Spektakle

Katowice/XXII Festiwal A PART: Via Negativa „Dziewiąta”

Zdjęcie: Katowice/XXII Festiwal A PART: Via Negativa „Dziewiąta”

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 10-19 czerwca 2016 roku w Katowicach odbędzie się XXII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A PART, organizowany przez Stowarzyszenie Teatralne A PART. Grupa Via Negativa ze Słowenii zaprasza na premierowy pokaz spektaklu Dziewiąta w choreografii Anity Wach. Tytuł spektaklu opatrzony jest podtytułem Maszyna antropologiczna zasilana Beethovenem. Dziewiąta Via Negativa konfrontuje wysokie z niskim.

Twórcy o spektaklu:

Po jednej stronie jest Ona: „arcydzieło zachodniej cywilizacji”, „wielka i skomplikowana”, „wzniosła”, „znamienity przykład ludzkiego ducha”, „triumfalna wizja braterstwa”, Dziewiąta Beethovena. Z drugiej stronie jesteśmy my. Sześć osób na scenie. Nie ma w nas nic wielkiego ani wzniosłego. Jesteśmy nadzy i podejrzliwi. Zamiast skomplikowania jest redukcja. Zamiast wzniosłości dosłowność. Nie romantyczni, a cyfrowi. Włączani i wyłączani. W nieustannych powtórzeniach. Oślepli – oślepieni przez obrazy, które widzieliśmy. Głusi od dźwięków, które słyszeliśmy. Poszukujący zwierzęcia w sobie.

Spektakl został zainspirowany książką Czysta biała rasa. Cesarskie konie, genetyka i wielkie wojny Franka Westermana o lipicanach, cesarskich koniach. Ta książka opowiada historię tej wyjątkowej rasy białych koni, która przetrwała upadek monarchii habsburskiej, dwie wojny światowe i szalone eksperymenty hodowlane, prowadzone przez Hitlera, Stalina i Ceaușescu. Czysta biała rasa jest nowoczesną baśnią, w której dzieje koni czystej krwi odsłaniają historię niepowodzeń człowieka.

Peter Sloterdijk: „Nie udało się okiełznać człowieka. Cywilizacyjny potencjał barbarzyństwa rośnie, codziennie zbydlęcenie ludzkości zwiększa się”. Żyjemy w czasach, kiedy cywilizacja europejska osiągnęła nową formę brutalności. W imię obrony wartości europejskich trzymamy ludzi za ogrodzeniami, degradujemy inne kultury do poziomu gwałcicieli, przestępców, zwierząt. „Unia Europejska to projekt pokoju” – można usłyszeć z ust dyplomatów, ale ideologia pokoju oparta jest na wojnie. Jesteśmy zawsze gotowi do zawieszenia piątego przykazania chrześcijaństwa w imię wolności, demokracji i równości. Nasze wojny z przeszłości pukają do drzwi teraźniejszości.

W swojej książce Człowiek otwarty i zwierzę Giorgio Agamben niweluje granice między człowiekiem i zwierzęciem, pomiędzy naturą a cywilizacją, między zachodnią metafizyką i nauką, zawiesza wszystko to, co uzasadnia „procedurę humanizacji człowieka”, podkreślając nadrzędność jego zwierzęcej natury. Człowiek definiuje się, odróżniając od zwierzęcia. Zwierzę w ludziach systematycznie zanika, więc tożsamości współczesnego człowieka dąży ku pustce.

Pomysł i reżyseria: Bojan Jablanovec
Choreografia: Anita Wach
Maski: Barbara Stupica
Wideo: Ana Čigon
Muzyka: IX symfonia op. 125 d-moll Ludwiga van Betthovena
Występują: Loup Abramovici, Grega Zorc, Jaka Lah, Anita Wach, Magdalena Tuka, Korina Kordova
Premiera.

Via Negativa jest jednym z najciekawszych i najbardziej bezkompromisowych europejskich kolektywów teatralnych. Via Negativa  to cykl przedsięwzięć z pogranicza teatru, performansu, happeningu i teatru tańca, realizowanych przez grono artystów różnych dziedzin pod okiem spiritus movens grupy Bojana Jablanoveca. Jablanovec, reżyser po Akademii Teatralnej w Lubljanie przez szereg lat reżyserował w teatrach repertuarowych w Słowenii. W 1999 roku porzucił teatr repertuarowy dla teatralnych poszukiwań. W 2002 roku założył grupę Via Negativa, traktowaną jako artystyczny projekt eksperymentalny, ale także swoisty konstrukt intelektualny. Reżysera interesuje teatr jako medium służące przede wszystkim do komunikacji, jako miejsce, w którym artysta staje przed publicznością z konkretem, jasną deklaracją, osobiście, odważnie i w całej pełni. Stosując metodę redukcji estetycznej zasłony teatru na rzecz relacji między aktorem i widzem Via Negativa przesuwa punkt ciężkości akcji teatralnej z literatury bądź partytury scenicznej ku prawdzie egzystencjalnej.

Bilety w cenie 35 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto.
Przedstawienie dla widzów dorosłych.


***

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje wyłącznie w miejscach prezentacji (z wyjątkiem przedstawień Więzy i Künstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny – rezerwacje i szczegółowe informacje po uprzednim kontakcie mailowym). Na przedstawienie Compagnie Mossoux-Bonté przedsprzedaż biletów odbywać się będzie w kasie Teatru Korez, sprzedaż w Pałacu Młodzieży – na 2 godziny przed spektaklem. Bilety na spektakle w cenach od 15 do 35 złotych. Na przedstawienia plenerowe Teatru Ósmego Dnia i Teatru A Part oraz  performens Ciało wstęp jest wolny. Na Ciało konieczna wcześniejsza rezerwacja miejsc – rezerwacje i szczegółowe informacje po uprzednim kontakcie mailowym.

Produkcja i organizacja festiwalu: Stowarzyszenie Teatralne A PART

Projekt objęty został mecenatem miasta Katowice. Współfinansowano ze środków Instytucji Kultury im. K. Bochenek Katowice – Miasto Ogrodów.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspólfinansowano ze środków Samorządu Województwa Śląskiego.

Partnerzy: Kinoteatr Rialto w Katowicach , Novotel Katowice Centrum, Pałac Młodzieży w Katowicach, Teatr Korez w Katowicach, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Uniwersytet Śląski w Katowicach oraz Ambasada Izraela w Warszawie i Le Générateur w Paryżu.

Logo Katowice Miasto Ogrodów (miniaturka)    Logo Województwo Śląskie (miniaturka) MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

Szczegółowe informacje o spektaklach: http://www.apart.art.pl/22fest.htm

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close