
"Peer Gynt", plakat
"Peer Gynt", plakat
Kielecki Teatr Tańca zaprasza na spektakl Peer Gynt w choreografii Zuzanny Dinter-Markowskiej. Libretto tego baletu współczesnego oparte jest na dramacie filozoficznym Henryka Ibsena. Utwór napisany wierszem został po raz pierwszy wystawiony na deskach teatru w 1876 roku w Oslo. Dramat porusza problem dualizmu człowieka, jego duchowej i cielesnej postaci. W Peer Gynt padają pytania uniwersalne: Co znaczy być sobą? Gdzie znajduje się granica rzeczywistości w subiektywnym odczuciu? Czy warto zapatrzeć się w samego siebie? Jak znaleźć równowagę pomiędzy cielesnością i duchowością? Cała egzystencja tytułowego bohatera okaże się poszukiwaniem odpowiedzi. Sama rozwiązanie okaże się z kolei zbyt trudne dla Peer Gynta. Wyzwoleniem i odpowiedzią jest miłość. Dramat napisany wierszem nosi silne cechy literatury romantycznej: orientalizm, elementy folkloru norweskiego, postaci świata fantastycznego.
Peer Gynt, tytułowy bohater dramatu to niepokorny i egoistyczny młody mężczyzna. Bezgraniczna wyobraźnia i mania wielkości predestynują całe jego życie. Imaginacje często prowadzą go w świat nierealny, a starcie z rzeczywistością staje się klęską. Odrzuca szczerą miłość, dopuszcza się zdrady i cudzołóstwa, obcuje z postaciami nierealnymi, stacza się stopniowo na dno. Przed śmiercią i zatraceniem ratuje go czysta miłość, którą zranił i zawiódł. Siła tego uczucia wyzwala Peer Gynta.
O twórcach:
Zuzanna Dinter-Markowska – tancerka, pedagog tańca, choreograf. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Ukończyła Wydział Choreografii i Teorii Tańca w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, także Wydział Dziennikarstwa w Uniwersytecie Warszawskim. Jako tancerka najdłużej związana była z Teatrem Muzycznym w Łodzi. Brała udział w ponad 30 premierach na scenie Teatru Muzycznego. Od 2016 roku pracuje jako pedagog i choreograf w łódzkiej Akademii Muzycznej. Jest współautorką biografii Henryka Rutkowskiego – pedagoga i choreografa, wydanej w 2018 roku. W roku 2015 została uhonorowana odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej
Jako choreograf debiutowała etiudą dyplomową Rene i Georgette, nagrodzoną w konkursie choreograficznym Warszawskiej Platformy Tańca. Współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie zrealizowała choreografię do spektakli: Czy można w taką noc zakochać się, Krainy uśmiechu, Czajkowski. Taniec miłości. Związana z niezależnymi artystami zrealizowała choreografię do wodewilu Hotelik Demode oraz dramatu Przed sklepem jubilera.
Na zamówienie autora dramatu, Edward Grieg, kompozytor norweski, napisał muzykę do wybranych scen dramatu w 1875 roku. Do dzisiaj bardzo popularna jest dwuczęściowa suita pod tym samym tytułem. Szeroko znane utwory zawarte w dwóch suitach czynią warstwę muzyczną bardzo atrakcyjną dla widza. Muzyka nosi silne znamiona muzyki romantycznej, posiada nawiązania do norweskiego folkloru, także wątki orientalne oraz baśniowe. Całość dzieła to 26 utworów. Na potrzeby inscenizacji spektaklu poszczególne utwory zostały usunięte oraz zostały wprowadzone niewielkie zmiany w kolejności utworów.
Kiedy Ibsen poprosił kompozytora o napisanie muzyki, ten zgodził się niechętnie. Peer Gynt postępuje powoli i nie ma możliwości ukończenia go do jesieni. To bardzo skomplikowany temat do opracowania – pisał do swojego przyjaciela w 1874 roku. Żona kompozytora pisała o nim: Im bardziej jego umysł przenika potężnym wierszem, on nabiera pewności, że jest właściwym twórcą tego czarownego i przenikniętego duchem norweskim dzieła. Premiera w 1876 roku stała się triumfalnym sukcesem.
Spektakl Kieleckiego Teatru Tańca wystawiony jest w odniesieniu do nagrania w wykonaniu Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej oraz Chóru Filharmonii w Oslo pod dyrekcją Per Dreier.
Choreografia: Zuzanna Dinter-Markowska
Libretto według dramatu: Henryka Ibsena Gynt
Muzyka: Edward Grieg
Kostiumy, scenografia: Magdalena Mucha
Reżyseria światła: Grzegorz Pańtak