
Fot. Paula Mozdrzewska.
Fot. Paula Mozdrzewska.
Idea spektaklu FootBall@… zrodziła się z inspiracji sportem – piłką nożną, atmosferą stadionu i grą, która może mieć swoje odniesienie do wielu sytuacji życiowych i stać się aktem sztuki. Dostrzegając liczne wspólne cechy w pracy tancerza i piłkarza, dotyczące charakteru ruchu, treningu, wirtuozerii i eksploatacji ciała, jednocześnie identyfikuję „grę” jako postać działania rodzącą potrzebę uczestniczenia w społeczności.
„Gra – spektakl” i „gra – mecz piłkarski” mają wspólne źródło antropologiczne, pozwalające je postrzegać nie tylko jako rozrywkę, ale także współzawodnictwo, które przybiera instytucjonalne formy. „Gra” jest tu elementem konstytutywnym dla wielu dziedzin, tworzy struktury i hierarchie, reguły i zasady, wreszcie związki społeczne opierające się na zasadzie demonstracji indywidualności i umiejętności budowania harmonijnie współdziałającej zbiorowości. Tak spektakl teatralny, jak i mecz piłkarski dzieją się „tu i teraz”, czas tworzenia jest równy czasowi odbioru, jest „aktor” i „widz”, „gra” staje się metaforą obrazu społecznego, a rywalizacja synonimem hierarchii świata.
Z recenzji:
Twórcy z Polskiego Teatru Tańca nigdy nie bali sie trudnych wyzwań i do takich należy połączenie w jednym spektaklu dwóch z pozoru bardzo odległych dziedzin: tańca i piłki nożnej. Jak przyznają– futbolowe szaleństwo ogarnęło już cały teatralny zespół i… może być zaraźliwe!
Radek Rakowski, mmpoznan.pl
Z tańcem współczesnym miałem do czynienia po raz pierwszy, ale muszę przyznać, że mi zaimponowali. Sprawnością fizyczną. Niesamowicie panują nad ciałem – mówił po spektaklu trener Lecha Mariusz Rumak.
Marcin Kostaszuk, „Polska – Głos Wielkopolski”
Idea, choreografia i reżyseria: Ewa Wycichowska
Muzyka – kompozycja oryginalna i aranżacja cytatów z muzyki klasycznej: Krzysztof „Wiki” Nowikow
Scenografia i aranżacja przestrzeni:Piotr Tetlak
Video: Daniel Stryjecki
Kostiumy – projekty oryginalne i aranżacja kostiumów archiwalnych Zofii de Ines, Adriany Cygankiewicz i Ilony Binarsch: Ewa Tetlak
Asystent choreografa – kierownik zespołu artystycznego: Anna Gruszka – Kopeć
Asystent choreografa – inspicjent: Mariola Hendrykowska
Światło: Arkadiusz Kuczyński
Realizacja dźwięku: Zuzanna Majewska, Mateusz Rogaliński
Tańczą i współtworzą: Karina Adamczak-Kasprzak, Urszula Bernat, Artur Bieńkowski, Niels Claes, Agnieszka Fertała, Anna Gruszka, Mariola Hendrykowska, Zofia Jakubiec, Katarzyna Kulmińska, Kornelia Lech, Lukas Lepold, Paweł Malicki, Małgorzata Mielech, Karol Miękina, Marcin Motyl, Jacek Niepsujewicz, Tomasz Pomersbach, Wojciech Przewoźny, Bartłomiej Raźnikiewicz (oraz teksty “hymnów stadionowych” i aranżacja “kotła”), Katarzyna Rzetelska, Daniel Stryjecki, Paulina Wycichowska (oraz wybór i opracowanie tekstu), gościnnie: Adrian Rzetelski
Premiera: 2012
Czas trwania: 70 min.