Inne

Kina w Polsce/Bolshoi Ballet Live 2017/2018: „Korsarz” – chor. Marius Petipa/Aleksiej Ratmański – transmisja

Zdjęcie: Kina w Polsce/Bolshoi Ballet Live 2017/2018: „Korsarz” – chor. Marius Petipa/Aleksiej Ratmański  – transmisja

Jekaterina Szipulina jako Medora. Fot. Elena Fetisowa.

Wersja do druku

Udostępnij

Wielkie, klasyczne widowisko baletowe Korsarz  otworzy sezon 2017/2018 transmisji kinowych z Teatru Bolszoj w Moskwie.

Osadzony we wschodniej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet, z efektownymi scenami zbiorowymi. Wielokrotnie przerabiany i rozbudowywany przez kolejnych choreografów, jest kwintesencją baletu z akcją, która jednak służy głównie zaprezentowaniu całej maestrii znakomitego zespołu baletowego Bolszoj.

Korsarz to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory, którą koniecznie chce zdobyć bogaty pasza Seid. Kiedy w 2007 roku Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiali ten balet, wykonali ogromną pracę, studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Postanowili odtworzyć wersję Mariusa Petipy z 1899 roku, bez późniejszych rosyjskich i radzieckich naleciałości. Odczytali więc m.in. notację oryginalnej choreografii, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. Artyści starali się też odtworzyć scenografię i kostiumy, wzorując się na dawnych szkicach, więc strona wizualna nie tylko zachwyca bogactwem charakterystycznym dla carskiego teatru Sankt Petersburga, ale i wzrusza uroczą naiwnością rozwiązań scenicznych rodem z XIX wieku. Miłośników klasycznego baletu zaskoczy brak dodawanej w późniejszych wersjach postaci Alego, niewolnika i przyjaciela Konrada, który w kluczowej scenie pas de deux wykonuje popisowe tańce solowe. W wersji z Moskwy te partie przypadają samemu Konradowi.

Zgodnie z XIX-wieczną konwencją podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adolphe’a Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibes’a, Cesare’a Pugniego, Piotra von Oldenburga, Riccarda Driga, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. To prawdziwa muzyczna mozaika. Rozmach widowiska jest iście carski – w spektaklu bierze udział 120 tancerzy. W głównych partiach zobaczymy młodych solistów baletu Bolszoj, od kilku lat święcących tryumfy na tej scenie: tytułowego korsarza Konrada zatańczy Igor Cwirko, Medorą będzie Jekaterina Krysanowa.

Dla naszych czytelników i czytelniczek przygotowaliśmy zaproszenie na transmisję na żywo do kin sieci Multikino w Gdyni i Lublinie. Prosimy o podanie tytułu jednego z baletów, do którego muzykę, tak jak do Korsarza,  również skomponował Adolphe Adam. Na odpowiedzi czekamy pod adresem: julia.hoczyk@taniecpolska.pl

Gdzie oglądać:

22 października – na żywo

Bydgoszcz Multikino
Dąbrowa Tarnowska Kino Sokół
Gdańsk Multikino
Gdynia Multikino
Katowice Kino Rialto
Konin Kino Oskard
Kraków Multikino
Lublin Multikino
Łódź Multikino Silver Screen
Olsztyn Multikino
Poznań Multikino Malta
Poznań Multikino Stary Browar
Szczecin Multikino
Warszawa Kino Praha
Warszawa Multikino Ursynów
Warszawa Multikino Złote Tarasy
Wrocław Kino Nowe Horyzonty

 

Aktualna lista kin na:

http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj/korsarz

Adolphe Adam / Aleksiej Ratmański
Le Corsaire
Korsarz

Prapremiera 1856, premiery: 1899, 2007

Libretto: Jules Henri Vernoy de Saint-Georges i Joseph Mazilier w opracowaniu Mariusa Petipy na podstawie poematu Lorda Byrona

Premiera tej inscenizacji na scenie Teatru Bolszoj w Moskwie: 21 czerwca 2007 roku.

 

 

Obsada:
Jekaterina Krysanowa jako Medora, grecka niewolnica
Igor Cwirko jako Konrad, przywódca korsarzy
Aleksiej Łoparewicz jako pasza Seid
Denis Sawin jako Birbanto, jeden z korsarzy
Nelli Kobakhidze jako Zulma, faworyta paszy
Daria Chochłowa jako Gulnara, niewolnica paszy
Gienadij Janin jako Izaak, handlarz niewolników
Andriej Sitnikow jako dozorca haremu
Anastazja Staszkiewicz i Wiaczesław Łopatin – pas de deux niewolników
Ana Turazaszwili, Elwina Ibraimowa, Ksenia Żiganszczina – pas de trois odalisek
Kristina Karasyowa i Denis Sawin – soliści w tańcu piratów
Artiom Bieliakow – solista w grand pas z wachlarzami
Daria Boczkowa, Bruna Cantanhede Gaglianone, Ksenia Kern, Eleonora Sevenard , Margarita Szrainer, Wiktoria Jakuszewa – grand pas z wachlarzami
oraz
soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.

Realizatorzy:

Paweł Kliniczew: dyrygent
Marius Petipa: choreografia
Aleksiej Ratmański, Jurij Burłaka: rekonstrukcja
Aleksiej Ratmański: nowa choreografia
Boris Kamiński: scenografia
Elena Zajcewa: kostiumy
Damir Ismagiłow: światło

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut (w tym dwie przerwy).

Treść baletu

 

AKT PIERWSZY

OBRAZ 1

Rynek gdzieś na Wschodzie.Kupujący i sprzedający Turcy, Grecy i Ormianie tłoczą się w oczekiwaniu na zysk. Na placu znajdują się też korsarze pod wodzą Konrada. Na balkonie domu pojawia się Medora – wychowanka handlarza Izaaka. Medora i Konrad zakochują się w sobie. Nadchodzi bogaty pasza Seid, który chce kupić piękne niewolnice. Nie podoba mu się żadna z proponowanych dziewcząt, zwraca za to uwagę na Medorę. Izaak nie chce jej sprzedać, ale pasza najpierw oferuje mu olbrzymią sumę, a wreszcie grozi. Przerażoną Medorę uspokaja Konrad, mówiąc dziewczynie, że zanim zostanie zabrana do haremu, on i jego korsarze porwą ją. Tak też się dzieje, w ogólnym zamieszaniu Konrad i Medora opuszczają rynek.

OBRAZ 2

W grocie korsarzy. Mężczyźni wchodzą wraz z innymi porwanymi na rynku kobietami i Izaakiem, którego też uprowadzili. Medora prosi Konrada, aby uwolnił kobiety, które zasługują na szczęście tak samo jak ona. Konrad zgadza się, co wywołuje protesty korsarzy. Najbardziej niezadowolony jest Birbanto. Konrad i Medora tańczą, wyznając sobie miłość.

Birbanto zmusza Izaaka, by podał Konradowi kwiat spryskany usypiającą substancją. Kwiat otrzymuje Medora i sama podaje go ukochanemu. Konrad pada odurzony, a Birbanto wraz ze zbuntowanymi korsarzami uprowadza Medorę, która rani go w rękę. Konrad budzi się i podąża za nimi w poszukiwaniu ukochanej.

AKT DRUGI

OBRAZ 3

Pałac paszy Seida. Niewolnice i odaliski nudzą się w haremie. Zulma wymaga okazywania jej szacunku, ale Gulnara i inne kpią sobie z niej. Zjawia się pasza. Kobiety starają się go zabawić, ale po cichu żartują sobie z niego, szczególnie rezolutna Gulnara.

Pojawia się Izaak prowadzący Medorę. Pasza jest zachwycony. Medora prosi o zwrócenie wolności, ale bezskutecznie. Pasza obsypuje ją klejnotami, ale dziewczyna pozostaje niewzruszona.

Wchodzą wędrowni derwisze, prosząc o gościnę. Otrzymują pozwolenie na przenocowanie w ogrodzie. Kobiety tańczą, derwisze rozglądają się z ciekawością. Okazuje się, że to przebrany Konrad i jego towarzysze. Przybysze zrzucają przebrania, terroryzują paszę i plądrują pałac. Gulnara przybiega wraz z Birbanto, w którym Medora rozpoznaje mężczyznę, który uprowadził ją z groty korsarzy. Birbanto zaprzecza, ale zdradza go zraniona dłoń. Konrad chce go zabić, ale kobiety go powstrzymują. Straż pałacowa rozbraja korsarzy. Pasza tryumfuje.

AKT TRZECI

OBRAZ 4

Pasza rozkazuje przygotować swój ślub z Medorą. Dziewczyna błaga go o darowanie życia Konradowi. Seid zgadza się pod warunkiem, że Medora z własnej woli zostanie jego żoną. Korsarz chce odrzucić tę propozycję i umrzeć, ale Gulnara proponuje zakochanym pomoc w tej trudnej sytuacji.

Odbywa się wspaniały ślub paszy i Medory. Oblubienica jest okryta długim welonem, pasza wkłada jej na palec ślubny pierścień. Gdy małżonkowie zostają sami, Medora stara się zabawić paszę tańcem, ale mąż dąży do nocy poślubnej. Medora udaje przerażenie bronią, którą pasza ma przy sobie, więc mężczyzna kolejno pozbywa się pistoletu i sztyletu. Wbiega Konrad i przy pomocy ukochanej wiąże paszę. Zakochani uciekają. Pasza stara się wezwać straż, aby ścigała jego żonę. Zjawia się Gulnara i z uśmiechem pokazuje mu pierścień – to ją pasza zaślubił.

OBRAZ 5

Na statku korsarzy Konrad i Medora cieszą się swoją miłością. Tylko związany Birbanto złorzeczy. Medora, widząc to, prosi Konrada o wybaczenie dla buntownika. Birbanto zostaje uwolniony. Nadciąga burza, morze pieni się gwałtownie. Birbanto znów buntuje się przeciwko dowódcy, więc zostaje wyrzucony za burtę. Sztorm nasila się, statek rozbija się o skały. Gdy burza cichnie, księżyc oświetla skałę, na której wylądowali szczęśliwie Konrad i Medora.

***

Rozpowszechnianiem spektakli teatralnych z cyklu „Bolshoi Ballet Live” na terenie Polski zajmuje się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka www.nazywowkinach.pl została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku 2007, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów. Rocznie firma w samej tylko Polsce sprzedaje ponad 120.000 biletów.

Więcej na www.nazywowkinach.pl

https://www.facebook.com/nazywowkinach

 

Zobacz zwiastun sezonu Bolshoi Ballet Live 2017-2018

https://www.youtube.com/watch?v=3TBR6Y9b70M

Logo Pathelive (miniaturka)

Logo Na żywo w kinach (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close