
Fot. materiały organizatorów.
Fot. materiały organizatorów.
Część pierwsza
Pokaz uczestników projektu I LO im. Marii Konopnickiej Katowice
Sortie kompozycja choreograficzna z wykorzystaniem zapisu wideo i głosu
Punktem wyjścia do naszej pracy podczas warsztatów była inspiracja filmem „Into the Wild” w reżyseri Sean’a Penn’a. Obraz Penna wpisuje się w ten sam nurt filmów rozważających ludzką naturę, co „Gerry” Gusa Van Santa czy dokument Herzoga „Człowiek niedźwiedź”. Wszystkie one dobitnie pokazują alienację człowieka. Problem samotności jednostki w zglobalizowanym świecie i poszukiwanie własnego miejsca, który dostrzegamy w filmie był dla nas swoistym motorem do pracy nad naszym pokazem „Sortie”.
Podczas pracy twórczej zostały wyodrębnione trzy światy o różnym ładunku energetycznym, które przekształciły się w struktury choreograficzne. Wykorzystując różne narzędzia pracy, m.in. improwizację, naukę gotowych sekwencji wygenerowanych na podstawie wspólnych warsztatów, samodzielne tworzenie choreografii oraz przy równorzędnej pracy z głosem i kamerą. Zostały stworzone sceny naszym zdaniem oddające istotę tematów, które poruszamy.
Choreografia: Agnieszka Bednarz
Wykonanie: młodzież z I LO im Mikołaja Kopernika w Katowicach
Praca nad głosem i ruchem: Katarzyna Kania
Praca z kamera i ruchem: Robert Wasiewicz
Muzyka: Eddie Veder Into the Wild, Jack and Jack Wild Live
Czas trwania: 15 minut
Część druga
Pokaz małej formy teatru tańca
W wykonaniu studentów Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu
Trzy Czwarte – mała forma spektaklu teatru tańca
Choreografia: Anna Mikuła
Wykonanie: studenci Wydzialu Teatru Tańca
Muzyka: Nino Rota The Godfather waltz
Czas trwania: 9 minut
Część trzecia
Spotkanie i dyskusja pomiędzy uczestnikami projektu, studentami WTT i widzami.
***
Tytuł projektu, realizowanego przez Fundację Śląskiego Teatru Tańca, nawiązuje do popularnego przeboju Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now) grupy C+C Music Factory z końca lat 90., który wyznaczył początek ruchu house w muzyce. Let the music take control of your heart an J soul, Unfold your body is free and behold, Dance till you can’t dance till you can’t dance no more (…), Everybody dance now. Korzystając z historycznego znaczenia tego przeboju w muzyce hip hop, organizatorzy starają się nawiązać relacje z młodzieżą licealna i młodzieżą z grup podwyższonego ryzyka. Taniec jest formą komunikacji, która sprzyja kreatywnemu myśleniu i wzajemnym kontaktom. Młodzi ludzie, w ramach projektu, mogą korzystać z tańca i twórczych działań ruchowych, aby odnaleźć sens życia, odkryć wartości wspólnej pracy w grupach rówieśniczych zgodnie z określonymi regułami i strukturami. Projekt realizowany był w dwóch różnych grupach docelowych: 1) młodzież z grup podwyższonego ryzyka w świetlicach specjalistycznych; 2) młodzież licealna. Rezultaty obydwu zostaną pokazane w Bielsku i Katowicach.
***
Myśl w ruchu to ogólnopolski program edukacyjny oparty na naborze konkursowym skierowany do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (różne grupy wiekowe). Każdy z projektów w ramach programu przygotowywany jest we współpracy z lokalnym środowiskiem tanecznym. Podczas praktycznych warsztatów uczestnicy zapoznają się z różnorodnymi technikami tanecznymi, w ramach zajęć oglądają również spektakle tańca, integralną częścią programu są też wykłady teoretyczne. Projekty trwają jeden lub dwa semestry szkolne. Efekty kilkumiesięcznej praktycznej pracy warsztatowej prezentowane są w formie otwartego pokazu z udziałem publiczności.
W 2014 roku w ramach Myśli w ruchu realizowanych jest 9 projektów w następujących miastach i miejscowościach: Lublin, Bytom, Stoszowice, Zduńska Wola, Gdańsk, Wrocław, Sokołów Podlaski, Dąbrówka, Grodzisk Mazowiecki. Kolejne pokazy odbędą się w Dąbrówce (gmina Dopiewo), Stoszowicach, Gdańsku i Zduńskiej