Spektakle

Bytom/Teatr Rozbark: Teatr Amareya „fetish.wtf”

Zdjęcie: Bytom/Teatr Rozbark: Teatr Amareya „fetish.wtf”

Wersja do druku

Udostępnij

Projekt fetish.wtf to próba zmierzenia się z pojęciem fetyszu, jako rzeczy posiadającej osobliwą moc, emanującej w sensy, bogatej w jakości pierwotne i posiadającej energie oddziaływania i wiązania. Fetish.wtf to także podróż po przedmiot za pomocą odruchów lęku, czci, bądź pragnień. Fetish.wtf to także próba dotknięcia tematu fetyszyzacji ciała i spojrzenia na nie poprzez pryzmat siły uprzedmiotawiającej je. Dlaczego potrzebujemy więcej niż potrzebujemy? Dlaczego odczuwamy lęk przed brakiem przedmiotów, przed pustką? Jaki jest powód przywiązania do rzeczy? Dlaczego własność otacza nas niczym forteca? Jakim cudem niewielka zmiana – budzi w nas świeże pożądanie? Dlaczego odczuwamy niepokój, kiedy rzeczy nie stawiają się „na rozkaz”, gdy wychodzą z mody, wyślizgują się, spadają do rangi surowego przedmiotu? Skąd przyjemność i przymus, by wszystkie rzeczy, jakie wkładamy na ciało, sygnalizowały nasze ja i naszą płeć? Jak wypełnić siebie i odzyskać siebie poprzez przedmiot? Czemu poruszają nas wszystkie obrazy, sugerujące nasze zbliżenie do obiektów czci? Skąd ten dreszcz? Projekt powstał we współpracy trójmiejskiego kolektywu – Teatr Amareya oraz Doroty Androsz na co dzień związanej z Teatrem Wybrzeże. Fetish.wtf realizowany jest w ramach 10-lecia Teatru Amareya.

Reżyseria: Dorota Androsz

Koncept: Dorota Androsz, Agnieszka Kamińska, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska

Wykonanie: Agnieszka Kamińska, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska

Muzyka: Joanna Duda

Wizualne: Mateusz Skrzypiec (montaż); Joanna Duda (kamera)

Produkcja: Klub Winda GAK

Współpraca: Klub Żak

Zrealizowano ze środków Miasta Gdańsk

Bilety w cenie: ulgowy 20 zł. / normalny 30 zł. lub karnet obowiązujący na 17.05 i 18.05
w cenie 30 zł.

O artystkach:

Joanna Duda – pianistka, kompozytorka, członkini wielu projektów, m.in.: J=J, Wojtek Mazolewski Quintet. Stypendystka Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010 i 2012 roku. Nominowana do nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury 2011 w kategorii „Debiut Roku”oraz Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów. Autorka muzyki do spektakli teatralnych Station des Corps (reż. Tomasz Bazan), Balladyna (reż. K. Garbaczewski), Herb Brecht (reż. K. Garbaczewski), 2″ (reż. Katarzyna Pastuszak), fetish.wtf reż. Dorota Androsz. Muzyczny element performatywnego zespołu Offelia Collectiv. Jej różnorodne inspiracje – muzyka klasyczna, jazz, scena elektroniczna i eksperymentalna – powodują duzą rozpiętość stylów, w których się porusza. Eklektyczność jej muzyki słyszalna jest zarówno w poszczególnych projektach, kompozycjach jak i w podejściu do zagadnienia nowoczesnej pianistyki. Joanna Duda w marcu 2013 wydała swoją autorską płytę The Best Of, na której prezentuje przekrój całej swojej dotychczasowej twórczości.

Dorota Androsz – absolwentka PWST w Krakowie, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu. Od 2004 do 2006 aktorka Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Od 2007 roku aktorka Teatru Wybrzeże. Laureatka nagrody im. Hieronima Konieczki i nagrody Radia Pik. Obecnie można ją zobaczyć w spektaklach: Amatorki, Orgia, Per procura, Pieszo, Solness, Sprawa operacyjnego rozpoznania, Tak powiedział Michael J., Zwyczjane szaleństwa.

