Jak wytańczyć kryzys klimatyczny? Gdański Teatr Szekspirowski wraz z tancerzami z Polski, Norwegii, Wielkiej Brytanii i Australii zabiera odbiorców na spacer po nieodkrytych przestrzeniach teatru. Oprawę wizualną do projektu Solo stworzyły artystki z Guerilla Plastic Movement (Partyzantka Plastiku), walczące o morza wolne od plastiku.
Solo przenosi widzów w taneczną podróż przez Gdański Teatr Szekspirowski, tworząc mikroświaty i odkrywając zakątki teatru, korytarze, przedsionki, pomieszczenia dla aktorów, które zazwyczaj są niedostępne dla publiczności.
Językiem tego spektaklu są opowieści wyrażone poprzez ciało. Solo to obraz, dźwięk, światło i refleksja, bez linearnej narracji. Tancerze skonfrontują się z problemami i wyzwaniami współczesności, takimi jak kryzys klimatyczny, poszukiwanie tożsamości czy samotność. To również opowieść o relacji człowieka ze światem, naturą i przestrzenią. Unikalna podróż przez tematy i obrazy, z których wyłania się portret współczesnego człowieka.
Tancerze, budynek, instalacje i publiczność spotykający się, aby stawić czoła globalnym wyzwaniom zarówno dla jednostek, jak i społeczeństwa, to świetny sposób na spotkanie, dyskusję i podkreślenie znaczenia dwustronnych działań – podkreśla Anne Elise Holck Ekenes, choreografka Panta Rei Danseteater z Oslo.
Po raz piąty realizujemy projekt z MF EOG (Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego). Pierwszą przygodę z funduszami norweskimi zaczęliśmy w 2010 roku, początkowo realizowaliśmy projekty łączące ekspertów w zakresie edukacji teatralnej. Tym razem postanowiliśmy zaprezentować na naszej scenie artystów z dwóch państw darczyńców. Pierwszy projekt to współpraca z kolektywem Vinnslan z Islandii, której efektem był przegląd Kierunek: Islandia i ubiegłoroczna koprodukcja „Proximity”.
W 2024 roku współpracujemy z norweskim Panta Rei Danseteater i kolektywem Guerilla Plastic Movement, a naszym celem jest zarówno włączanie publiczności w działania artystyczne, jak i aktywizacja społeczności na rzecz świadomości ekologicznej i roli każdego z nas w dbaniu o środowisko w jakim żyjemy. To projekt o współtworzeniu na wielu płaszczyznach – łączy prezentacje polskich i norweskich tancerzy profesjonalnych w nieoczywistych przestrzeniach teatru, daje możliwość współuczestnictwa w tanecznej przygodzie młodzieży i seniorom (warsztaty i udział w spektaklu), łączy rodziny i ludzi w różnym wieku na rzecz sprzątania świata i przetwarzania odpadów w dzieła sztuki (scenografia), pozwala wszystkim poczuć taniec i zastanowić się nad losami naszej planety (flash mob). A przede wszystkim łączy ludzi przez wymianę energii, doświadczeń, szczerego śmiechu i mnóstwa endorfin wywołanych wspólnym tworzeniem dobra” – mówi Anna Szynkaruk-Zgirska, zastępczyni dyrektorki Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Premiera:
15 marca 2024, godz. 19.00 /19.30 / 20.00
Kolejne pokazy:
16 marca, godz. 19.00 /19.30 / 20.00
17 marca, godz. 19.00 /19.30 / 20.00
Uwaga: spektakl wędrowny, konieczność przemieszczania się pomiędzy scenami.
