Inne

Kina w Polsce/Bolshoi Ballet Live 2017-2018: „Romeo i Julia” – chor. Aleksiej Ratmański – transmisja

Zdjęcie: Kina w Polsce/Bolshoi Ballet Live 2017-2018: „Romeo i Julia” – chor. Aleksiej Ratmański – transmisja

Fot. Materiały Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź

Wersja do druku

Udostępnij

Najsłynniejsi kochankowie na baletowej scenie na żywo z moskiewskiego Teatru Bolszoj. Nową choreografię baletu Romeo i Julia do muzyki Siergieja Prokofiewa przygotował Aleksiej Ratmański. Widzowie w kinach na całym świecie, w tym w Polsce, zobaczą spektakl zaledwie dwa miesiące po jego moskiewskiej premierze.

Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po baletową wersję tragedii Williama Shakespeare’a. W cyklu transmisji z Teatru Bolszoj widzowie mogli już dwukrotnie podziwiać wersję choreograficzną Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora baletu Bolszoj. Teraz czas na nowe spojrzenie na historię kochanków z Werony w choreografii Aleksieja Ratmańskiego, dyrektora baletu Teatru Bolszoj w latach 2004-2008, a obecnie choreografa-rezydenta American Ballet Theatre. Ratmański powrócił do Moskwy, by przygotować balet dla zespołu Teatru Bolszoj. Tylko nieliczne teatry i zespoły mogą sobie pozwolić na posiadanie w repertuarze dwóch wersji tego samego dzieła baletowego. Bolszoj jest jednym z nich.

Swoją inscenizację Romea i Julii Aleksiej Ratmański zrealizował najpierw w 2011 roku w Toronto z National Ballet of Canada. Teraz przystosował ją dla moskiewskiego zespołu. W ujęciu Ratmańskiego sztuka Shakespeare’a  to przede wszystkim opowieść o wielkiej miłości i parze najsłynniejszych kochanków, którą w warstwie muzycznej genialnie oddał Siergiej Prokofiew. Choreograf wraz ze scenografem i autorem kostiumów Richardem Hudsonem stworzył stylizowany obraz renesansowej Werony i jej mieszkańców. Kostiumy z epoki pięknie prezentują się na tle scenografii inspirowanej malarstwem włoskich mistrzów początku doby Odrodzenia. Najważniejsi będą oczywiście tancerze, wybitni soliści moskiewskiego baletu. Po premierze, która odbyła się w listopadzie minionego roku, wykonawcy głównych ról opowiadali, że choreograf wymagał od nich przede wszystkim, aby nie odgrywali postaci Romea i Julii, ale prawdziwie przeżyli ich miłość na scenie. Tak, jak podczas premiery, w spektaklu zobaczymy Jekaterinę Krysanową jako Julię i Władisława Łantratowa w roli Romea. Artyści są doskonale znani widzom transmisji baletowych, m.in. z brawurowego występu w Poskromieniu złośnicy Jeana-Christophe’a Maillota.

LISTA KIN I TERMINY POKAZÓW

 

21 stycznia – na żywo

Bydgoszcz Multikino
Dąbrowa Tarnowska Kino Sokół
Gdańsk Multikino
Gdynia Multikino
Katowice Kino Rialto
Kraków Multikino
Lublin Multikino
Łódź Multikino Silver Screen
Olsztyn Multikino
Poznań Multikino Malta
Poznań Multikino51
Przemyśl kino Centrum 3D
Szczecin Multikino
Wadowice Wadowickie Centrum Kultury
Warszawa Kino Praha
Warszawa Multikino Ursynów
Warszawa Multikino Złote Tarasy
Wrocław Kino Nowe Horyzonty
Zabrze Multikino

18 lutego
Oświęcim Nasze Kino
Rzeszów kino Zorza

25 lutego
Konin Kino Oskard

5 marca 
Opole Lubelskie kino Opolanka

10 marca 
Tuchów kino Promień

18 marca 
Limanowa Limanowski Dom Kultury
Łódź Łódzki Dom Kultury – kino Szpulka
Łuków kino Łuków

