Centrum Sztuki Tańca w Warszawie zaprasza do udziału w trzydniowej Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku. Wydarzenie jest okazją do spotkania w jednym miejscu badaczy i krytyków, artystów oraz producentów, którzy wspólnie spróbują podsumować zagadnienie rozwoju tańca i choreografii w Warszawie – od początku XX wieku aż do czasów współczesnych.
O konferencji:
Na konferencję składają się trzy części: naukowa, praktyczna i artystyczna.
Część naukowa konferencji podzielona została na dwa obszary: społeczny (19 września) oraz naukowy (20–21 września). Część społeczna to prezentacje czterech tematów dotyczących aktualnej sytuacji środowiska tańca w Warszawie. Zaprezentowane zostaną możliwości współpracy współczesnych artystów z zagranicznymi twórcami i zespołami oraz proces budowania tanecznej publiczności. W ramach analizy porównawczej przedstawione będą modele finansowania tańca w Warszawie oraz innych ośrodkach, a na koniec – dotychczasowa działalność Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, z prezentacją założeń jego powstania oraz dyskusją na temat możliwości przyszłego funkcjonowania.
Dwudniowa część konferencji – prezentująca referaty o charakterze naukowym – podzielona została z kolei na cztery bloki poświęcone różnym zagadnieniom dotyczącym zarówno historii tańca, jak i jego kulturowych i społecznych aspektów. Mgr Marta Seredyńska, kuratorka tegorocznej części naukowej konferencji, skupiła się na wielowymiarowej refleksji na temat sztuki tańca i choreografii w Warszawie; poszczególni prelegenci i prelegentki zaprezentują więc różnorodne podejścia do wybranych tematów. Szerokie ujęcie tematyki pozwoliło na skomponowanie programu ukazującego zarówno międzywojenny obraz warszawskiego środowiska tańca, jak i prezentującego sylwetki wybranych twórców i twórczyń działających w Warszawie w drugiej połowie XX wieku oraz współcześnie, a także na zestawienie twórczości artystycznej z działaniami społecznymi czy amatorskimi.
Podczas pierwszego dnia konferencji, prezentującego referaty o naukowym charakterze, skupimy się na prezentacji artystów i artystek tańca, którzy pracę zawodową zaczęli w ostatniej dekadzie XX wieku lub na przełomie wieków i kontynuują ją do dziś. Zastanowimy się też nad inspiracjami współczesnych twórców i twórczyń oraz nad społecznym wymiarem podejmowanych w Warszawie inicjatyw związanych z tańcem.
Kolejny dzień konferencji ukierunkowany zostanie na historyczną refleksję, dlatego też prezentowane wystąpienia dotyczyć będą postaci związanych ze środowiskiem tańca w pierwszej połowie XX wieku oraz w kolejnych dekadach po zakończeniu II wojny światowej. Przekrojowe ujęcie tematów, jak i omówienie sylwetek poszczególnych artystów i artystek pozwoli na szersze przyjrzenie się sztuce tańca w stolicy z perspektywy historycznej. Podsumowaniem konferencyjnych obrad stanie się publikacja (wydana w grudniu 2019 roku), zawierająca artykuły powstałe na podstawie referatów oraz zapisy dyskusji panelowych.
Program części praktycznej to warsztaty pod hasłem „Męskie tańczenie”, które będą poprowadzone przez tancerzy w trzech różnych odsłonach pracy z ciałem. Release Class opiera się na silnym przekonaniu, że taniec jest zarówno przyjemny, fizyczny jak i inteligentny. Nacisk będzie położony na wzorce zmysłowe i dotykowe oraz wgląd w indywidualne możliwości i preferencje uczestników. Clever Method jest metodą warsztatową próbującą inspirować do działania w oparciu o wyobraźnię i potencjał wewnętrzny. Otwiera zamknięte dotąd zakazane pokoje, uwalnia barwy, smaki i dźwięki, o których zapomnieliśmy, że w nas istnieją. Dynamic Flow Dance to warsztat oparty na bazie tańca współczesnego, gdzie ważne są kondycja, eksploracja własnego ciała i dynamika ruchu. Dopełnieniem programu edukacyjnego będą warsztaty site-specific, które mają podkreślić społeczny charakter roku 2019. Kuratorką programu jest Paulina Święcańska.
