Spektakle

Gdańsk/XVI Spotkania Trójmiejskich Teatrów Niezależnych: Teatr Amareya/Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda „2”

Zdjęcie: Gdańsk/XVI Spotkania Trójmiejskich Teatrów Niezależnych:  Teatr Amareya/Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda „2”

Wersja do druku

Udostępnij

Spektakl 2 autorstwa Katarzyny Pastuszak to rzecz o dialogu, o stawaniu się innym wobec innego, o byciu pomiędzy jednym i drugim, byciu jednocześnie jednym i drugim. Performans 2 realizowany jest w ramach 10-lecia Teatru Amareya i stanowi część autorskiego projektu Katarzyny Pastuszak 33_33_33, który obejmuje 33 performanse i akcje artystyczne zaplanowane na 365 dni – od urodzin do urodzin artystki, tj. od 16 sierpnia 2013 do 16 sierpnia 2014. Projekt opiera się na dialogach z artystami, z którymi Pastuszak dotąd nie miała okazji współpracować i artystami, którzy towarzyszą jej od lat i z którymi stworzyła rodzaj dialektu ruchowego. Tym razem spektakl zostanie pokazany w ramach Spotkań Trójmiejskich Teatrów Niezależnych w Gdańsku.

Projekt 33_33_33 jest o powrotach, zwrotach, o zapętlonej nielinearności czasu i jego paradoksalnej regularności, o tym co zapisane na skórze, która dzień po dniu rodzi się i umiera. Projekt o pamiętaniu i zapominaniu. Projekt 33_33_33 został zainicjowany 16 sierpnia 2013, czyli w dzień 33 urodzin Pastuszak. Tego dnia Pastuszak odbyła kilkugodzinny spacer performatywny (akcja 33_33_01), podczas którego wykonała między innymi 33 tańce dla 33 przypadkowo spotkanych osób. Spacer miał otwartą strukturę, proces chodzenia, przemieszczania się oraz spontanicznego wchodzenia w interakcję z otoczeniem potraktowany został jako eksperyment w stawaniu się. Spacer rozpoczął się o godzinie 6:50 rano w Szpitalu na Klinicznej w Gdańsku, gdzie Pastuszak się urodziła:

 

Mam 33 lata, urodziłam się 16 sierpnia 1980 roku w szpitalu na Klinicznej w Gdańsku. Strajki. Tata na uczelni, mama na porodówce. Upał, hałas, chaos. Wychodzisz na świat poprzez ból swój i czyjś, przez szczelinę bólu powoli się przeciskasz. A potem? Po trzydziestce łapiesz czysty łyk powietrza i zaczynasz rozumieć. Rozumieć coś. Dzisiaj są moje urodziny i chcę opowiedzieć ci kilka moich historii. Dzisiaj są moje urodziny i chcę posłuchać twoich historii.

 

Katarzyna Pastuszak_Joanna Duda | duet improwizowany

Premiera: 25 października 2013, Klub Żak, Gdańsk

Muzyka na żywo: Joanna Duda

Koncept, wykonanie, video: Katarzyna Pastuszak

Montaż video: Aleksander Zieleń

Konsultacje: Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska

Produkcja: Klub Winda GAK

Współpraca: Klub Żak

 

Katarzyna Pastuszak – tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art, kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya działający w Gdańsku. Ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”, 2010). Członek CID (International Dance Council), Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Rady Kultury Prezydenta Miasta Gdańska. Uczestniczka europejskiego projektu CORNERS 2011-2012 (Intercult, Sztokholm), w ramach którego uczestniczyła w wielu akcjach performatywnych w przestrzeni publicznej w Gruzji, Rosji, Azerbejdżanie, Szwecji. W 2010 wraz z Teatrem Amareya założyła Gdańską Szkołę Butō działającą przy Klubie Winda – Gdański Archipelag Kultury, gdzie z Amareya prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące butō. Prowadzi gościnne wykłady i warsztaty także na UG, ASP-Gdańsk (kurs dydaktyczny w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich pod kierunkiem prof. Jacka Dominiczaka). Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2013 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. The Power of Nature z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia) Dream Regime z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), Caravan Project z Ang Gey Pin (2008), Anatomical Theatre – The Mystery of Life and Death z Joan Laage (2006-2007), Ten ku Youran z Daisuke Yoshimoto (2006), Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Współpracowała jako tancerka z takimi zespołami jak Sopocki Teatr Tańca (Wojna polsko-ruska, 2011) i Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino (Ciche ciało, 2010). W lutym 2011 razem z Teatrem Amareya występowała na scenie Morishita Studio – Tokio, w ramach projektu Dream Regime Project organizowanego przez Gekidan Kaitaisha. Reżyseruje również spektakle teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. W 2012 jako tancerka brała udział między innymi w eksperymentalnym projekcie performatywnym face&face_face it w IS Wyspa Gdańsk, współtworzyła także spektakl Ofelia, który miał premierę w ramach XVI Festiwalu Szekspirowskiego (2012).

W 2012 stworzyła także interdyscyplinarny projekt Nomadka z udziałem tancerek Amareya oraz grenlandzkiej storytellerki Louise Fontain i aktorki Teatru Wybrzeże – Doroty Androsz. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem Ofelia_3 na festiwalu Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W okresie październik-grudzień 2013 w ramach obchodów 10-lecia działalności Teatru Amareya współtworzyła dwa premierowe spektakle – spetakl 2 z muzyką na żywo w wykonaniu Joanny Dudy oraz spektakl fetish.wtf w reżyserii Doroty Androsz również z muzyką Joanny Dudy. 

powiązane

Ludzie

Katarzyna Pastuszak

Katarzyna Pastuszak

  • tancerka
  • choreografka
  • kuratorka

Spektakl 2 autorstwa Katarzyny Pastuszak to rzecz o dialogu, o stawaniu się innym wobec innego, o byciu pomiędzy jednym i drugim, byciu jednocześnie jednym i drugim. Performans 2 realizowany jest w ramach 10-lecia Teatru Amareya i stanowi część autorskiego projektu Katarzyny Pastuszak 33_33_33, który obejmuje 33 performanse i akcje artystyczne zaplanowane na 365 dni – od urodzin do urodzin artystki, tj. od 16 sierpnia 2013 do 16 sierpnia 2014. Projekt opiera się na dialogach z artystami, z którymi Pastuszak dotąd nie miała okazji współpracować i artystami, którzy towarzyszą jej od lat i z którymi stworzyła rodzaj dialektu ruchowego. Tym razem spektakl zostanie pokazany w ramach Spotkań Trójmiejskich Teatrów Niezależnych w Gdańsku. Projekt 33_33_33 jest o powrotach, zwrotach, o zapętlonej nielinearności czasu i jego paradoksalnej regularności, o tym co zapisane na skórze, która dzień po dniu rodzi się i umiera. Projekt o pamiętaniu i zapominaniu. Projekt 33_33_33 został zainicjowany 16 sierpnia 2013, czyli w dzień 33 urodzin Pastuszak. Tego dnia Pastuszak odbyła kilkugodzinny spacer performatywny (akcja 33_33_01), podczas którego wykonała między innymi 33 tańce dla 33 przypadkowo spotkanych osób. Spacer miał otwartą strukturę, proces chodzenia, przemieszczania się oraz spontanicznego wchodzenia w interakcję z otoczeniem potraktowany został jako eksperyment w stawaniu się. Spacer rozpoczął się o godzinie 6:50 rano w Szpitalu na Klinicznej w Gdańsku, gdzie Pastuszak się urodziła:   Mam 33 lata, urodziłam się 16 sierpnia 1980 roku w szpitalu na Klinicznej w Gdańsku. Strajki. Tata na uczelni, mama na porodówce. Upał, hałas, chaos. Wychodzisz na świat poprzez ból swój i czyjś, przez szczelinę bólu powoli się przeciskasz. A potem? Po trzydziestce łapiesz czysty łyk powietrza i zaczynasz rozumieć. Rozumieć coś. Dzisiaj są moje urodziny i chcę opowiedzieć ci kilka moich historii. Dzisiaj są moje urodziny i chcę posłuchać twoich historii.   Katarzyna Pastuszak_Joanna Duda | duet improwizowany Premiera: 25 października 2013, Klub Żak, Gdańsk Muzyka na żywo: Joanna Duda Koncept, wykonanie, video: Katarzyna Pastuszak Montaż video: Aleksander Zieleń Konsultacje: Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska Produkcja: Klub Winda GAK Współpraca: Klub Żak   Katarzyna Pastuszak – tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art, kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya działający w Gdańsku. Ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”, 2010). Członek CID (International Dance Council), Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Rady Kultury Prezydenta Miasta Gdańska. Uczestniczka europejskiego projektu CORNERS 2011-2012 (Intercult, Sztokholm), w ramach którego uczestniczyła w wielu akcjach performatywnych w przestrzeni publicznej w Gruzji, Rosji, Azerbejdżanie, Szwecji. W 2010 wraz z Teatrem Amareya założyła Gdańską Szkołę Butō działającą przy Klubie Winda – Gdański Archipelag Kultury, gdzie z Amareya prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące butō. Prowadzi gościnne wykłady i warsztaty także na UG, ASP-Gdańsk (kurs dydaktyczny w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich pod kierunkiem prof. Jacka Dominiczaka). Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2013 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. The Power of Nature z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia) Dream Regime z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), Caravan Project z Ang Gey Pin (2008), Anatomical Theatre – The Mystery of Life and Death z Joan Laage (2006-2007), Ten ku Youran z Daisuke Yoshimoto (2006), Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Współpracowała jako tancerka z takimi zespołami jak Sopocki Teatr Tańca (Wojna polsko-ruska, 2011) i Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino (Ciche ciało, 2010). W lutym 2011 razem z Teatrem Amareya występowała na scenie Morishita Studio – Tokio, w ramach projektu Dream Regime Project organizowanego przez Gekidan Kaitaisha. Reżyseruje również spektakle teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. W 2012 jako tancerka brała udział między innymi w eksperymentalnym projekcie performatywnym face&face_face it w IS Wyspa Gdańsk, współtworzyła także spektakl Ofelia, który miał premierę w ramach XVI Festiwalu Szekspirowskiego (2012). W 2012 stworzyła także interdyscyplinarny projekt Nomadka z udziałem tancerek Amareya oraz grenlandzkiej storytellerki Louise Fontain i aktorki Teatru Wybrzeże – Doroty Androsz. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem Ofelia_3 na festiwalu Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W okresie październik-grudzień 2013 w ramach obchodów 10-lecia działalności Teatru Amareya współtworzyła dwa premierowe spektakle – spetakl 2 z muzyką na żywo w wykonaniu Joanny Dudy oraz spektakl fetish.wtf w reżyserii Doroty Androsz również z muzyką Joanny Dudy. 

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close