
Fot. materiały organizatorów
Fot. materiały organizatorów
W ramach europejskiego tournée, połączonego z europejską premierą japońskiego spektaklu butoh Sasaramosara w choreografii Yuko Kawamoto (Shinonome Butoh Company) z udziałem Katarzyny Pastuszak (Teatr Amareya), Maiko Yamazaki i Gouki Watabe, Teatr Amareya zaprasza na pokaz przedstawienia w Stacji Orunia w Gdańsku. Premiera spektaklu odbyła się w 2016 w Tokyo Arts Council (d-SOKO) w ramach obchodów 30. rocznicy śmierci wybitnego japońskiego tancerza butoh – Tatsumiego Hijikaty. Przedstawienie jest kontynuacją współpracy Katarzyny Pastuszak, Yuko Kawamoto i projektanta kostiumów Daisuke Tsukudy, którzy w 2015 współtworzyli polsko-japoński projekt Kantor_Tropy: Collage.
Sformułowanie „sasara mo sara” jest charakterystyczne dla gwary okręgu Hiroszimy i oznacza „nieokiełznany chaos”. 70 lat temu, bomba atomowa „Little boy” zmiotła z powierzchni ziemi 90% miasta Hiroszima i zdewastowała to, czym było. Co więcej, jeden błysk wybuchu bomby atomowej zmienił postrzeganie człowieka na temat jego własnego niszczycielskiego potencjału. Główną osią spektaklu Sasara Mo Sara (ささらもさら) jest pytanie o przeszłość, teraźniejszość i przyszłość broni jądrowej. Jest to spektakl butoh, w którym artyści starają się dać wyraz uczuciom smutku, nienawiści, lęku, złości, nie tylko skupiając się na pokłosiu bomby atomowej, ale przyglądają się wielu innym nieokiełznanym i absurdalnym zjawiskom i sytuacjom zniszczenia, od wieków pojawiających się wciąż i wciąż na nowo na całym świecie.
Yuko Kawamoto o spektaklu:
„O tym, że mój ojciec przeżył wybuch bomby atomowej w Nagasaki, dowiedziałam się dopiero w roku 2011, po awarii reaktora w Fukushimie spowodowanej wielkim trzęsieniem ziemi we wschodniej Japonii. Ojciec nigdy nie wspominał o Nagasaki, nigdy tam nie wrócił i przez siedemdziesiąt lat z nikim na ten temat nie rozmawiał. Ta wiadomość była dla mnie szokująca, czułam się bezsilna wobec jego stosunku do tego tematu. Współpracując z artystami i artystkami z wielu krajów, dowiedziałam się o wielu irracjonalnych problemach, z którymi nie potrafili się uporać. Zadaniem artysty jest jednak uczciwe przepracowanie tych problemów poprzez sztukę i umocnienie publiczności w poczuciu sprawczości. Dzięki historii ojca ponownie zdałam sobie sprawę z potęgi sztuki. Postanowiłam zmierzyć się z powojenną historią Japonii jako performerka, traktując atak atomowy na Nagasaki oraz katastrofę w Fukushimie jako symbole problemów, których nie potrafimy rozwiązać. Myślę, że jako naród i jednostki powinniśmy zawsze starać się mierzyć ze swoją historią i pamiętać o straconych życiach. Dają nam one nadzieję na przyszłość. Jako artystka obrałam to przekonanie za credo swojego spektaklu, mając nadzieję, że zwrócę uwagę na to, jak powinniśmy postrzegać naszą przyszłość.”
Ponadto jako wydarzenie towarzyszaće europejskiej trasy spektaklu Yuko Kawamoto poprowadziw Zielonej Górze i Gdańsku warsztaty tańca butoh.
Pokazy spektaklu Sasaramosara w Polsce i Francji odbywają się dzięki wsparciu Tokyo Arts Council. Serdeczne podziękowania dla Cezarego Molendy za pomoc w organizacji występów w Nowej Soli i Zielonej Górze.
Sasara Mo Sara (ささらもさら)
Reżyseria, choreografia: Yuko Kawamoto
Wykonanie: Yuko Kawamoto, Katarzyna Pastuszak, Maiko Yamazaki, Gouki Watabe
Muzyka: Chie Nakajima
Scenografia: Kazuyuki Takahashi
Reżyseria świateł: Nobuo Tanaka, Megumi
Kostiumy: Daisuke Tsukuda
Kierownik sceny: Kazunori Kishimoto
Produkcja: Shinonome Butoh, Naoyuki Aikawa
Wsparcie finansowe: Arts and Culture Promotion Fund Tokyo
Współpraca: Hijikata Archive