Inne

Kina w Polsce/Bolshoi Ballet Live 2016-17: „Bohater naszych czasów” – chor. Jurij Posochow – retransmisja

Zdjęcie: Kina w Polsce/Bolshoi Ballet Live 2016-17: „Bohater naszych czasów” – chor. Jurij Posochow – retransmisja

Na zdjęciu: Rusłan Skworcow i Kristina Kretowa. © Pierce Jackson.

Wersja do druku

Udostępnij

Stworzenie nowego baletu na zamówienie Teatru Bolszoj zainicjował poprzedni dyrektor artystyczny tego zespołu, Siergiej Filin, który postanowił połączyć osobowości choreografa Jurija Posochowa i reżysera Kiriłła Serebriennikowa. To właśnie do tego ostatniego zwrócił się z pytaniem, jaki temat wybrał by dla nowego dzieła. Serebriennikow bez wahania wskazał na Bohatera naszych czasów – powieść Michaiła Lermontowa.

Reżyser zaprojektował także scenografię i współuczestniczył w stworzeniu kostiumów do spektaklu. Skomponowanie muzyki do tego trzyaktowego baletu powierzono młodemu, zaledwie 32-letniemu wówczas kompozytorowi Ilii Demuckiemu, znanemu z raczej tradycyjnego języka muzycznego. Choreograf Jurij Posochow to były pierwszy solista baletu Teatru Bolszoj, Duńskiego Baletu Królewskiego i San Francisco Ballet, gdzie jest obecnie choreografem rezydentem. Własne balety tworzy od 2000 roku. Już trzy razy współpracował z Teatrem Bolszoj: w 2004 roku wystawił na moskiewskiej scenie balet Magrittomania, stworzony pierwotnie dla San Francisco Ballet. W 2006 roku zrealizował w Bolszoj Kopciuszka do muzyki Prokofiewa, który wykraczał poza tradycyjną baśń, a 2012 zaproponował żartobliwą Classical Symphony, w której pozwolił tancerzom z humorem potraktować własną wirtuozerię.

Twórcy baletu Bohater naszych czasów uznali, że wielowątkowa i wielopłaszczyznowa powieść Lermontowa nie nadaje się do linearnego opowiedzenia językiem klasycznego baletu z akcją. Zmieniającą się wraz z upływem czasu, także w kontekście psychiki bohatera, główną postać Pieczorina postanowili powierzyć trzem różnym tancerzom, a całość pokazać w formie obrazów wyrażających ducha powieści i emocje bohaterów. Baletowa adaptacja powieści Lermontowa składa się – podobnie jak literacki pierwowzór – z kilku części: Bela, Tamań, Księżniczka Mary (wybranych z pięciu powieściowych epizodów), przedstawiających różne oblicza głównej postaci. Część pierwsza to retrospekcja na tle kaukaskich szczytów i zderzenie tańca klasycznego (cywilizacja europejska) z ludowym (czerkieskie stroje i tańce symbolizują wolność i siłę natury). Część druga to coś w rodzaju mistycznego thrillera, w którym znalazł się młody Pieczorin, wysłany do małego miasteczka na brzegu morza. Część trzecia, najmocniej osadzona w XIX-wiecznych realiach carskiej Rosji, rozgrywa się w uzdrowiskach, gdzie kuracjuszami byli zarówno arystokraci, jak i żołnierze okaleczeni w licznych wojnach prowadzonych przez imperium. Scenografia odtwarza niemal dosłownie uzdrowiskowy pawilon w Piatigorsku.

Streszczenie:

Carska Rosja. Młody oficer Pieczorin zostaje wysłany na Kaukaz. Bardziej niż służba pochłaniają go jednak przygody z kobietami, zarówno miejscowymi, jak i rosyjskimi damami. Znudzony, niezdolny do głębszych uczuć, rani nie tylko kolejne kochanki, ale także przyjaciół i siebie samego. To opowieść obnażająca tajniki rosyjskiej melancholijnej duszy. Sam Pieczorin stał się zresztą pierwowzorem całej galerii rosyjskich bohaterów literackich: tzw. ludzi zbędnych, znudzonych egzystencją, zimnych dandysów, niemających celu w życiu. W 2016 roku spektakl został nagrodzony aż trzema Złotymi Maskami, prestiżowymi rosyjskimi nagrodami teatralnymi. W głównych partiach zobaczymy: Igora Cwirko, Artioma Owczarenkę i Rusłana Skworcowa jako Pieczorina, Olę Smirnową, Jekaterinę Szypulinę i Swietłanę Zacharową w rolach kobiet życia głównego bohatera.

 

Retransmisje:

7 maja Oświęcim Oświęcimskie Centrum Kultury – Nasze Kino

11 maja Dębica kino Kosmos

14 maja Łódź Łódzki Dom Kultury kino Szpulka

14 maja Konin Kino Oskard

21 maja Łuków kino Łuków

28 maja Ostrów Wielkopolski kino Komeda

28 maja Poznań kino Rilato

28 czerwca Kęty Dom Kultury w Kętach

Ilja Demucki (*1983)

Герой нашего времени

Bohater naszych czasów

Balet w trzech aktach (2015)

Libretto: Kiriłł Serebriennikow na podstawie powieści Michaiła Lermontowa

Premiera niniejszej inscenizacji na scenie Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji): 22 lipca 2015

Transmisja

9 kwietnia 2017 | niedziela | 17.00 | LIVE

Realizatorzy:

