl, to czyste laboratorium. Bardzo odważnie postanowiłem eksperymentować z formami ruchowymi, pozwalając sobie na nieznośne igranie z czasem trwania ruchu oraz jego powtarzalnością. Zatem mechaniczność, która konotuje się dla mnie z maszynami górniczymi jest osadzona zarówno w koncepcie wideo, jak i motoryce ruchu. Moja fascynacja Śląskiem i górnictwem trwa dość długo; ja sam od dawna nosiłem się zamiarem podjęcia tego tematu w swojej twórczości. Do Bytomia sprowadziłem się 5 lat temu na studia i już zostałem, asymilując się w pełni. Natomiast sama praca nad tym spektaklem pozwoliła mi bliżej spotkać się z całą górniczą materią. Dzięki projektowi udało mi się parę razy zjechać na dół, wziąć prysznic w górniczej łaźni czy napić się piwa na Barbórce z górnikami.”.

Koncept, choreografia, wykonanie: Piotr Mateusz Wach
Koncept przestrzeni, wizualizacje, wideo: Przemysław Jeżmirski
Muzyka: Bartosz Zaskórski
Dokumentacja foto: Marta Byrska

Projekt zrealizowany dzięki stypendium artystycznemu Marszałka Województwa Śląskiego oraz przy wsparciu rzeczowym Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK w Bytomiu.

Logo Teatr ROZBARK (miniaturka)     Logo Województwo Śląskie (miniaturka)    Ultramaryna (miniaturka)

Bilety: N15 zł / U10 zł

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 19:00

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close