Część naukową i praktyczną codziennie uzupełniać będzie część artystyczna, na którą złożą się spektakle w większości zrealizowane przez warszawskie artystki. Zgodnie z ideą „Choreografia jest kobietą” zaprezentowane zostaną różne prace wybrane w ramach Programu Spektakli, Koprodukcji i Premier CST 2019 przez komisję w składzie: Magda Chabros, Joanna Chitruszko, Julia Hoczyk, Hanna Raszewska-Kursa, Agata Życzkowska. W środowisku tańca reprezentacja kobiet jest bardzo silna i wyrazista, dlatego program części artystycznej konferencji ma na celu wyeksponować różne spojrzenia na sprawy społeczne z perspektywy kobiety. Będą to prace zarówno młodych twórczyń, które dopiero kończą uczelnie artystyczne, jak i prace dojrzałych, doświadczonych choreografek i tancerek, które stworzyły wiele prac prezentowanych i nagradzanych na festiwalach w Polsce i za granicą. Kuratorką artystycznej części konferencji jest Agata Życzkowska.
Konferencja organizowana jest w ramach programu rozwoju refleksji nad tańcem w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. W roku 2018 zorganizowana została konferencja Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura, a także ukazała się publikacja pod tym samym tytułem. Tegoroczna konferencja jest kontynuacją i rozszerzeniem idei analizy i zobrazowania warszawskiego środowiska tańca. Zapraszamy do wspólnego przyjrzenia się sztuce tańca i choreografii w Warszawie oraz wspólnego stawiania pytań o przyszłość tańca w stolicy.
Osoby biorące czynny udział w konferencji:
Część naukowa – kuratorka: Marta Seredyńska
Karol Adamowicz, Anna Godowska, Julia Hoczyk, Włodzimierz Kaczkowski, Aleksandra Kleinrok, Grzegorz Kondrasiuk, Sławomir Krawczyński, Ewa Kretkowska, Aleksandra Konarska, Janusz Marek, Małgorzata Matuszewska, Mikołaj Mikołajczyk, Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Aleksandra Pacak-Dragańska, Elwira Piorun, Anna Piotrowska, Magdalena Przybysz, Hanna Raszewska-Kursa, Justyna Stanisławska, Joanna Stasina, Joanna Tabaka, Ilona Trybuła, Iwona Wojnicka, Zofia Załęska
Część praktyczna – kuratorka: Paulina Święcańska
Artur Grabarczyk, Michał Adam Góral, Anna Piotrowska, Filip Szatarski
Część artystyczna – kuratorka: Agata Życzkowska na podstawie spektakli wybranych w roku 2019 przez komisję w składzie: Magda Chabros, Joanna Chitruszko, Julia Hoczyk, Hanna Raszewska-Kursa, Agata Życzkowska;
Maria Bijak, Agnieszka Borkowska, Józef Buchnajzer, Marek Bula, Aleksandra Bożek-Muszyńska, Izabela Chlewińska, Alicja Czyczel, Karolina Kraczkowska, Paweł Mandziewski, Natalia Oniśk, Aleksandra Osowicz, Piotr Piotrowicz, Anna Piotrowska, Renata Piotrowska-Auffret, Joanna Halszka Sokołowska, Maria Stokłosa, Maciej Tomaszewski, Zofia Tomczyk, Magda Tuka, Anita Wach, Agata Wiedro, Alicja Zalewska, Agata Zataj, Dawid Żakowski
Organizacja: Paulina Święcańska, Agata Życzkowska oraz Joanna Kosiorek, Patrycja Jaszczuk, Adriana Liwara, Angelika Mizińska, Kinga Szewczuk
Wstęp wolny, obowiązują zapisy: formularz zgłoszenia
Termin zgłoszeń: 8 września 2019 roku
Harmonogram Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku – prelekcje, warsztaty taneczne, spektakle, spotkania:
19 września 2019 roku – czwartek
Część społeczna
Taniec w Warszawie: Współczesne środowisko tańca
9.30-10.00 – Rejestracja uczestników konferencji
10.00-10.15 – Otwarcie części społecznej konferencji: mgr Marta Seredyńska
10.15-11.00 – mgr Iwona Wojnicka – Modele finansowania tańca w kraju i za granicą
11.00-11.30 – Dyskusja
11.30-11.45 – Przerwa
11.45-12.30 – mgr Włodzimierz Kaczkowski – Międzynarodowa współpraca warszawskich artystów tańca w XXI w.
