Spektakle

Katowice/XXIII Festiwal A PART: TukaWach „Jak umierają zające”/ „Prywatna inwentaryzacja”

Zdjęcie: Katowice/XXIII Festiwal A PART: TukaWach „Jak umierają zające”/ „Prywatna inwentaryzacja”

Fot. Sylwia Zawadzka

Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 3-11 czerwca 2017 roku w Katowicach odbędzie się XXIII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A PART, organizowany przez Stowarzyszenie Teatralne A Part. W ramach festiwalu wystąpi duet TukaWach ze spektaklem Jak umierają zające. Prywatna inwentaryzacja. Łącząc dwie bardzo różne formy prezentacji, będące wynikiem indywidualnych procesów poszukiwań performatywnych, artystki badają ideę znikania wobec poczucia istnienia, przyjmując osobę niemieckiego artysty Josepha Beuysa jako wyimaginowanego mentora projektu.

Prywatna Inwentaryzacja czyli nadszedł najwyższy czas konfrontacji z faktycznym stanem rzeczy. Wraz z widzami wchodzimy w pustą przestrzeń, to czym będziemy próbować ją wypełnić to rodzaj zdarzeń  mających swe źródło w naszych, bardzo osobistych rozliczeniach. Mogą wydawać się błahe, niepoważne, dziwaczne, ale dzięki temu, że są nasze – są unikalne. Performans ma formę wystawy, bo tylko wejście w stan „bycia obiektem” może uchronić inwentaryzację, czyli rozliczenie, przed kompletnym chaosem. Czym są nasze galeryjne eksponaty? Na przykład akt kobiecy wciśnięty w kąt przestrzeni. Obraz trwa tylko kilka minut, pozostawiając po sobie wrażenie bardzo intymnego spotkania, a zarazem poczucia głębokiej samotności oraz… wełniane czerwone skarpetki jako jedyny ślad JEJ obecności. To także wykręcone do góry nogami ciało, bez twarzy. To co po nim pozostaje to „świeżo podlana roślina doniczkowa” i wrażenie, że coś gwałtownego zaszło, co wbiło ciało w tak radykalną formę. I wiele innych zdarzeń wyrwanych z wnętrza performerek.

Jak umierają zające? Zadając sobie to pytanie otwieramy przestrzeń nieznanego lub utraconego. Zając ma niezwykle bogatą mitologię w różnych kulturach. W starożytnym Egipcie hieroglif w postaci zająca oznaczał czasownik „być”. Dlatego choć na parę chwil próbujemy wcielić się w to  zwierzę, by dzięki niemu nawiązać realny kontakt z widzem. Być razem. To co każdy wie o zającu, to jego sposób poruszania się. Zając skacze. I ten rodzaj dynamiki jest logiką naszej dramaturgii, to gwałtowne zmiany, pozbawione sensu, to wiara w intuicję i… samo-ofiarowanie. Zając ma naturę łagodną i jak powiedział jeden z widzów po spektaklu: „w naszych czasach potrzebujemy więcej Zajęcy”. Performans dedykowany jest niemieckiemu artyście Josephowi Beuysowi, który wierzył w rewolucyjną, uzdrawiającą moc sztuki. Ontologiczne poczucie zagrożenia w wykonaniu Magdaleny Tuki i Anity Wach.

Dźwięk, światła, projekcje: Opaean
Premiera: 2016

TukaWach
Duet powstał w 2013 roku tworzony przez Anitę Wach i Magdalenę Tukę, performerki o doświadczeniu teatralnym i tanecznym. Poprzez łączenie ze sobą nowego dramatu, tańca współczesnego i eksperymentów z multimediami może być sytuowany w nurcie teatru postdramatycznego.

 Od samego początku jednym z głównych modus operandi grupy jest rozwój współpracy z innymi organizacjami oraz artystami indywidualnymi. Dzięki temu w ciągu ostatnich trzech lat praca prezentowana była w różnych częściach Polski, Wielkiej Brytanii, Słowenii, Chorwacji, Danii, Czechach i na Słowacji. Oficjalna strona grupy: www.tukawach.com.

 

Magda Stawman-Tuka – aktorka, performerka. Ukończyła studia magisterskie na warszawskiej Akademii Teatralnej, otrzymała dyplom Aktora Dramatu w ZASPie, przez 10 lat pracowała w warszawskiej grupie Studium Teatralne jako aktorka i prowadząca warsztaty. Spektakle ST pokazywane były w wielu krajach Europy i Ameryki Południowej. Po odejściu ze Studium pracowała z interaktywną grupą teatralną The Other Way Works, pokazując spektakle w Anglii, ze słoweńskim kolektywem artystycznym Via Negativa, jest stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Wyszehradzkiej. Jest współzałożycielką grupy TukaWach (Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne).

 

Anita Wach tancerka, performerka, choreografka, instruktorka jogi. Anita przez 7 lat pracowała jako tancerka w jednym z pierwszych, profesjonalnych grup tańca współczesnego w Polsce  Śląskim Teatrze Tańca, następnie głównie z warszawskim teatrem tańca Bretoncaffe oraz jako niezależna tancerka i performerka z innymi grupami i artystami. Była rezydentką PACT Zollverein, Centrum Choreografii w Essen, stypendystką Swiss Arts Council, Pro Helvetia oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Anita jest członkinią słoweńskiego kolektywu artystycznego Via Negativa z Lublany, gdzie między innymi, zrealizowała solo Oops, 100 Toastów i inne. Anita jest współzałożycielką grupy TukaWach (Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne)

 

Myles Stawman

Myles ukończył studia aktorskie w londyńskim Drama Centre pod okiem Christophera Fettes’a i Yata Malmgrena. Jako twórca teatralny ma na swoim koncie projekty, w których brał udział zarówno jako: performer, dramaturg, reżyser i reżyser dźwięku; w kolaboracji z innymi artystami oraz solo; finansowane ze środków prywatnych i publicznych; prezentowane w krajach Europy i Ameryki Południowej. Ostatnio Myles zajmuje się profesjonalnie kodowaniem i badaniem performatywnego wykorzystywania sieci internetowej. Mieszka i pracuje w Londynie. Więcej o Mylesie Stawmanie na: http://liveartweb.com/myles_stawman/.

Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Teatru Korez.
Przedstawienie dla widzów dorosłych.

Szczegółowe informacje o spektaklach: apart.art.pl/pl/edycja-2017/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close