Spektakle

Gdańsk/Streetwaves 2014: Teatr Amareya/Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda „VHS nr 33 – WCZASY 1983”

Zdjęcie: Gdańsk/Streetwaves 2014: Teatr Amareya/Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda „VHS nr 33 – WCZASY 1983”

Wersja do druku

Udostępnij

VHS nr 33 – WCZASY 1983 stanowi część projektu pt. 33_33_33, który obejmuje 33 performanse i akcje artystyczne zaplanowane na 365 dni – od urodzin do urodzin Katarzyny Julii Pastuszak, tj. od 16 sierpnia 2013 do 16 sierpnia 2014. Kaseta VHS jest symbolem refleksji, środkiem do zwolnienia tempa, nawiązania więzi z ludźmi wypoczywającymi w domku obok, sposobem na ograniczenie hałasu informacyjnego. W kontekście opuszczonego ośrodka wczasowego Drogowiec, zapis z kasety VHS jak i jej materialna obecność, nawiązuje do wakacji z dzieciństwa i jest podróżą do przeszłości każdego z nas. Nakłania do wejścia w stan umysłu wczasowicza sprzed ery internetu.

W latach 1980 i wczesnych 1990. rejestracja VHS była dla Polaków jedynym dostępnym środkiem domowej, kolorowej dokumentacji z dźwiękiem. Kamery VHS towarzyszyły ludziom na wczasach i rodzinnych uroczystościach. Sposób rejestracji na taśmach VHS rezonuje z tym jak ludzie wypoczywali w latach 1980 i wczesnych latach 1990. Wczasy według VHS-ów to ogrom dostępnego czasu. Czas wypoczynku, zapisany na taśmach VHS, ma zupełnie inną jakość niż czas, który znajdziemy na dzisiejszych krótkich filmikach nagrywanych telefonem, które trwają przeciętnie 15 sekund do półtorej minuty.

Odkąd cyfrowe rejestratory obrazu HD stały się ogólnodostępne i odkąd możemy je mieć ze sobą cały czas w telefonach, zwyczajna codzienna rzeczywistość charakterystyczna dla ery VHS-ów i rejestracja zwykłego życia przestała być dla nas atrakcyjna. Nasza uwaga zaprzątana jest namiastką życia na portalach społecznościowych, umykają nam zjawiska prawdziwie niezwykłe, tracimy zdolność przebywania ze sobą bez pośrednictwa i towarzystwa elektroniki.

dr Katarzyna Pastuszak – tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor sztuki, kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak, Gdańsk), prezes Stowarzyszenia Amareya Art. Od 2003 współtworzy niezależny Teatr Amareya działający w Gdańsku i obchodzący w tym roku 10-lecie pracy artystycznej. Pastuszak ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie, 2010). Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2012 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. Dream Regime z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), Caravan Project z Ang Gey Pin (2008), Ten ku Youran z Daisuke Yoshimoto (2006), Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Współpracowała jako tancerka z takimi zespołami jak Sopocki Teatr Tańca (Wojna polsko-ruska, 2011) i Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino (Ciche ciało, 2010). W lutym 2011 razem z Teatrem Amareya występowała na scenie  Morishita Studio – Tokio, w ramach projektu Dream Regime Project organizowanego przez Gekidan Kaitaisha. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. W 2012 jako tancerka brała udział między innymi w eksperymentalnym projekcie performatywnym face&face_face it w IS Wyspa Gdańsk, współtworzyła także spektakl Ofelia, który miał premierę w ramach XVI Festiwalu Szekspirowskiego. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem Ofelia_3 na festiwalu Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W okresie październik-grudzień 2013 w ramach obchodów 10-lecia działalności Teatru Amareya współtworzyła dwa premierowe spektakle – spetakl 2 z muzyką na żywo w wykonaniu Joanny Dudy oraz spektakl fetish.wtf w reżyserii Doroty Androsz również z muzyką Joanny Dudy. W lipcu 2014 roku wystąpi razem z zespołem Amareya Theatre & Guests na 11th International Dance and Theatre festival w Tokio ze spektaklem NOMADKA.

Joanna Duda – pianistka, kompozytorka, członkini wielu projektów, m.in.: J=J, Wojtek Mazolewski Quintet. Stypendystka Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010r.  i 2012 r. Nominowana do nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury 2011 w kategorii „Debiut Roku” oraz  Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów. Autorka muzyki do spektakli teatralnych Station des Corps (reż. Tomasz Bazan), Balladyna (reż. K. Garbaczewski), Herb Brecht (reż. K. Garbaczewski), 2 reż. Katarzyna Pastuszak, Fetish.WTF reż. Dorota Androsz. Muzyczny element performatywnego zespołu Offelia Collectiv. Jej różnorodne inspiracje – muzyka klasyczna, jazz, scena elektroniczna i eksperymentalna – powodują dużą rozpiętość stylów, w których się porusza. Eklektyczność jej muzyki słyszalna jest zarówno w poszczególnych projektach, kompozycjach jak i w podejściu do zagadnienia nowoczesnej pianistyki. Joanna Duda w marcu 2013 wydała swoją autorską płytę The Best Of, na której prezentuje przekrój całej swojej dotychczasowej twórczości. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem Ofelia_3 na festiwalu Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W lipcu 2014 roku wystąpi razem z zespołem Amareya Theatre & Guests na 11th International Dance and Theatre festival w Tokio ze spektaklem NOMADKA.

