Spektakle

Kielce: Beijing Dance Academy „Fen Mo’’

Zdjęcie: Kielce: Beijing Dance Academy „Fen Mo’’

Sztuka oddychania. Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Kielecki Teatr Tańca zaprasza na gościnny występ Beijing Dance Academy ze spektaklem Fen Mo.  Inspiracją dla przedstawienia było twierdzenie zawarte w Rejestrze obrazów wszystkich dynastii autorstwa Yan Yuan Zhanga z okresu dynastii Tang (618-907), które głosi, że „jeśli atrament wystarczy malarzowi, by wyrazić pięć barw, to można powiedzieć, że udało mu się wydobyć najgłębszy sens wyobrażanej rzeczywistości. Lecz jeśli malarz poświęci całą swą uwagę wyłącznie kwestii tych pięciu barw, nie zdoła uchwycić istoty rzeczy”.

Choreograf przedstawienia stara się unaocznić widzom unikalny rodzaj estetyki właściwej chińskim malowidłom, wykorzystując do tego ruchy tancerzy. Sposób, w jaki atrament nasącza ryżowy papier, znacząc jego powierzchnię mozaiką cieni, jasnych lub ciemnych, mokrych lub suchych, intensywnych lub stonowanych, znajduje swoje dokładne odzwierciedlenie w ciele poruszającego się tancerza: wdech lub wydech, aktywność lub bezruch, postawa otwarta lub zamknięta, ruchy szybkie lub powolne, wznoszenie lub opadanie. Taniec wykorzystuje pełen repertuar tradycyjnych motywów, takich jak: Oddech, Szczudła, Włosy, Rękawy, Miecz, Wachlarz, Parasol, i Spódnica, by wyrazić takie emocje jak: Przywiązanie, Wyrafinowanie, Zakochanie, Poczucie krzywdy, Smutek, Relaks, i Miłość na modłę charakterystyczną dla chińskiej duchowości. Sposób przedstawienia tych uczuć łączy w sobie zarówno elementy historyczne, jak i kulturowe, czerpiąc ze źródeł okresu klasycznego.

Akt I: Przebudzenie

Pierwszy akt wykorzystuje oddech jako początek ruchów i szuka zmian w czasie i przestrzeni za pomocą symboli wróżbiarskich. W tym akcie tancerze poprzez swoje ruchy zaczynają tworzyć „ruchy wody i atramentu”.

 

Akt II: Przepływ

Uważany za dopełnienie tańca. Tancerze wkraczają na scenę na szczudłach. Komplementarne wobec siebie elementy dynamiczne oraz chwile bezruchu, jak również delikatnie faliste pozy, wyrażają wdzięk i elegancję podobną atramentowi wlanemu do wody i wysublimowanej naturze życia.

Akt III: Instynkt

W tym uważanym za duszę i esencję tańca akcie oglądamy dialog pomiędzy „Zhong Kui’em” (pogromcą duchów w chińskiej mitologii), a duchem. Pełne smutku falowanie Wodnych rękawów i wyobrażenie Miecza przecinającego Włosy oddaje z najgłębszym autentyzmem ducha chińskiej klasyki.

 

Akt IV: Wyzwolenie

W tym postrzeganym jako taniec wyobraźni akcie artyści wykorzystują łopot Jedwabnych szat, by uczynić ze swoich ciał metaforę atramentu, stopniowo malując harmonijne obrazy ludzi i natury (Samotny połów ryb na rzece pokrytej lodem i śniegiem, Odlatujące ptaki na tle góry i Dwoje kochanków pod jednym parasolem).

Akt V: Forma i Bezkształtność

Ten akt uważa się za artystyczną koncepcję i końcowy akord tańca. Kombinacja czerni i bieli oraz ruchy plisowanego materiału szat dają przejmujący wyraz nieskończonej i nigdy do końca nie zdefiniowanej naturze ludzkiego życia.

 

TRAILER

 

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close