Czas trwania: 95 min
Twórcy:
Koncept: Panta Rei Danseteater
Choreografia: Anne Elise Holck Ekenes, Julie Drønen Ekornes, Ina Christel Johannessen, Russell Maliphant, Daniel Mariblanca, Sita Ostheimer, Harald Beharie, Daniel Proietto
Scenografia: Guerrilla Plastic Movement
Współpraca scenograficzna – Adrianna Witbrodtt i Joanna Róg – Fundacja Horyzont Zdarzeń
Obsada:
Malika Berney – Mother
Natalia Dinges – We’ll never be royals
Sindre Eriksson Vik – Momentum
Aurora Itland – The Island Within
Artur Grabarczyk – The gardener
Torill Kolsrud – A Million Little Pieces
Oliver Sale – A Knowledge of Hope
Ellinor Ødegård Staurbakk – Elemental Traces
Agata Wierzchołowska – The Wonderful Art of Denial
Bilety dostępne są na stronie: Gdański Teatr Szekspirowski
W ramach projektu zaplanowano również warsztaty taneczne dla młodzieży i seniorów, które poprowadzą artystki Panta Rei Danseteater. Zajęcia będą odbywać się codziennie w dniach 5-17 marca dla młodzieży oraz w dniach 10-17 marca dla seniorów. Efekt warsztatów zostanie zaprezentowany w dniach 15-17 marca w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.
Szczegóły: https://bit.ly/47V6s1e
Panta Rei Dance Theatre (PRD) to norweski teatr tańca współczesnego z siedzibą w Oslo. Zespół został założony w 2000 roku. Od tego czasu wyprodukował szesnaście produkcji i zarządzał wieloma dużymi projektami tanecznymi. Oprócz działalności artystycznej i popularyzatorskiej, zespół prowadzi program rozwoju dla młodych, profesjonalnych talentów tanecznych. Zespół znany jest z szybkich, barwnych spektakli teatru tańca, które są dostępne dla szerokiego grona odbiorców w różnych przestrzeniach teatralnych i nieteatralnych.
Motto zespołu to: Przygotuj się na poruszenie!
Panta Rei – wszystko płynie, wszystko jest w ruchu. Grecki filozof Heraklit twierdził, że „żaden człowiek nie wchodzi dwa razy do tej samej rzeki”, ponieważ rzeka jest w ciągłym ruchu, ciągłej transformacji. Wizja Teatru Tańca Panta Rei opiera się na założeniu, że ludzie i społeczeństwo, w którym żyjemy, nieustannie się zmieniają i rozwijają, a także na szczerym pragnieniu poruszania i zmieniania ludzi poprzez taniec.
Grupa wierzy w transformacyjną moc tańca, wierzy, że spotkania poprzez taniec sprawiają, że stajemy się pełniejszymi i bardziej refleksyjnymi istotami ludzkimi, zarówno pod względem emocjonalnym, estetycznym, jak i społecznym. Hasło Get ready to be moved! leży u podstaw każdego działania Panta Rei Dance Theatre.
PRD ma jedną z najbardziej zróżnicowanych publiczności w Norwegii. W 2017 roku zespół został nominowany do Norweskiej Nagrody Rozwoju Publiczności.
Guerilla Plastic Movement to grupa artystów z Norwegii walczących o wolny od plastiku ocean przy pomocy środków wizualnych, werbalnych i artystycznych, z poczuciem humoru. Poprzez swoje działania grupa chce pobudzić i informować ludzi, firmy i organizacje. Zwraca się do międzynarodowych i krajowych polityków oraz instytucji, które mają władzę i wpływ na społeczeństwo.
Guerrilla Plastic Movement chce powstrzymać nieświadome używanie plastiku w codziennym życiu.
Cały plastik powinien być poddawany recyklingowi na całym świecie. Plastik musi jak najszybciej zostać zastąpiony zrównoważonymi materiałami. Chociaż plastik jest tani w produkcji, ma krótką trwałość i szybko zamienia się w odpady. Odpady, które pozostają w oceanach i przyrodzie przez setki lat. Te plastikowe śmieci zabijają ptaki i zwierzęta oraz rujnują delikatną równowagę natury. Ich ilość wciąż rośnie. — Guerrilla Plastic Movement
Na potrzeby SOLO w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim tworzą scenografię i rekwizyty z odpadów, głównie znalezionych na plażach, poboczach dróg i w lasach Norwegii i Gdańska.
***
Projekt jest realizowany w ramach Programu „Kultura”, Działanie 2 „Poprawa dostępu do kultury i sztuki” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014 – 2021. Operatorem Programu „Kultura” jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Spektakl jest prezentowany w ramach projektu SZTUKA współTWORZENIA. Norweskie klimaty. Projekt realizowany dzięki wsparciu ze środków Programu „Kultura” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021.
Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.