12.30-13.00 – Dyskusja
13.00-13.15 – Przerwa
13.15-14.00 – Joanna Tabaka– Budowanie publiczności tańca w Warszawie
14.00-14.30 – Dyskusja
14.30-14.45 – Przerwa
14.45-15.30 – mgr Joanna Stasina / mgr Janusz Marek – Centrum Sztuki Tańca w Warszawie – historia, obecny model, wizja rozwoju
15.30-16.30 – Dyskusja
16.30 – Podsumowanie części społecznej konferencji: mgr Marta Seredyńska
Prowadzenie panelu i dyskusji: mgr Marta Seredyńska
Część praktyczna – warsztaty
9.00-12.00 – Artur Grabarczyk / Release Class
Zapisy zostaną ogłoszone 2 września 2019 roku.
Udział bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Część artystyczna – Program Prezentacji Spektakli, Koprodukcji i Premier CST 2019
18.00 – Spektakl Obserwator / Izabela Chlewińska / premiera / 60 min
Bilety: 20 zł
19.15 – Oficjalne otwarcie konferencji
− Spektakl 3×20 / Aleksandra Bożek-Muszyńska / Zofia Tomczyk / premiera / 60 min
Bilety: 20 zł
21.00 – Spektakle Deus ex Running Machina/ National Body Art / Vanitas Zdekomponowany / Tuka Wach / 60 min
Bilety: 20 zł
Dla uczestników konferencji wstęp na spektakle jest bezpłatny.
20 września 2019 roku – piątek
Część naukowa
Panel I: Taniec w Warszawie: Osobowości przełomu wieków
9.30-10.00 – Rejestracja uczestników konferencji
10.00-10.15 – Otwarcie części naukowej konferencji: mgr Marta Seredyńska
10.15-10.45 – mgr Sonia Nieśpiałowska-Owczarek – Teatr Mały. Scena Impresaryjna Pawła Konica
10.45-11.15 – dr Anna Piotrowska – Działalność choreograficzna Anny Piotrowskiej (okres warszawski: 1995-2013)
11.15-11.45 – mgr Anna Godowska / mgr Sławomir Krawczyński – Od Teatru Bretoncaffe do Święta snów
11.45–12.15 – mgr Aleksandra Pacak-Dragańska – Edyta Kozak – tancerka, choreografka, kuratorka
12.15-12.45 – mgr Elwira Piorun – Warszawska działalność Elwiry Piorun
12.45-13.15 – mgr Ilona Trybuła – Twórczość Ilony Trybuły w Warszawie
13.14-13.45 – Dyskusja
Prowadzenie panelu: Małgorzata Matuszewska
Panel II: Taniec w Warszawie: Współczesne inspiracje
14.30-15.00 – mgr Magdalena Przybysz – Niewidzialne choreografie Warszawy – o choreografii codzienności w tkance miasta
15:00–15:30 – Karol Adamowicz – Od tango milonga do choreografii społecznej. O tańczących nie-tancerzach
15:30–16:00 – mgr Anna Królica – Rewizje. Czym jest dziś Pokolenie solo?
16:00–16:30 – mgr Julia Hoczyk – Warszawskie środowisko buto – twórcy, inspiracje, estetyka
16:30–17:00 – Dyskusja
Prowadzenie panelu: mgr Hanna Raszewska-Kursa
Część praktyczna – warsztaty
9.00-12.00 – Filip Szatarski / Clever Method
Zapisy zostaną ogłoszone 2 września 2019 roku.