Aleksandra Śliwińska – tancerka, od 1998 roku mieszka w Gdańsku. Wcześniej związana ze szkolnym zespołem tańca towarzyskiego, a następnie z Młodzieżowym Zespołem Tańca „Figiel” prowadzonym przez Małgorzatę Lorenc w Połczynie Zdroju. Tam właśnie zaczęła się jej pasja taneczna, która trwa do dziś. Uczestniczyła w licznych przedstawieniach taneczno-teatralnych w choreografii Małgorzaty Lorenc, które otrzymywały nagrody na przeglądach wojewódzkich. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych warsztatach tanecznych (Gdańsk, Koszalin, Kalisz) z zakresu techniki tańca współczesnego, improwizacji, contact improwizacji, tańca ekspresyjnego, Body Mind Centering’u, tańca butō i innych. Uczennica Mileny Jurczyk, Bogumiły Ćwięki, Witolda Jurewicza, Leszka Bzdyla, Marka Lachowicza, Beaty Owczarek z zakresu tańca współczesnego. Uczestniczyła również w Kursie dla Instruktorów Tańca Koszalin ’96-’97. Jej pierwsza choreografia Skazani powstała w 1997 r. w Połczynie Zdroju. Następnie w 2001 roku w Gdańsku współtworzyła z Agnieszką Kamińską choreografię Anioł w Królestwie, a w 2002 roku choreografię Odcienie aksamitu z Alicją Kurek. Bardzo istotny wpływ na jej pracę z ciałem oraz sposób poruszania się w świecie tańca i teatru wywarli mistrzowie japońskiego tańca Butō. Od 2003 roku tancerka i aktorka Teatru Amareya.

Agnieszka Kamińska – tancerka, choreografka, współzałożycielka Teatru Amareya, wokalistka, pedagog, instruktorka pracy z głosem, animatorka kultury, uczennica wybitnych pedagogów pracy z głosem, ciałem i ruchem, posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie tańca butoh, technik tańca współczesnego, improwizacji, contact improwizacji, tańca ekspresyjnego, ruchu autentycznego, Body Mind Centering, wielu technik wokalnych, terapii głosem, technik relaksacji. Uczyła się między innymi u takich nauczycieli jak: Zygmunt Molik, Olga Szwajgier, Meredith Monk, Hiroyo Kitao, Guillermo Horta, Natalka Polovynka, Siergiej Kovalevych, Imre Thorman, Atsushi Takenouchi, Yuri Nagaoka, Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Mika Takeuchi, Yumiko Yoshioka, i wielu innych. Dzięki rozległemu doświadczeniu stworzyła własną metodę rozwoju osobistego poprzez pracę z ciałem i głosem – Integrative Voicework System® , która polega na zastosowaniu praktyk głębokiej integracji głosu, ciała, ruchu, umysłu i ducha. Od wielu lat prowadzi warsztaty głosowe, taneczne, oraz rozwoju osobistego dla dorosłych, a także zajęcia dla osób niewidomych, niepełnosprawnych oraz uzależnionych. Jest instruktorką wokalistyki w szkole muzycznej Musicollective w Gdańsku. Od 2003 współtworzy Teatr Amareya, z którym zrealizowała dotychczas kilkanaście spektakli jako tancerka, choreografka oraz reżyserka, w tym kilka projektów zagranicznych. Jest wokalistką i liderką grupy Atmen Trio, z którym gra muzykę eksperymentalną, improwizowaną, filmową i teatralną. Tworzy również opracowania wokalne do spektakli oraz projektów teatralnych, a także realizuje niezależne projekty muzyczne.

dr Katarzyna Pastuszak – tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art, Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya działający w Gdańsku. Ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”, 2010). Członek CID (International Dance Council), Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Rady Kultury Prezydenta Miasta Gdańska. Uczestniczka europejskiego projektu CORNERS 2011-2012 (Intercult, Sztokholm), w ramach którego uczestniczyła w wielu akcjach performatywnych w przestrzeni publicznej w Gruzji, Rosji, Azerbejdżanie, Szwecji. Prowadzi gościnne wykłady i warsztaty także na UG, ASP-Gdańsk (kurs dydaktyczny w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich pod kierunkiem prof. Jacka Dominiczaka) oraz w Polsce i za granicą. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2013 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – The Power of Nature z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia), Dream Regime z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), Caravan Project z Ang Gey Pin (2008), Anatomical Theatre – The Mystery of Life and Death z Joan Laage (2006-2007), Ten ku Youran z Daisuke Yoshimoto (2006), Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Współpracowała jako tancerka z takimi zespołami jak Sopocki Teatr Tańca (Wojna polsko-ruska, 2011) i Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino (Ciche ciało, 2010). W lutym 2011 razem z Teatrem Amareya występowała na scenie  Morishita Studio – Tokio, w ramach projektu Dream Regime Project organizowanego przez Gekidan Kaitaisha. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. W 2012 jako tancerka brała udział między innymi w eksperymentalnym projekcie performatywnym face&face_face it w IS Wyspa Gdańsk, współtworzyła także spektakl Ofelia który miał premierę w ramach XVI Festiwalu Szekspirowskiego (2012). W 2012 stworzyła także interdyscyplinarny projekt Nomadka z udziałem tancerek Amareya oraz grenlandzkiej storytellerki Louise Fontain i aktorki Teatru Wybrzeże – Doroty Androsz. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem Ofelia_3 na festiwalu Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W okresie październik-grudzień 2013 w ramach obchodów 10-lecia działalności Teatru Amareya współtworzyła dwa premierowe spektakle – spetakl 2 z muzyką na żywo w wykonaniu Joanny Dudy oraz spektakl fetish.wtf w reżyserii Doroty Androsz również z muzyką Joanny Dudy.

