Spektakle

Bytom/Teatr Rozbark: „Smutki tropików” – chor. Mikołaj Karczewski

Zdjęcie: Bytom/Teatr Rozbark: „Smutki tropików” – chor. Mikołaj Karczewski

Fot. F. Pawlak

Wersja do druku

Udostępnij

Spektakl Smutki tropików na podstawie dramatu Mateusza Pakuły jest niezależną produkcją absolwentów i studentów Wydziału Teatru Tańca PWST w Krakowie. „Żonglowanie” różnymi formami scenicznego wyrazu, takimi jak tekst, ruch, taniec, śpiew, tworzą ciekawy i unikatowy kolaż prezentujący cały wachlarz umiejętności młodych twórców współczesnego polskiego teatru. Eksplorowanie możliwości ciał aktorów wypełnia zarówno pustkę przestrzeni scenicznej, w której scenografia ograniczona jest do minimum, jak również tę pustkę, którą odnaleźć można w samym tekście, powplataną w dotykające nas do głębi wypowiedzi bohaterów. Same ciała stają się więc dosłownie nośnikiem opowiadanych historii. Aktorzy „na własnej skórze” testują wzajemnie zadawane sobie zadania, gry i zabawy. Ruch w połączeniu z tekstem dramatu tworzy unikatowy, od początku do końca konsekwentnie i inteligentnie poprowadzony i funkcjonujący doskonale świat.

Smutki tropików opowiadają o losach szóstki młodych ludzi – backpackersów – podróżujących po całym świecie z plecakiem. Na płaszczyźnie tekstu jest to konstrukcja złożona z sześciu części – opowiadań, osadzonych w różnych realiach kulturowych i społecznych, które poprzedzielane są powtarzalnymi, rozwijającymi się w miarę upływu czasu, wstawkami – refrenami pod hasłem Mądre myśli o Europie. W poszczególnych częściach, każdy z bohaterów odgrywa wymarzoną rolę, a pozostali podejmują próbę realnego rozegrania i przedstawienia wymarzonego miejsca czy historii. Czy jednak nasi bohaterowie rzeczywiście kiedykolwiek byli w przedstawianych przez siebie miejscach i spotkali pozostałych powołanych na prędce do życia ludzi? Czy są tylko wyimaginowani? W jakiej przestrzeni znajdują się naprawdę nasi bohaterowie? Czy może to tylko forma gry? Wszystkie przedstawione „małe” światy w konsekwencji ulegają destrukcji. Poprzedzielane abstrakcyjnymi refrenami będącymi formą przywrócenia do pionu, aktualizają systemu, wyjałowanieniem, sterylizacją. Całość zdaje się mieć charakter wielkiego eksperymentu, gdzie w futurystycznym świecie odgrywane jest człowieczeństwo. Czy nasi backpackerzy zdadzą egzamin?

To opowieść o współczesnym człowieku bombardowanym natłokiem informacji, który jawi się jako jednostka z jednej strony wyjałowiona z ludzkich emocji, z drugiej zaś – przepełniona nimi do granic możliwości. Mamy tu więc do czynienia z samonapędzającą się machiną autodestrukcji, gdzie wymiennie pojawiające się skrajne doświadczanie świata prowadzi bohaterów dramatu do zupełnie odmiennej, z pozoru tylko bezpieczniejszej, przestrzeni. Ostatnia scena prezentująca nam świat po „betryzacji”, co w uproszczonym tłumaczeniu okreslilibyśmy jako odczłowieczenie, jest więc jednocześnie spokojną przystanią dla współczesnego skołowanego serca i umysłu, ale również smutną wizją przyszłości, w której nie ma już spontaniczności, miłości a nawet cech charakteru.

Reżyseria: Katarzyna Kostrzewa
Choreografia: Mikołaj Karczewski
Występują: Kamil Bończyk, Wojciech Chowaniec, Olga Korcz, 
 Katarzyna Kostrzewa, Adrian Koszewski I Angelika Tomasiak

bilety: 10 zł ulgowy, 20 zł normalny

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close