Udział bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Część artystyczna – Program Prezentacji Spektakli, Koprodukcji i Premier CST 2019
19.00 – Spektakl Absolwenci / Agnieszka Borkowska / premiera / 15 min
Spektakl ciało, na głos / Alicja Czyczel / premiera polska / koprodukcja CST / 30 min
Bilety: 20 zł
20.00-21.30 – Spotkanie artystów i artystek z widzami: Choreografia jest kobietą. Przyszłość warszawskiego środowiska tanecznego w kontekście istnienia Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.
Prowadzenie spotkania: Hanna Raszewska-Kursa
Wstęp wolny.
Dla uczestników konferencji wstęp na spektakle jest bezpłatny.
21 września 2019 roku – sobota
Część naukowa
Panel III: Taniec w Warszawie: życie taneczne w pierwszej połowie XX wieku
9.30-10.00 – Rejestracja uczestników konferencji
10.00-10.15 – Otwarcie II dnia części naukowej konferencji
10.15-10.45 – mgr Hanna Raszewska-Kursa – Stefania Dąbrowska – od niej wszystko się zaczęło. Dlaczego obecność tańca współczesnego w Warszawie należy liczyć od 1909 r.
10.45-11.15 – dr Aleksandra Kleinrok – Co się stało z salonem, czyli o społeczno-kulturowych przemianach życia tanecznego Warszawy przed II wojną światową
11.15-11.45 – dr Grzegorz Kondrasiuk – Taniec i akrobatyka cyrkowa w międzywojennej Warszawie
11.45-12.15 – mgr Zofia Załęska – Warszawski swing i jego przedwojenne inspiracje
12.15-12.45 – Dyskusja
Prowadzenie panelu: Mikołaj Mikołajczyk
Panel IV: Taniec w Warszawie: Osobowości drugiej połowy XX wieku
13.30-14.00 – mgr Ewa Kretkowska – „Oto dlaczego jestem primabaleriną” – portret Marii Krzyszkowskiej
14.00-14.30 – mgr Iwona Wojnicka – Działalność taneczna i choreograficzna Witolda Grucy
14.30-15.00 – Mikołaj Mikołajczyk – „Kilka razy zaczynałem od zera” – Gerard Wilk na warszawskiej scenie
15.00-15.30 – Aleksandra Konarska – Twórczość artystyczna Stefana Niedziałkowskiego
15.30-16.00 – Dyskusja
16.00-16.30 Zamknięcie części naukowej konferencji: mgr Marta Seredyńska
Prowadzenie panelu i dyskusji: mgr Marta Seredyńska
Część praktyczna – warsztaty
9.00-12.00 – Michał Adam Góral / Dynamic Flow Dance
Zapisy zostaną ogłoszone 2 września 2019 roku.
Udział bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Część artystyczna – Program Prezentacji Spektakli, Koprodukcji i Premier CST 2019
18.00 – Black SQR / Dawid Żakowski/ sztuka nowa/ 50 min / work in progress
Wstęp wolny / rezerwacja bezpłatnych wejściówek: biuro@centrumsztukitanca.eu
20.00 – Wycieka ze mnie samo złoto / Renata Piotrowska-Auffret / 55 min
Bilety: 20 zł
Dla uczestników konferencji wstęp na spektakl jest bezpłatny.
Wydarzenie towarzyszące:
Warsztat site-specific z Anną Piotrowską dance while walking / streets of presence
16-20 września 2019 roku
Zapisy zostaną ogłoszone 2 września 2019 roku.
