Inne

Gliwice/Międzynarodowy Dzień Tańca 2017: Kino Amok – filmy o tańcu: „Mr. Gaga”/ „Bolshoi Babylon”/ „Pina 3D”

Zdjęcie: Gliwice/Międzynarodowy Dzień Tańca 2017: Kino Amok – filmy o tańcu: „Mr. Gaga”/ „Bolshoi Babylon”/ „Pina 3D”

Wersja do druku

Udostępnij

Międzynarodowy Dzień Tańca obchodzimy 29 kwietnia. Święto to zostało ustanowione w 1982 roku przez Międzynarodowy Instytut Teatralny. Wybrana data obchodów jest upamiętnieniem chrztu twórcy teatru baletowego – francuskiego tancerza Jeana Georgesa Noverre’a (1727-1810).

Jedną z głównych części obchodów tego dnia na całym świecie jest wygłaszanie orędzia do ludzi, którzy uwielbiają tańczyć. Każdego roku inny artysta ze sceny tanecznej jest honorowany zaszczytem wygłoszenia własnej oficjalnej przemowy. W tym roku zrobi to Trisha Brown, amerykańska choreografka i tancerka, która w 1970 roku założyła Trisha Brown Company, zespół tańca eksperymentalnego, który ma na swoim koncie wiele prestiżowych nagród, m.in.: Dance Magazine Award, American Dance Festival Award i Nagrodę im. Laurence’a Oliviera.

Kino AMOK  w tym dniu zaprasza na następujące filmy:

16.30: Bolshoi Babylon

18.30: Mr. Gaga

20.15: Pina 3D

Wszystkie bilety na te filmy w tym dniu: 10/12 zł

Mr. Gaga           

 

Dokument o genialnym choreografie Ohadzie Naharinie, wieloletnim szefie najsłynniejszego zespołu tańca współczesnego z Izraela – Batsheva Dance Company. Reżyser towarzyszył artyście przez 8 lat, aby ukazać jego życie i niezwykłą ewolucję jako tancerza, twórcy i człowieka. Heymann rejestrował zarówno jego życie prywatne, przebieg prób zespołu, jak i zajęcia z opracowanego przez Naharina języka ruchu – GaGa – umożliwiającego każdemu wyrażenie swoich emocji poprzez taniec. W połączeniu z niepokazywanymi dotychczas materiałami archiwalnymi oraz fragmentami tanecznych spektakli Batshevy otrzymujemy fascynującą historię człowieka, który zrewolucjonizował świat tańca współczesnego.

Izrael / Szwecja / Niemcy/ Holandia 2015 (103’)

Reż. Tomer Heymann, wyk. Ohad Naharin, Judith Brin Ingber, Tzofia Naharin, Mari Kajiwara, Avi Belleli, Tami Lotan, Naomi Blocj Fortis, Eldad Mannheim, Gina Buntz, Natalie Portman, Sonia D’Orleans Juste, David Tinchell

Bolshoi Babylon

 

Dokument. W 2013 roku Siergiej Filin niegdyś genialny tancerz, a potem kontrowersyjny dyrektor artystyczny baletu Bolszoj został zaatakowany pod swoim domem. Zamaskowany mężczyzna oblał jego twarz żrącym kwasem. Odniesione obrażenia były na tyle poważne, że Filinowi groziła całkowita utrata wzroku. Media w Rosji obiegła sensacyjna wiadomość o tragicznej napaści, co miało poważne konsekwencje dla wizerunku Teatru Bolszoj – żywej, baletowej legendy znanej nie tylko w Rosji, ale i na całym świecie. Sytuację pogorszyła wiadomość o aresztowaniu podejrzanego o zorganizowanie napaści Pavla Dmitrichenko – jednego z solistów baletu. Wszystkie te wydarzenia zdemaskowały to, o czym wtajemniczeni wiedzieli od dawna: walkę o władzę i wpływy w teatrze, starcia osobowości i ambicji, wzajemną zazdrość o role. Po tym burzliwym dla Teatru Bolszoj okresie, kiedy wielu tancerzy zostało zwolnionych lub odeszło, po czasie publicznych protestów, a wreszcie czynnej napaści na Filina, na scenę wkroczył Kreml – chcąc chronić jeden z największych, żyjących artystycznych skarbów Rosji – i dyrektorem teatru mianował Vladimira Urina. Jego zadaniem było zapanowanie nad chorobą, jaka toczy teatr i wprowadzenie nowego porządku.

Wlk. Brytania 2016 (86’)     

Reż. Nick Read, Mark Franchetti

Pina 3D          

Pina nie jest biografią zmarłej przed ośmioma laty choreografki Piny Bausch. To raczej hołd złożony przez Wima Wendersa jej twórczości i hymn na cześć sztuki. W subtelnym, wyciszonym filmie niemiecki twórca staje w obronie najdelikatniejszych wartości – uczuć, piękna, szacunku dla drugiego człowieka.

Reżyser zarejestrował najważniejsze przedstawienia artystki – Święto wiosny, Vollmond i Café Müller. Poprosił członków jej zespołu o wykonanie części układów na ulicach niemieckiego Wuppertalu. W filmie niemal nie padają słowa, środkiem ekspresji tancerzy jest ciało.

Pina nauczyła mnie, że nie trzeba zalewać widzów potokami słów – mówi autor dokumentu. – Otworzyła mi oczy na to, ile można zakomunikować gestem albo poprzez stworzenie odpowiedniej przestrzeni.

Chcąc wiarygodnie oddać tę przestrzeń na ekranie, Wenders wstrzymywał się z realizacją Piny ponad 20 lat. Czekał, aż kamery pozwolą mu zrekonstruować na ekranie świat wykreowany na scenie przez Bausch. Dziś, wykorzystując technologię 3D w dokumencie, autor Nieba nad Berlinem wytycza też nowe drogi dla kina. Pokazuje, że trzeci wymiar nie musi być tandetnym efektem, który sprowadza X muzę z powrotem na jarmark. Że może służyć wielkiej sztuce.

Nagrody: German Film Awards 2011 – Best Documentary

Niemcy/Francja  2011 (103’)

reż. Wim Wenders, wyk. Regina Advento, Malou Airaudo, Ruth Amarante, Jorge Puerta, Pina Bausch, Rainer Behr, Andrey Berezin

Więcej informacji:

 http://amok.gliwice.pl/wydarzenia/miedzynarodowy-dzien-tanca–29042017

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close