Żyjemy w dziwnych, trudnych czasach. Cywilizacja, postęp nauki i technologii, powszechny dostęp do wiedzy sprawiają, że ludziom powinno żyć się lepiej i spokojniej, co powinno prowadzić do większej życzliwości, otwartości i tolerancji. Wydawać by się mogło, że poznikały zabobony, a dostęp do rzetelnych informacji sprawia, że trudno „robić ludziom wodę z mózgu“. Niestety to mrzonki, a historia podobno lubi zataczać koło. Tak oto jesteśmy świadkami odradzania się ruchów nacjonalistycznych i idei faszystowskich. Brak tolerancji dla „drugiego”, dyskryminacja i prześladowania stają się naszą codziennością.
„To się nigdy nie kończy. To się nigdy nie skończy…”
Günter Grass Idąc rakiem
Oto cytat, który rozbudził naszą wyobraźnię i stał się inspiracją do stworzenia serii trzech różnych performansów, w których Good Girl Killer zamieniają się w Superbohaterki, starające się uratować świat przed zagładą. Nie są to jednak postacie, którym zawsze się udaje. Nasze Wonder Women wykorzystują swoje supermoce i wiedzę, żeby uwypuklić, pogłębić oraz wyostrzyć pewne mechanizmy i schematy, które powodują, że nasza dzisiejsza rzeczywistość, zaczyna przypominać tę sprzed ponad 80 lat, w której nacjonalistyczne idee zyskują na popularności, faszystowskie poglądy i język nienawiści wdzierają się do naszych domów, a „brunatna fala” zalewa nasze ulice. My jednak wierzymy, być może naiwnie, że „werbując” pojedyncze jednostki na „dobrą stronę mocy”, jesteśmy w stanie zmieniać nasze otoczenie.
Na projekt złożą się trzy różne działania, w trzech różnych miejscach i z trzema różnymi energiami i mocami. Cała seria zdarzeń stworzy jednolite i spójne dzieło. Pierwszego dnia (24 listopada), pracując w przestrzeni Gdańskiej Galerii Miejskiej, Magda Jędra i Anna Steller zaproszą widzów na nietypowy „koncert”, podczas którego wykrzyczą swój sprzeciw wobec (wszech)przemocy i (wszech)agresji panującej obecnie w Polsce.
W poniedziałek (25 listopada) na trawniku przed Domem Chodowieckiego i Grassa zachęcą do uczestniczenia we wspólnym rytuale uzdrawiania planety (Healing Dance for the Dying Planet). Za pomocą prostego tańca artystki chcą wytworzyć pozytywną energię, która w symboliczny sposób, jak wierzą, może uzdrowić świat.
Ostatniego dnia (26 listopada) zaproszą do Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, gdzie w towarzystwie przedmiotów i rzeczy z przeszłości, zajmą się teraźniejszością, którą spróbują na nowo jakoś „posklejać”…
Magda Jędra i Anna Steller (Good Girl Killer)
kuratorka: Emilia Orzechowska
kostiumy: Milena Czarnik
projekt graficzny: Maciek Salamon
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!
***
Magda Jędra – tancerka, performerka, choreografka. Współzałożycielka grupy Good Girl Killer. Otwarta na działania w różnych przestrzeniach i na współpracę z amatorami różnych sztuk performatywnych. Wynikiem niskiej skłonności do klasyfikowania sztuki są jej performatywne kolaże. Pierwszym założeniem w pracy nad spektaklem jest praca w procesie a najważniejszą motywacją szukanie specyficznej i właściwej jakości ruchu dla zbudowania wyrazistej wypowiedzi. Lubi zdecydowane i niekonwencjonalne rozwiązania. Ostatnia fascynacja to zioła, pąki i pędy. Próbuje rozpoznać to co rośnie dookoła. Uważna konsumentka. Mieszka w Gdańsku na Wzgórzu Magellana.
Anna Steller – tancerka, performerka i choreograf. Absolwentka Slawistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Na scenie występuje od 1993 roku. Od wielu lat tworzy spektakle taneczne, akcje performatywne oraz performanse typu site specific. Współpracuje z wieloma choreografami, reżyserami, artystami wizualnymi m.in. Krzysztofem Leonem Dziemaszkiewiczem, Anną Królikiewicz, Anitą Wach, Maciejem Salamonem, Ramoną Nagabczyńską, Tomkiem Bazanem, Nigelem Charnockiem, Rebeccą Lazier. Od 1993 roku tańczy w Gdańskim Teatrze Dada von Bzdülöw. W 2005 roku współzałożyła zespół Good Girl Killer. Obecnie w zespole tworzy wraz z Magdą Jędrą. Jako performerka koncentruje się głównie na przejrzystości przekazu, na radykalnych rozwiązaniach artystycznych. Interesuje ją praca w duecie, praca z artystą o innych obszarach zainteresowań, negocjacja na polu sztuki z której rodzi się nowa, świeża jakość. Interdyscyplinarność tańca i sztuki scenicznej to obszar, który bada od lat, próbując zrozumieć i przekazać publiczności ważne dla siebie treści i koncepcje. Swoje prace prezentowała m.in. w Art Stations Foundation w Poznaniu, Maat Festiwal w Lublinie, Malta Festiwal w Poznaniu, L1 Contemporary Dance Festiwal w Budapeszcie, Body-Mind Warszawa , Heineken Open’er w Gdyni, Four Days w Pradze, Festival of naked form w Pradze.