21 marca 2018
Lidzbark Warmiński kino Ignacy

25 marca
Ostrów Wielkopolski kino Komeda

4 kwietnia 
Gorlice kino Kolory

19 kwietnia
Złotoryja kino Aurum

Siergiej Prokofiew (1891 – 1953) / Aleksiej Ratmański

РОМЕО И ДЖУЛЬЕТТА
ROMEO I JULIA
balet w trzech aktach (1938, 2017)

Prapremiera tej inscenizacji miała miejsce 16 listopada 2011 w Toronto.
Premiera niniejszej inscenizacji na scenie Bolszoj: 22 listopada 2017

Obsada:

Jekaterina Krysanowa jako Julia Kapuleti
Władisław Łantratow jako Romeo Monteki
Igor Cwirko jako Merkucjo, przyjaciel Romea
Dmitrij Dorochow jako Benwolio, przyjaciel Romea
Witalij Biktimirow jako Tybalt, kuzyn Kapuletich
Nikita Jelikarow jako Pan Kapuleti
Kristina Karasiewa jako Pani Kapuleti
Jegor Chromuszin jako Parys, narzeczony Julii
Anastazja Winokur jako Piastunka Julii
Jegor Simaczew jako Ojciec Laurenty
Aleksandr Fadejeczew jako Pan Monteki
Wiera Borisenkowa jako Pani Monteki
Aleksiej Łoparewicz jako Książę Werony
Kristina Łosiewa i Ksenia Sorokina jako Dwie Prostytutki
oraz
soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.

Realizatorzy:
Paweł Kliniczew dyrygent
Aleksiej Ratmański choreografia
Richard Hudson scenografia i kostiumy
Jennifer Tipton światło

TREŚĆ BALETU

AKT PIERWSZY

Scena 1

Poranek w renesansowej Weronie. Romeo wita świt na placu. Miasto stopniowo budzi się, nadchodzą Merkucjo i Benwolio, przyjaciele Romea. Tląca się wrogość między rodzinami Montekich i Kapuletów znów wybucha, gdy na rynek wchodzi Tybalt, kuzyn rodu Kapuletów. Niewinne przekomarzania młodych ludzi prowadzą do walki Tybalta z Benwoliem i Merkucjem.

Pojawiają się państwo Kapulet, a także pan Monteki. Walka rozpoczyna się na nowo, aż interweniować musi książę Werony i jego strażnicy. Na placu boju pozostają ciała zabitych.

 

Scena 2

Julia Kapulet dokucza piastunce przebierającej ją w balową sukienkę. Matka informuje Julię, że planuje wydać ją za młodego arystokratę Parysa. Sam Parys pojawia się w towarzystwie ojca Julii. Dziewczyna nie jest pewna, czy chce tego małżeństwa, ale grzecznie wita młodzieńca.

 

Scena 3

Wspaniały bal w domu Kapuletów. Ojciec przedstawia Julię gościom. Ukrywając się pod maskami,
na bal wchodzą Romeo, Merkucjo i Benwolio. Romeo zakochuje się w Julii od pierwszego wejrzenia. Julia tańczy z Parysem, potem z zamaskowanym Romeem, który wyjawia jej swoje uczucia. Julia natychmiast zakochuje się w nim. Tybalt, kuzyn Julii, zaczyna podejrzewać nieproszonego gościa i zrywa mu maskę. Tybalt chce walczyć z Romeem, ale powstrzymuje go pan domu. Goście rozchodzą się, Tybalt ostrzega Julię, że powinna trzymać się z daleka od Montekiego.

 

Scena 4

Tej samej nocy Romeo pojawia się pod balkonem sypialni Julii. Zakochani spotykają się. Pomimo niebezpieczeństwa, które zagraża obojgu, wymieniają pełne miłości przysięgi.

