Spektakle

Gdańsk/Scena dla tańca 2016/Trójmiejski Punkt Taneczny/Kantor_Tropy 2016 – Scena dla Tańca: Amareya Theatre & Guests „Kantor_Tropy: COLLAGE”

Zdjęcie: Gdańsk/Scena dla tańca 2016/Trójmiejski Punkt Taneczny/Kantor_Tropy 2016 – Scena dla Tańca: Amareya Theatre & Guests „Kantor_Tropy: COLLAGE”

Fot. Andrzej Janikowski.

Wersja do druku

Udostępnij

Klub Żak zaprasza w ramach Trójmiejskiego Punktu Tanecznego na prezentacje spektaklu Kantor_Tropy: COLLAGE w choreografii Katarzyny Pastuszak i Yuko Kawamoto. Spektakl łączy taniec współczesny, taniec butoh, sztuki wizualne i muzykę nowoczesną. Przedstawienie miało premierę w październiku 2015 w Gdańsku roku w ramach polsko-japońskiego projektu Kantor_Tropy realizowanego przez Amareya Theatre & Guests w ramach „Roku Tadeusza Kantora” przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urzędu Miasta Gdańsk.

Spektakl został bezpośrednio zainspirowany głęboką i nieopisaną dotąd relacją między tańcem ankoku butoh Tatsumiego Hijikaty – kluczowej postaci japońskiej awangardy a koncepcjami estetycznymi i praktyką artystyczną Tadeusza Kantora. W spektaklu udział biorą artystki Teatru Amareya, Daniela Komędera, Jan Grządziela oraz japońscy tancerze butoh – Yuko Kawamoto, Kae Ishimoto, Ichi Go, Rui Ishihara. Muzykę skomponowali i wykonują na żywo Joanna Duda i Jan Młynarski (J=J). Autorem kostiumów jest japoński projektant – Rebelis (Daisuke Tsukuda), zaś obiekty zaprojektowały rzeźbiarki – Adriana Majdzińska i Grażyna Tomaszewska-Sobko. Spektakl jest niewątpliwie jedną z ciekawszych propozycji w aktualnym krajobrazie polskiego tańca, nieustannie dialogującego z własną historią i duchem czasów. W 2016 spektakl Kantor_Tropy: COLLAGE zwyciężył w kategorii „Najlepszy spektakl OFF-OFF” w rankingu „Gazety Świętojańskiej”.

„Działając w oddaleniu geograficznym, Hijikata i Kantor podejmowali tematy pamięci, śmierci i rozkładu. Kantor za pośrednictwem śmierci wydobywał życie, Hijikata w swoim ankoku butoh ukazywał piękno brzydoty. W nader precyzyjnie skomponowanym obrazie scenicznym obaj próbowali jednocześnie wskrzesić coś co przeminęło i ukazać kruchość człowieka stojącego wobec nas – tu i teraz. Idąc śladami Kantora i Hijikaty, szukamy punktów stycznych dla nas – osób urodzonych na przełomie 1970/80. Wybieramy trzy ważne daty – 1945, 1986, 2011 – i stawiamy pytanie kim jest człowiek pokryty pyłem przeszłości, człowiek ery psychologicznego, cyfrowego i ekologicznego zanieczyszczenia.” Katarzyna Pastuszak

koncept i reżyseria: Katarzyna Pastuszak

choreografia: Katarzyna Pastuszak, Yuko Kawamoto

kompozycja muzyczna i wykonanie muzyki na żywo: Joanna Duda i Jan Młynarski (J=J)

wykonanie: Ishimoto Kae, Kawamoto Yuko, Rui Ishihara, Katarzyna Pastuszak, Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska, Daniela Komędera, ICHI-GO, Jan Grządziela/Przemysław Jurewicz

obiekty: Adriana Majdzińska, Grażyna Tomaszewska-Sobko

kostiumy: Daisuke Tsukuda

reżyseria świateł: Bartosz Cybowski

premiera: 14.10.2015, Nowa Synagoga – Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku

Z recenzji:

„Przedstawienie Pastuszak zaczyna się od tańca drewnianych skrzyń, którymi operują, umieszczeni w ich wnętrzach, tancerze. Materia nieożywiona zdaje się przygniatać działające podmioty – to, dość oczywiste, nawiązanie do działalności Kantora, który pozwalał maszynom niweczyć trudy aktorów, dopominając się niejako o przywrócenie lub raczej nadanie rzeczom prawa do sprawczości. Skrzynki ostatecznie zostają złożone w scenę, która jawi się reminiscencją z Wielopola, Wielopola… Trupa aktorek zastyga na niej w kształcie symulującym instalację znaną z Umarłej klasy. Mamy tutaj do czynienie z erotyzacją relacji między postaciami i jednoczesną karykaturyzacją języka. Co ciekawe, Pastuszak niejako uwspółcześnia wydźwięk płynącego ze sceny bełkotu – w pewnym momencie jedna z tancerek mówi: „jest sztuka dobra i jest sztuka zła”, co wydaje się cytatem żywcem wyjętym z przemówienia Jarosława Kaczyńskiego, w którym prezes wyłuszczał swoje pojmowanie wolności słowa. Tancerze operują ruchem kalekującym. Perwersja miesza się tutaj ze wzniosłością. Mamy do czynienia z eksplozją rubaszności i niestosowności. Dominuje estetyka profanacji – w tej stylistyce zostaje przedstawiona uroczysta wieczerza, która prędko przeradza się w wulgarną stypę. Ukatrupiony mężczyzna okazuje się fetyszem, trupim obiektem pożądania, z którym obcowanie prowadzi do eksplozji seksualno-groteskowego szaleństwa. Choreografka wyciągnęła bowiem z twórczości Kantora to wszystko, co niestosowne, dwuznaczne, podniecające, a więc charakteryzujące się wątpliwą, by tak rzec, moralnością. Spotęgowane zatarcie granicy między sacrum a profanum, zdaje się zaczepną odpowiedzą Pastuszak na pęczniejącą hipokryzję „panów od kultury”, dzięki którym coraz więcej artystów, powtarza za Kantorem, chociaż – oczywiście – w innym kontekście „w ojczyźnie własnej odnalazłem piekło”.

(Alicja Müller, Kantor po Japońsku (KANTOR_TROPY), Teatralia Kraków – Internetowy Magazyn „Teatralia”, nr 150/2015)

***

Kantor_Tropy 2016 – Scena dla Tańca

Projekt obejmuje kilkanaście prezentacji spektaklu Kantor_Tropy: COLLAGE. Prezentacje przedstawienia w ośrodkach na terenie całej Polski pozwolą na zaistnienie tego spektaklu w szerszym kontekście kultury polskiej, a także przyczynią się do podniesienia świadomości odbiorców na temat relacji między sztuką Tadeusza Kantora i wybranymi zjawiskami obecnymi w tańcu i sztukach widowiskowych.

Prezentacje spektaklu zaplanowane są w dużych ośrodkach kulturalnych, jak i w małych miejscowościach, gdzie brakuje regularnych prezentacji spektakli tanecznych. Grupa docelowa projektu jest zróżnicowana pod względem wieku, statusu społecznego, dostępu do ambitnych poza mainstreamowych produkcji tanecznych i teatralnych.

Kuratorka/koordynatorka projektu: Katarzyna Pastuszak

Prezentacje spektakli w ramach projektu Kantor_Tropy 2016 – Scena dla Tańca realizowane są  we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2016.

Logo Scena dla tańca (miniaturka)  Logo IMIT (oryginał)

 
BILETY

20 zł / 15 zł – Karta Do Kultury* / 10 zł – uczniowie*, studenci*, seniorzy  / 5 zł – Karta Dużej Rodziny* / 3 zł – Karta Tancerza*

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację/ 1 KARTĘ)

Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00; w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasę otwieramy 30 minut przed seansem).

Kontakt: kasa@klubzak.com.pl

; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 / Płatność za bilety i karnety gotówką lub kartą. Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl

. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, PC Dramę należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 10 miejsc na dane przedstawienie.

Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT.

Osoby spóźnione na spektakle teatralne nie będą wpuszczane na widownię po rozpoczęciu spektaklu oraz nie otrzymają zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Prosimy o punktualne przybycie.

Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca nie są numerowane.

W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych.

Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close