Jurij Posochow:  choreografia

Kiriłł Serebriennikow: reżyseria i scenografia

Elena Zajcewa, Kiriłł Serebriannikow: kostiumy

Simon Donger: światło i projekcje

 

Obsada:

 

Część I / BELA

Igor Cwirko jako Pieczorin

Olga Smirnowa jako Bela

Aleksander Wodopietow jako Kazbicz

Ilja Artamonow i Georgij Gusiew jako Dwaj górale

Swietłana Sziłowa solo mezzosopranowe

Stanisław Mostowow solo tenorowe

Nikołaj Sokołow solo na klarnecie basowym

 

Część II / TAMAŃ

Artiom Owczarenko jako Pieczorin

Jekaterina Szypulina jako Undyna

Wiaczesław Łopatin jako Starucha/Janko

Boris Lifanowski solo wiolonczelowe

 

Część III / KSIĘŻNICZKA MARY

Rusłan Skworcow jako Pieczorin

Swietłana Zacharowa jako Mary

Kristina Kretowa jako Wiera

Denis Sawin jako Grusznicki

Nina Minasjan solo sopranowe

Władisław Komissarczuk solo na rożku angielskim

 

Soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj

Anton Giszanin dyrygent

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut (w tym jedna przerwa).

 

TREŚĆ BALETU

Czemu zło wydaje się tak atrakcyjne?.

Z pamiętnika Pieczorina

I. BELA

1. Prolog

Pieczorin w samotności wspomina, kiedy pierwszy raz zobaczył Belę.

Pogrzeb Beli. Rozbrzmiewa żałobny śpiew muezina i śpiew rosyjskiej płaczki.

2. Święto w górskiej wiosce

Górale, Pieczorin, Kazbicz – podejrzana figura.

Pojawienie się Beli.

Pieczorin porywa Belę.

3. Bela u Pieczorina

Pieczorin stara się ją obłaskawić. Bela czuje się szczęśliwa.

Powrót Pieczorina. Jego obojętność wobec swej branki. Bela w rozpaczy.

4. Górale, Kazbicz, śmierć Beli

Pieczorin i ciało Beli. Mężczyzna nie wie, w jakim obrządku ją pochować. Kaukaz pozostaje obojętny na cierpienia i rozpacz ludzi.

 

 

 

II.ТAMAŃ

1. Pieczorin przyjeżdża do miejscowości Tamań

2. Tajemniczy dom nad brzegiem morza

Wiatr. Pieczorin, Starucha i Ślepiec.

Undyna pojawia się i znika. Pieczorin zasypia.

3. Sen Pieczorina.

Pojawia się Undyna. Miłosny duet Undyny i Pieczorina. Undyna zwabia Pieczorina w wodne odmęty. Kobieta-widziadło próbuje utopić Pieczorina. Walka. Pieczorinowi udaje się uratować.

4. Pieczorin bez powodzenia stara się odnaleźć Undynę

Pieczorin, Starucha i Ślepiec.

5. Noc. Brzeg morza. Przemytnicy

Pojawia się Janko, szef przemytników i narzeczony Undyny. Janko, Undyna, Ślepiec.

Ucieczka Undyny i Janka. Ślepiec i Pieczorin pozostają sami. Pieczorin wyjeżdża.

 

 

 

III. KSIĘŻNICZKA MARY

1. Prolog

Pieczorin (solo). Przyjazd do Piatigorska.

2. Społeczność uzdrowiska. Pawilon ćwiczeń

Nadchodzi junkier Grusznicki z grupą inwalidów. Pojawienie się księżniczki Mary. Grusznicki jest w niej zakochany. Przyjeżdża Wiera, dawna miłość Pieczorina, teraz zamężna. Wiera i Pieczorin.

Mary pomaga Grusznickiemu, który – aby zwrócić jej uwagę – udaje rannego. Pieczorin wyśmiewa Grusznickiego, doprowadzając go do wciekłości.

Pieczorin i Mary. Mary poddaje się czarowi Pieczorina. Grusznicki cierpi z zazdrości.

3. Klub

Grusznicki żali się na postępowanie Pieczorina, obawia się, że oficer odbije mu ukochaną.

Bal. Polonez. Walc. Polka. Pieczorin tańczy z Mary.

Kłótnia Grusznickiego z Pieczorinem. Grusznicki wyzywa Pieczorina na pojedynek.

4. List Wiery

Wiera i Pieczorin.

5. Pojedynek Pieczorina i Grusznickiego

Pojedynkowicze zamieniają się pistoletami. Grusznicki zostaje zabity. Pojawia się Wiera (solo).

6. Pieczorin przeżywa wyrzuty sumienia z powodu śmierci Grusznickiego

Pojawia się Mary. Pieczorin zdaje sobie sprawę, że jej nie kocha i wyznaje jej prawdę.

Pieczorin, Mary i Wiera.

 

7. Epilog

Pieczorin w trzech postaciach.

***

Rozpowszechnianiem spektakli z cyklu Bolshoi Ballet Live na terenie Polski zajmuje się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka www.nazywowkinach.pl została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku 2007, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów. Rocznie firma w samej tylko Polsce sprzedaje ponad 100.000 biletów.

WIĘCEJ NA:

www.nazywowkinach.pl

https://www.facebook.com/nazywowkinach

https://www.youtube.com/channel/UCP8vyfL7gLZUJPISULcLmlQ

Logo Pathelive (miniaturka)  Logo Na żywo w kinach (oryginał)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close