powiązane

Ludzie

Katarzyna Pastuszak

Katarzyna Pastuszak

  • tancerka
  • choreografka
  • kuratorka

VHS nr 33 – WCZASY 1983 stanowi część projektu pt. 33_33_33, który obejmuje 33 performanse i akcje artystyczne zaplanowane na 365 dni – od urodzin do urodzin Katarzyny Julii Pastuszak, tj. od 16 sierpnia 2013 do 16 sierpnia 2014. Kaseta VHS jest symbolem refleksji, środkiem do zwolnienia tempa, nawiązania więzi z ludźmi wypoczywającymi w domku obok, sposobem na ograniczenie hałasu informacyjnego. W kontekście opuszczonego ośrodka wczasowego Drogowiec, zapis z kasety VHS jak i jej materialna obecność, nawiązuje do wakacji z dzieciństwa i jest podróżą do przeszłości każdego z nas. Nakłania do wejścia w stan umysłu wczasowicza sprzed ery internetu. W latach 1980 i wczesnych 1990. rejestracja VHS była dla Polaków jedynym dostępnym środkiem domowej, kolorowej dokumentacji z dźwiękiem. Kamery VHS towarzyszyły ludziom na wczasach i rodzinnych uroczystościach. Sposób rejestracji na taśmach VHS rezonuje z tym jak ludzie wypoczywali w latach 1980 i wczesnych latach 1990. Wczasy według VHS-ów to ogrom dostępnego czasu. Czas wypoczynku, zapisany na taśmach VHS, ma zupełnie inną jakość niż czas, który znajdziemy na dzisiejszych krótkich filmikach nagrywanych telefonem, które trwają przeciętnie 15 sekund do półtorej minuty. Odkąd cyfrowe rejestratory obrazu HD stały się ogólnodostępne i odkąd możemy je mieć ze sobą cały czas w telefonach, zwyczajna codzienna rzeczywistość charakterystyczna dla ery VHS-ów i rejestracja zwykłego życia przestała być dla nas atrakcyjna. Nasza uwaga zaprzątana jest namiastką życia na portalach społecznościowych, umykają nam zjawiska prawdziwie niezwykłe, tracimy zdolność przebywania ze sobą bez pośrednictwa i towarzystwa elektroniki. dr Katarzyna Pastuszak – tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor sztuki, kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak, Gdańsk), prezes Stowarzyszenia Amareya Art. Od 2003 współtworzy niezależny Teatr Amareya działający w Gdańsku i obchodzący w tym roku 10-lecie pracy artystycznej. Pastuszak ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie, 2010). Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2012 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. Dream Regime z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), Caravan Project z Ang Gey Pin (2008), Ten ku Youran z Daisuke Yoshimoto (2006), Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Współpracowała jako tancerka z takimi zespołami jak Sopocki Teatr Tańca (Wojna polsko-ruska, 2011) i Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino (Ciche ciało, 2010). W lutym 2011 razem z Teatrem Amareya występowała na scenie  Morishita Studio – Tokio, w ramach projektu Dream Regime Project organizowanego przez Gekidan Kaitaisha. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. W 2012 jako tancerka brała udział między innymi w eksperymentalnym projekcie performatywnym face&face_face it w IS Wyspa Gdańsk, współtworzyła także spektakl Ofelia, który miał premierę w ramach XVI Festiwalu Szekspirowskiego. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem Ofelia_3 na festiwalu Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W okresie październik-grudzień 2013 w ramach obchodów 10-lecia działalności Teatru Amareya współtworzyła dwa premierowe spektakle – spetakl 2 z muzyką na żywo w wykonaniu Joanny Dudy oraz spektakl fetish.wtf w reżyserii Doroty Androsz również z muzyką Joanny Dudy. W lipcu 2014 roku wystąpi razem z zespołem Amareya Theatre & Guests na 11th International Dance and Theatre festival w Tokio ze spektaklem NOMADKA. Joanna Duda – pianistka, kompozytorka, członkini wielu projektów, m.in.: J=J, Wojtek Mazolewski Quintet. Stypendystka Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010r.  i 2012 r. Nominowana do nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury 2011 w kategorii „Debiut Roku” oraz  Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów. Autorka muzyki do spektakli teatralnych Station des Corps (reż. Tomasz Bazan), Balladyna (reż. K. Garbaczewski), Herb Brecht (reż. K. Garbaczewski), 2 reż. Katarzyna Pastuszak, Fetish.WTF reż. Dorota Androsz. Muzyczny element performatywnego zespołu Offelia Collectiv. Jej różnorodne inspiracje – muzyka klasyczna, jazz, scena elektroniczna i eksperymentalna – powodują dużą rozpiętość stylów, w których się porusza. Eklektyczność jej muzyki słyszalna jest zarówno w poszczególnych projektach, kompozycjach jak i w podejściu do zagadnienia nowoczesnej pianistyki. Joanna Duda w marcu 2013 wydała swoją autorską płytę The Best Of, na której prezentuje przekrój całej swojej dotychczasowej twórczości. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem Ofelia_3 na festiwalu Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W lipcu 2014 roku wystąpi razem z zespołem Amareya Theatre & Guests na 11th International Dance and Theatre festival w Tokio ze spektaklem NOMADKA.

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close