AKT DRUGI

 

Scena 1

Na rynku Merkucjo i Benwolio wyśmiewają się z Romea, który stracił głowę z miłości. Pojawia się piastunka Julii i przekazuje Romeowi liścik od dziewczyny: Julia zgadza się potajemnie wyjść za mąż
za swego ukochanego. Romeo nie posiada się ze szczęścia.

Scena 2

Romeo i Julia spotykają się w celi mnicha Laurentego, który, pomimo ryzyka, zgodził się udzielić im ślubu. Ojciec Laurenty ma nadzieję, że to małżeństwo położy kres wrogości między dwoma rodami. Odprawia skromną ceremonię. Romeo i Julia zostają małżeństwem.

Scena 3

Na rynku Merkucjo i Benwolio spotykają Tybalta. Merkucjo prowokuje wroga. Pojawia się Romeo. Tybalt wyzywa go, ale Romeo nie chce podjąć wyzwania. Zirytowany Merkucjo kontynuuje drwiny, a następnie atakuje Tybalta. Romeo próbuje przerwać walkę, ale jego interwencja prowadzi do śmierci przyjaciela. Pogrążony w smutku i poczuciu winy Romeo chwyta broń i zabija Tybalta. Państwo Kapulet na widok zabitego pogrążają się w rozpaczy. Z rozkazu Księcia Romeo zostaje skazany na wygnanie.

AKT TRZECI

Scena 1

Sypialnia Julii o świcie. Romeo został w Weronie na noc poślubną. Teraz jednak musi odejść. Kochankowie żegnają się. Po odejściu Romea w sypialni pojawiają się rodzice Julii i Parys. Ślub Julii z Parysem zaplanowano na następny dzień. Julia sprzeciwia się, ale jej ojciec surowo nakazuje jej milczeć. Zrozpaczona Julia biegnie po pomoc do Laurentego.

Scena 2

Mnich wręcza Julii buteleczkę z lekiem, który pogrąża tego, kto go wypije, w głębokim śnie podobnym do śmierci. Laurenty obiecuje wysłać do Romea list wyjaśniający co się stało, aby młodzieniec mógł zabrać Julię z rodzinnej krypty, kiedy dziewczyna obudzi się z letargu.

Scena 3

Julia wraca do sypialni. Udaje posłuszeństwo wobec rodziców i zgadza się zostać żoną Parysa. Jednak pozostając sama, wypija miksturę i pada jak martwa. Rano piastunka i rodzice bezskutecznie próbują obudzić Julię. Wszyscy są przekonani, że dziewczyna nie żyje.

Scena 4

Krypta grobowa Kapuletów. Julia jest pogrążona w letargu. Pojawia się Romeo. Nie otrzymał listu od Laurentego, więc jest przekonany, że Julia naprawdę umarła. Wypija truciznę, chcąc połączyć się z umiłowaną po śmierci. Gdy już zamyka oczy, zauważa, że Julia się budzi. Romeo odkrywa, jak okrutnie został oszukany i co się stało. Umiera, a Julia w rozpaczy zabija się jego sztyletem. Rodziny Montekich i Kapuletów, Książę, Laurenty i inni mieszkańcy miasta są świadkami tej straszliwej sceny. Zdają sobie sprawę, że przyczyną tragedii była wrogość ich rodzin.

***

Rozpowszechnianiem cyklu transmisji i retransmisji baletowych z cyklu „Bolshoi Ballet Live” na terenie Polski zajął się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka www.nazywowkinach.pl została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku,

2007, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów. The Metropolitan Opera: Live in HD, Bolshoi Ballet Live, National Theatre Live, Exhibition on Screen, Comédie-Française Live czy The Berliner Philharmoniker Live in Cinemas to tylko niektóre z cykli dystrybuowanych przez CIKANEK FILM. Rocznie firma sprzedaje w samej tylko Polsce ponad 120.000 biletów.

***

Więcej informacji:

poland@cikanekmanagement.eu | www.nazywowkinach.pl | www.facebook.com/nazywowkinach

www.youtube.com/nazywowkinachpl | www.instagram.com/nazywowkinach

Logo Na żywo w kinach (miniaturka) Logo Na żywo w kinach (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close