powiązane

Ludzie

Katarzyna Pastuszak

Katarzyna Pastuszak

  • tancerka
  • choreografka
  • kuratorka

Projekt fetish.wtf to próba zmierzenia się z pojęciem fetyszu, jako rzeczy posiadającej osobliwą moc, emanującej w sensy, bogatej w jakości pierwotne i posiadającej energie oddziaływania i wiązania. Fetish.wtf to także podróż po przedmiot za pomocą odruchów lęku, czci, bądź pragnień. Fetish.wtf to także próba dotknięcia tematu fetyszyzacji ciała i spojrzenia na nie poprzez pryzmat siły uprzedmiotawiającej je. Dlaczego potrzebujemy więcej niż potrzebujemy? Dlaczego odczuwamy lęk przed brakiem przedmiotów, przed pustką? Jaki jest powód przywiązania do rzeczy? Dlaczego własność otacza nas niczym forteca? Jakim cudem niewielka zmiana – budzi w nas świeże pożądanie? Dlaczego odczuwamy niepokój, kiedy rzeczy nie stawiają się „na rozkaz”, gdy wychodzą z mody, wyślizgują się, spadają do rangi surowego przedmiotu? Skąd przyjemność i przymus, by wszystkie rzeczy, jakie wkładamy na ciało, sygnalizowały nasze ja i naszą płeć? Jak wypełnić siebie i odzyskać siebie poprzez przedmiot? Czemu poruszają nas wszystkie obrazy, sugerujące nasze zbliżenie do obiektów czci? Skąd ten dreszcz? Projekt powstał we współpracy trójmiejskiego kolektywu – Teatr Amareya oraz Doroty Androsz na co dzień związanej z Teatrem Wybrzeże. Fetish.wtf realizowany jest w ramach 10-lecia Teatru Amareya. Reżyseria: Dorota Androsz Koncept: Dorota Androsz, Agnieszka Kamińska, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska Wykonanie: Agnieszka Kamińska, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska Muzyka: Joanna Duda Wizualne: Mateusz Skrzypiec (montaż); Joanna Duda (kamera) Produkcja: Klub Winda GAK Współpraca: Klub Żak Zrealizowano ze środków Miasta Gdańsk Bilety w cenie: ulgowy 20 zł. / normalny 30 zł. lub karnet obowiązujący na 17.05 i 18.05 w cenie 30 zł. O artystkach: Joanna Duda – pianistka, kompozytorka, członkini wielu projektów, m.in.: J=J, Wojtek Mazolewski Quintet. Stypendystka Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010 i 2012 roku. Nominowana do nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury 2011 w kategorii „Debiut Roku”oraz Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów. Autorka muzyki do spektakli teatralnych Station des Corps (reż. Tomasz Bazan), Balladyna (reż. K. Garbaczewski), Herb Brecht (reż. K. Garbaczewski), 2″ (reż. Katarzyna Pastuszak), fetish.wtf reż. Dorota Androsz. Muzyczny element performatywnego zespołu Offelia Collectiv. Jej różnorodne inspiracje – muzyka klasyczna, jazz, scena elektroniczna i eksperymentalna – powodują duzą rozpiętość stylów, w których się porusza. Eklektyczność jej muzyki słyszalna jest zarówno w poszczególnych projektach, kompozycjach jak i w podejściu do zagadnienia nowoczesnej pianistyki. Joanna Duda w marcu 2013 wydała swoją autorską płytę The Best Of, na której prezentuje przekrój całej swojej dotychczasowej twórczości. Dorota Androsz – absolwentka PWST w Krakowie, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu. Od 2004 do 2006 aktorka Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Od 2007 roku aktorka Teatru Wybrzeże. Laureatka nagrody im. Hieronima Konieczki i nagrody Radia Pik. Obecnie można ją zobaczyć w spektaklach: Amatorki, Orgia, Per procura, Pieszo, Solness, Sprawa operacyjnego rozpoznania, Tak powiedział Michael J., Zwyczjane szaleństwa. Aleksandra Śliwińska – tancerka, od 1998 roku mieszka w Gdańsku. Wcześniej związana ze szkolnym zespołem tańca towarzyskiego, a następnie z Młodzieżowym Zespołem Tańca „Figiel” prowadzonym przez Małgorzatę Lorenc w Połczynie Zdroju. Tam właśnie zaczęła się jej pasja taneczna, która trwa do dziś. Uczestniczyła w licznych przedstawieniach taneczno-teatralnych w choreografii Małgorzaty Lorenc, które otrzymywały nagrody na przeglądach wojewódzkich. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych warsztatach tanecznych (Gdańsk, Koszalin, Kalisz) z zakresu techniki tańca współczesnego, improwizacji, contact improwizacji, tańca ekspresyjnego, Body Mind Centering’u, tańca butō i innych. Uczennica Mileny Jurczyk, Bogumiły Ćwięki, Witolda Jurewicza, Leszka Bzdyla, Marka Lachowicza, Beaty Owczarek z zakresu tańca współczesnego. Uczestniczyła również w Kursie dla Instruktorów Tańca Koszalin ’96-’97. Jej pierwsza choreografia Skazani powstała w 1997 r. w Połczynie Zdroju. Następnie w 2001 roku w Gdańsku współtworzyła z Agnieszką Kamińską choreografię Anioł w Królestwie, a w 2002 roku choreografię Odcienie aksamitu z Alicją Kurek. Bardzo istotny wpływ na jej pracę z ciałem oraz sposób poruszania się w świecie tańca i teatru wywarli mistrzowie japońskiego tańca Butō. Od 2003 roku tancerka i aktorka Teatru Amareya. Agnieszka Kamińska – tancerka, choreografka, współzałożycielka Teatru Amareya, wokalistka, pedagog, instruktorka pracy z głosem, animatorka kultury, uczennica wybitnych pedagogów pracy z głosem, ciałem i ruchem, posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie tańca butoh, technik tańca współczesnego, improwizacji, contact improwizacji, tańca ekspresyjnego, ruchu autentycznego, Body Mind Centering, wielu technik wokalnych, terapii głosem, technik relaksacji. Uczyła się między innymi u takich nauczycieli jak: Zygmunt Molik, Olga Szwajgier, Meredith Monk, Hiroyo Kitao, Guillermo Horta, Natalka Polovynka, Siergiej Kovalevych, Imre Thorman, Atsushi Takenouchi, Yuri Nagaoka, Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Mika Takeuchi, Yumiko Yoshioka, i wielu innych. Dzięki rozległemu doświadczeniu stworzyła własną metodę rozwoju osobistego poprzez pracę z ciałem i głosem – Integrative Voicework System® , która polega na zastosowaniu praktyk głębokiej integracji głosu, ciała, ruchu, umysłu i ducha. Od wielu lat prowadzi warsztaty głosowe, taneczne, oraz rozwoju osobistego dla dorosłych, a także zajęcia dla osób niewidomych, niepełnosprawnych oraz uzależnionych. Jest instruktorką wokalistyki w szkole muzycznej Musicollective w Gdańsku. Od 2003 współtworzy Teatr Amareya, z którym zrealizowała dotychczas kilkanaście spektakli jako tancerka, choreografka oraz reżyserka, w tym kilka projektów zagranicznych. Jest wokalistką i liderką grupy Atmen Trio, z którym gra muzykę eksperymentalną, improwizowaną, filmową i teatralną. Tworzy również opracowania wokalne do spektakli oraz projektów teatralnych, a także realizuje niezależne projekty muzyczne. dr Katarzyna Pastuszak – tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art, Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya działający w Gdańsku. Ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”, 2010). Członek CID (International Dance Council), Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Rady Kultury Prezydenta Miasta Gdańska. Uczestniczka europejskiego projektu CORNERS 2011-2012 (Intercult, Sztokholm), w ramach którego uczestniczyła w wielu akcjach performatywnych w przestrzeni publicznej w Gruzji, Rosji, Azerbejdżanie, Szwecji. Prowadzi gościnne wykłady i warsztaty także na UG, ASP-Gdańsk (kurs dydaktyczny w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich pod kierunkiem prof. Jacka Dominiczaka) oraz w Polsce i za granicą. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2013 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – The Power of Nature z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia), Dream Regime z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), Caravan Project z Ang Gey Pin (2008), Anatomical Theatre – The Mystery of Life and Death z Joan Laage (2006-2007), Ten ku Youran z Daisuke Yoshimoto (2006), Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Współpracowała jako tancerka z takimi zespołami jak Sopocki Teatr Tańca (Wojna polsko-ruska, 2011) i Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino (Ciche ciało, 2010). W lutym 2011 razem z Teatrem Amareya występowała na scenie  Morishita Studio – Tokio, w ramach projektu Dream Regime Project organizowanego przez Gekidan Kaitaisha. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. W 2012 jako tancerka brała udział między innymi w eksperymentalnym projekcie performatywnym face&face_face it w IS Wyspa Gdańsk, współtworzyła także spektakl Ofelia który miał premierę w ramach XVI Festiwalu Szekspirowskiego (2012). W 2012 stworzyła także interdyscyplinarny projekt Nomadka z udziałem tancerek Amareya oraz grenlandzkiej storytellerki Louise Fontain i aktorki Teatru Wybrzeże – Doroty Androsz. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem Ofelia_3 na festiwalu Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W okresie październik-grudzień 2013 w ramach obchodów 10-lecia działalności Teatru Amareya współtworzyła dwa premierowe spektakle – spetakl 2 z muzyką na żywo w wykonaniu Joanny Dudy oraz spektakl fetish.wtf w reżyserii Doroty Androsz również z muzyką Joanny Dudy.

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close