Udział bezpłatny. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Wszelkie pytania prosimy kierować na e-mail: konferencja@centrumsztukitanca.eu
Kuratorki konferencji:
mgr Marta Seredyńska
Kuratorka konferencji CST 2019: Część naukowa
Ukończyła wydział Wiedzy o Teatrze oraz wydział Mediów Interaktywnych i Widowisk na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a także Politykę Społeczną na Uniwersytecie Warszawskim. Aktualnie jest doktorantką na wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Założycielka i prezeska Fundacji Rezonanse Kultury. Jako koordynatorka i organizatorka współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, Fundacją Scena Współczesna w Warszawie, Festiwalem Nowa Siła Kuratorska w Poznaniu, Fundacją Warsaw Bauhaus. Od 2012 roku pisze i publikuje teksty o tańcu i teatrze. Współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, portalem taniecPOLSKA.pl, Internetowym Magazynem „Teatralia”. Aktualnie współpracuje z kwartalnikiem „Taniec” oraz publikuje teksty na swoim blogu.
https://martaseredynska.wordpress.com/
mgr Paulina Święcańska
Kuratorka konferencji CST 2019: Część praktyczna
Choreografka, pedagog, manager kultury. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia, Uniwersytetu Zielonogórskiego na kierunku Animacja Kultury i Sportu, Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie na kierunku Kulturoznawstwo oraz studiów podyplomowych Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Menedżer kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku Produkcja teatralna.
Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Muzyki i Tańca, TVP2 Dolina Kreatywna, a także Fundacji Art Stations Foundation. Jako kurator i manager kultury współtworzyła warszawski festiwal Sztuki Niezależnej Re:wizje (2009-2012), Warszawską Platformę Tańca (2014), Centrum Sztuki Tańca w Warszawie (2016-2019). Od 2010 roku jest twórcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Tańca Kontakt Improwizacji Warsaw Flow. Od 2011 roku prowadzi Fundację Artystyczną PERFORM, w której realizuje projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne. Od 2011 roku prowadzi Fundację Artystyczną PERFORM, w której realizuje projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne. W pracy zawodowej wykorzystuje techniki i metody pracy z ciałem m.in. takie jak: animal flow, authentic movement, bodywork, contact improvisation, ecstatic dance, improvisation.
mgr Agata Życzkowska
Kuratorka konferencji CST 2019: Część artystyczna
Aktorka, performerka, reżyserka, producentka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWSFTViT w Łodzi (2001). Jest prezeską Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’, członkinią prezydium Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Tańca przy Biurze Kultury w Warszawie oraz współorganizatorką projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Od początku związana z teatrem fizycznym w działaniach na pograniczu teatru, tańca i performansu. Przez kilka lat pracowała w Teatrze Polskim w Bydgoszczy jako aktorka. Otrzymała nagrodę im. H. Konieczki dla Najlepszego Młodego Aktora w sezonie 2002/2003 oraz nagrodę za rolę Venticelli w spektaklu Amadeusz / reż. Waldemar Zawodziński, przy którym była także asystentką reżysera, a także nagrodę zespołową podczas I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy 2002 za spektakl Rodzina Wampira / reż. Paweł Szkotak (także asystentka reżysera). Była współproducentką i reżyserką castingu obsady polskiej wersji spektaklu The SHOW MUST GO ON chor. Jérôme Bel / Teatr Dramatyczny w Warszawie (2011), w którym brała także udział jako producentka i performerka. Przez kilka lat była Redaktor Naczelną pisma społeczno-kulturalnego RAZEM. Świat w naszych oczach. Współpracowała z Fundacją Ciało/Umysł jako koordynatorka Festiwalu Ciało/Umysł oraz Warszawskiej Sceny Tańca. W 2011 roku założyła Teatr HOTELOKO – obecnie HOTELOKO movement makers, który współtworzy z Magdaleną Przybysz. Zrealizowała pod skrzydłami Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ i HOTELOKO jako producentka, reżyserka, aktorka i performerka ponad 20 projektów teatralnych, tanecznych, społecznych i edukacyjnych m.in. nowe wyzwolenie, Syrena herbem twym zwodnicza – RZECZ O WOLNOŚCI, frau blush, #moiprzyjacieletancza, Absolutely Fabulous Dancers, Darklena, Insta Show.
***
Współpraca w ramach projektu CST: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Liwia Bargieł, Tomasz Bazan, Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.
Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.
Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury
ul. Elektoralna 12
00-139 Warszawa
Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:
Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa