Spektakle

Gdańsk/Stacja Taniec: Teatr Amareya „Nomadka” – reż. Katarzyna Pastuszak

Zdjęcie: Gdańsk/Stacja Taniec: Teatr Amareya „Nomadka” – reż. Katarzyna Pastuszak

Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Nomadka to projekt performatywny o kobietach i ich wewnętrznej oraz zewnętrznej emigracji. Osią projektu są historie kobiet, które jak nomadowie, przeżyły większość swojego życia w ruchu i swoistym odosobnieniu, bez stałego miejsca zamieszkania, bez poczucia zakorzenienia. Odkrywając przed światem trudną prawdę o sobie, kobiety te odzyskują swoją godność i rodzą się na nowo. Celem projektu jest podjęcie dyskusji na temat wygnania oraz zwrócenie uwagi na niezwykłe bogactwo kryjące się w tym, co potocznie określa się mianem „inności” i co często ulega stygmatyzacji. NOMADKA mówi o powrocie do siebie i do świata. Na poziomie teoretycznym, projekt odnosi się również do koncepcji płynności ludzkiej tożsamości sformułowanej przez Rosi Braidotti (koncepcja „nomadycznego podmiotu”).

Z recenzji:

(…) Oto przypowieść polsko-norweska o wędrujących kobietach (…). „Nomadka” to udany i czytelny projekt zbudowany z wielu elementów, które jednak nie zaciemniają obrazu, tylko go nasycają i pozycjonują. To artystyczno-badawczy projekt, niemal laboratorium, po którym błąkają się kobiety. (…) Konsekwencja metody, obrazu i rytmu w spektaklu sytuuje go wysoko w propozycjach offowych. Pastuszak ambitnie podeszła do narracji, wprowadzając na scenę osiem bohaterek, dała jednak czas widzowi na „pacyfikację” przestrzeni, na oswojenie się z czasem scenicznym. [Katarzyna Wysocka, port kultury.pl, 14.12.2012]

Koncept, reżyseria: Katarzyna Pastuszak

Ruch: Katarzyna Pastuszak, Dorota Androsz (aktorka Teatru Wybrzeże)

Konsultacje: Dorota Androsz, Aleksandra Śliwińska, Agnieszka Kamińska

Wykonanie: Louise Fontain, Dorota Androsz, Barbara Szamotulska (zastępstwo – Magda Jędra), Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska, Nel Melon, Joanna Duda

Teksty: Barbara Szamotulska, Louise Fontain, Katarzyna Pastuszak, Dorota Androsz

Video: Katarzyna Pastuszak, Louise Fontain

Muzyka: Joanna Duda

Czas trwania: 60 min.

Premiera: 11.12.2012, Klub Żak, Gdańsk

Projekt zrealizowany został w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańsk. Realizacja projektu była możliwa także dzięki pomocy Klubu Żak oraz dzięki projektowi „Corners of Europe” i życzliwości takich osób jak Louise Fontain, Hege Dalen, Chris Torch.

Przed pokazem spektaklu, o godz. 18.00 odbędzie się spotkanie z Jadwigą Majewską tłumaczką książki Sally Banes Terpsychora w tenisówkach (PWM/IMIT, 2013) oraz autorką książki Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym (Ha!art, 2013). Spotkanie poprowadzi Magdalena Hajdysz.

Więcej o książkach:

Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym

Sally Banes, Terpsychora w tenisówkach

O artystkach:

Katarzyna Pastuszak  tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art, Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya działający w Gdańsku. Ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie, 2010). Członek CID (International Dance Council), Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Rady Kultury Prezydenta Miasta Gdańska. Uczestniczka europejskiego projektu CORNERS 2011-2012 (Intercult, Sztokholm), w ramach którego uczestniczyła w wielu akcjach performatywnych w przestrzeni publicznej w Gruzji, Rosji, Azerbejdżanie, Szwecji. Prowadzi gościnne wykłady i warsztaty także na UG, ASP-Gdańsk (kurs dydaktyczny w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich pod kierunkiem prof. Jacka Dominiczaka) oraz w Polsce i za granicą. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2013 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. The Power of Nature z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia) Dream Regime z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), „Caravan Project” z Ang Gey Pin (2008), Anatomical Theatre – The Mystery of Life and Death z Joan Laage (2006-2007), Ten ku Youran z Daisuke Yoshimoto (2006), „Mandala życia i śmierci” w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Współpracowała jako tancerka z takimi zespołami jak Sopocki Teatr Tańca (Wojna polsko-ruska, 2011) i Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino (Ciche ciało, 2010). W lutym 2011 razem z Teatrem Amareya występowała na scenie  Morishita Studio – Tokio, w ramach projektu Dream Regime Project organizowanego przez Gekidan Kaitaisha. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. W 2012 jako tancerka brała udział między innymi w eksperymentalnym projekcie performatywnym face&face_face it w IS Wyspa Gdańsk, współtworzyła także spektakl Ofelia który miał premierę w ramach XVI Festiwalu Szekspirowskiego (2012). W 2012 stworzyła także interdyscyplinarny projekt „Nomadka” z udziałem tancerek Amareya oraz grenlandzkiej storytellerki Louise Fontain i aktorki Teatru Wybrzeże – Doroty Androsz. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem „Ofelia_3” na festiwalu Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W okresie październik-grudzień 2013 w ramach obchodów 10-lecia działalności Teatru Amareya współtworzyła dwa premierowe spektakle – spetakl “2” z muzyką na żywo w wykonaniu Joanny Dudy oraz spektakl “fetish.wtf” w reżyserii Doroty Androsz również z muzyką Joanny Dudy.

 

Joanna Duda  pianistka, kompozytorka, członkini wielu projektów, m.in.: J=J, Wojtek Mazolewski Quintet. Stypendystka Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010r. i 2012 r. Nominowana do nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury 2011 w kategorii

„Debiut Roku”oraz Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów. Autorka muzyki do spektakli teatralnych Station de Corps (reż. Tomasz Bazan), Balladyna (reż. K. Garbaczewski), Herb Brecht (reż. K. Garbaczewski), 2 reż. Katarzyna Pastuszak, Fetish.WTF reż. Dorota Androsz. Muzyczny element performatywnego zespołu Offelia Collectiv. Jej różnorodne inspiracje – muzyka klasyczna, jazz, scena elektroniczna i eksperymentalna – powodują dużą rozpiętość́ stylów, w których się porusza. Eklektyczność́ jej muzyki słyszalna jest zarówno w poszczególnych projektach, kompozycjach jak i w podejściu do zagadnienia nowoczesnej pianistyki. Joanna Duda w marcu 2013 wydała swoją autorską płytę The Best Of, na której prezentuje przekrój całej swojej dotychczasowej twórczości.

 

Dorota Androsz – absolwentka PWST w Krakowie, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu. Od 2004 do 2006 roku aktorka Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Od 2007 roku aktorka Teatru Wybrzeże. Laureatka nagrody im. Hieronima Konieczki i nagrody Radia Pik. Obecnie można ją zobaczyć w spektaklach: Amatorki, OrgiaPer procuraPieszo, SolnessSprawa operacyjnego rozpoznania, Tak powiedział Michael J., Zwyczajne szaleństwa.

 

Aleksandra Śliwińska tancerka, od 1998 roku mieszka w Gdańsku. Wcześniej związana ze szkolnym zespołem tańca towarzyskiego, a następnie z Młodzieżowym Zespołem Tańca „Figiel” prowadzonym przez Małgorzatę Lorenc w Połczynie Zdroju. Tam właśnie zaczęła się jej pasja taneczna, która trwa do dziś. Uczestniczyła w licznych przedstawieniach taneczno-teatralnych w choreografii Małgorzaty Lorenc, które otrzymywały nagrody na przeglądach wojewódzkich. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych warsztatach tanecznych (Gdańsk, Koszalin, Kalisz) z zakresu techniki tańca współczesnego, improwizacji, contact improwizacji, tańca ekspresyjnego, Body Mind Centering®, tańca butō i innych. Uczennica Mileny Jurczyk, Bogumiły Ćwięki, Witolda Jurewicza, Leszka Bzdyla, Marka Lachowicza, Beaty Owczarek z zakresu tańca współczesnego. Uczestniczyła również w Kursie dla Instruktorów Tańca Koszalin ’96-’97. Jej pierwsza choreografia Skazani powstała w 1997 roku w Połczynie- Zdroju. Następnie w 2001 roku w Gdańsku współtworzyła z Agnieszką Kamińską choreografię Anioł w Królestwie, a w 2002 roku choreografię pt. Odcienie aksamitu z Alicją Kurek. Bardzo istotny wpływ na jej pracę z ciałem oraz sposób poruszania się w świecie tańca i teatru wywarli mistrzowie japońskiego tańca butō. Od 2003 roku tancerka i aktorka Teatru Amareya.

 

Agnieszka Kamnińska tancerka, choreografka, współzałożycielka Teatru Amareya, wokalistka, pedagog, instruktorka pracy z głosem, animatorka kultury, uczennica wybitnych pedagogów pracy z głosem, ciałem i ruchem, posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie tańca butoh, technik tańca współczesnego, improwizacji, contact improwizacji, tańca ekspresyjnego, ruchu autentycznego, Body Mind Centering®, wielu technik wokalnych, terapii głosem, technik relaksacji. Uczyła się między innymi u takich nauczycieli jak: Zygmunt Molik, Olga Szwajgier, Meredith Monk, Hiroyo Kitao, Guillermo Horta, Natalka Polovynka, Siergiej Kovalevych, Imre Thorman, Atsushi Takenouchi, Yuri Nagaoka, Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Mika Takeuchi, Yumiko Yoshioka, i wielu innych. Dzięki rozległemu doświadczeniu stworzyła własną metodę rozwoju osobistego poprzez pracę z ciałem i głosem – Integrative Voicework System® , która polega na zastosowaniu praktyk głębokiej integracji głosu, ciała, ruchu, umysłu i ducha. Od wielu lat prowadzi warsztaty głosowe, taneczne, oraz rozwoju osobistego dla dorosłych, a także zajęcia dla osób niewidomych, niepełnosprawnych oraz uzależnionych. Jest instruktorką wokalistyki w szkole muzycznej Musicollective w Gdańsku. Od 2003 współtworzy Teatr Amareya, z którym zrealizowała dotychczas kilkanaście spektakli jako tancerka, choreografka oraz reżyserka, w tym kilka projektów zagranicznych. Jest wokalistką i liderką grupy Atmen Trio, z którym gra muzykę eksperymentalną, improwizowaną, filmową i teatralną. Tworzy również opracowania wokalne do spektakli oraz projektów teatralnych, a także realizuje niezależne projekty muzyczne.

 

Louise Fontain  artystka, animatorka kultury, ambasadorka tradycyjnej kultury grenlandzkiej i kultury samów. Specjalizuje się w storytellingu i grze na tradycyjnych Nordyckich bębnach, fotografka. Ukończyła szkołę plastyczną w Kopenhadze oraz studia w zakresie nowych mediów. Wielokrotna stypendystka instytucji kulturalnych takich jak Kongelig Grønlandsk kulturfond, Dansk Grønlands kulturfond, Bikuben fonden. Występowała na wielu lokalnych festiwalach w Norwegii (m.in. Galleria Mosjoen, Villkvinneseminar, WildWinterfestival), a także w galeriach w Kopenhadze, wioskach Grenlandii, Norwegii, Danii.

 

Dojazd:
autobus: 151, 189, 210, 200, 232, 207 (przystanek Gościnna)

Spotkanie z Jadwigą Majewską: wstęp wolny

Spektakl bilety: 15/20 zł

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close