Spektakle

Konin: „Origami” – chor. Anna Akabalı

Zdjęcie: Konin: „Origami” – chor. Anna Akabalı

„Origami” – chor. Anna Akabalı

Młodzieżowy Dom Kultury w Koninie oraz Centrum Kultury i Sztuki w Koninie zapraszają na premierę spektaklu Origami w choreografii Anny Akabalı.

Wersja do druku

Udostępnij

Spektakl Origami to ruchowa kreacja zagadnienia egzystencji, zrywania z przekonaniami. To także opowieść o konsekwencji działań prowadzących do założonych efektów. Prosta aluzja do życia, niepozbawiona jednak skomplikowanych etapów, poskładana niczym papierowa figura w artystyczną kompozycję.

Zazwyczaj to, co myślimy o sobie, ma swoje źródło w dzieciństwie. Nasze kompleksy to często efekt przyswojonych opinii, stereotypów i poglądów, które później konfrontujemy z tym, co widzimy w lustrze… i nagle chcemy czegoś dowieść, że zasługujemy na akceptację, miłość, uwagę, wysłuchanie…

Wyrastamy i funkcjonujemy w określonych kodach kulturowych, które determinują nasze zachowania. Owe kody wpisują nas w społecznie akceptowane wzorce. Jeśli przekonania te nam służą, warto je pielęgnować. Natomiast, jeśli są dla nas krzywdzące, może warto je poddać refleksji i przeformułować ?

Realizatorzy:

Choreografia: Anna Akabalı
Muzyka: Kajetan Pilarski
Koordynator ds. spektaklu, tancerka/artystka: Katarzyna Łapaj-Strzykowska
Tancerka/artystka: Agnieszka Łapaj-Lewandowska
Tancerka/artystka: Kinga Furmaniak-Pogodska
Tancerka/artystka: Weronika Skórzewska
Tancerka/artystka: Nina Jóźwiak
Tancerka/artystka: Natalia Poprawska

Biogramy twórców i artystów:

Anna Akabalı – choreograf, pedagog, tancerka. Edukację rozpoczęła w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Bytomiu. Studiowała na Frankfurt University of Music and Performing Arts w Niemczech. Tytuł magistra sztuki zdobyła na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2008–2010 związana ze Śląskim Teatrem Tańca w Bytomiu brała udział we wszystkich przedstawieniach z repertuaru występując m.in. w Hong Kongu, Islandii, Egipcie. W okresie 2011–2018 solistka oraz pedagog w Ankara State Opera and Ballet w Ankarze (Turcja). Dla zespołu stworzyła dwie choreografie – YanlışlarınSuçu (2014) i Dziadek do orzechów (2015).

W latach 2018–2019 wykładowca akademicki w PERA – School of Performing Arts – Girne American University na północnym Cyprze. Od roku 2020 wykładowca na Uniwersytetcie Hacettepe – Państwowym Konserwatorium w Ankarze (Turcja). Laureatka otwartego konkursu Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy (2020) przy wsparciu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca jako część koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. W 2018 roku odbyła się premiera spektaklu HER HIStory, stworzonego dla Opery Wrocławskiej we współpracy z Baletem Semperoper w Dreźnie (Niemcy). Solo Sitting premierę miało w Meksyku na 1st International Dance Award for Mature Soloists, FIDCDMX (2018) oraz zostało zaprezentowane na: ID NIGHT w Hereford (Anglia; 2019), 2nd International Solo Contemporary Dance Festival (Turcja; 2019), 27th Quinzena de Dança de Almada – Międzynarodowy Festiwal Tańca podczas Międzynarodowej Platformy dla Choreografów (Portugalia; 2019). Znalazło się także wśród laureatów 9. edycji Konkursu Choreograficznego 3…2…1…TANIEC! (Polska; 2019). Stypendystka programu Kultura polska na świecie, organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Rezydentka programu Artist Residing Program w CerModern (Turcja; 2019), gdzie
stworzyła solo Inexplicable, które premierę miało podczas 3rd International Solo
Contemporary Dance Festival
(Turcja; 2020). Film utworzony w projekcie Re:Rosas!Project został pokazany w Kaaitheater w Brukseli oraz na Sinema Dans – Ankara Dans Film Festival i Dance Camera Istanbul Festival (2013). Prowadziła wiele warsztatów m.in.:

  • Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu / Polska
  • Państwowe Konserwatorium w Ankarze / Turcja
  • Yuen Long House – Hong Kong
  • Państwowe Konserwatorium Uniwersytetu Hacettepe w Ankarze / Turcja
  • Uniwersytet ODTÜ / Turcja

Jako tancerka występowała w Polsce, Islandii, Hong Kongu, Egipcie, Turcji, Bośni i Hercegowinie, Portugalii, Anglii i Niemczech.

Kajetan Pilarski – perkusista, kompozytor muzyki wykorzystanej w spektaklu Dowód bardzo osobisty w choreografii Katarzyny Łapaj w 2020 roku. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. I.J. Paderewskiego w Koninie, na specjalizacji perkusja jazzowa. Obecnie kontynuuje naukę na Akademii Muzycznej w Poznaniu na tej samej specjalizacji. Dodatkowo Kajetan działa na stałe w wielu projektach m.in.: Nikodem Kluczyński Mysterious Group, Przed Wschodem Słońca, Trzynasta w Samo Południe.

Katarzyna Łapaj-Strzykowska – nauczyciel tańca, magister sztuki, instruktor ds. tańca Młodzieżowego Domu Kultury w Koninie, współzałożyciel i choreograf Konińskiego Teatru Tańca, absolwentka kierunku taniec w kulturze fizycznej na Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu oraz absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na kierunku choreografia i teoria tańca. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. W Koninie w klasie skrzypiec. Reżyserka i choreografka spektaklu tanecznego Oparcie oraz Dowód bardzo osobisty, a także autorka ruchu do etiud choreograficznych Dwie Sztuki i Oj Ty rzeko. Brała udział w spektaklach i projektach tanecznych takich jak: Gdybym wiedział… w choreografii Agnieszki Doberskiej, Opowieść wigilijna w choreografii Janusza Orlika i Wiesławy Wolnej, Composer w choreografii Pauliny Jaksim, Wygnanie z raju w choreografii Agnieszki Łapaj, Tabu w choreografii Dawida Pieroga i Usłane balonami Kingi Furmaniak.

Agnieszka Łapaj-Lewandowska – pedagog tańca, historyk sztuki, instruktor ds. tańca MDK KONIN, współzałożyciel i choreograf Konińskiego Teatru Tańca. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznnej I i II st. w Koninie w klasie skrzypiec (I stopnia). Ukończyła kierunek taniec, specjalność pedagogika Tańca, na Łódzkiej Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, a także kierunek historia sztuki na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2008–2012 związana z Gliwickim Teatrem Muzycznym na stanowisku artysty scen muzycznych, gdzie brała udział w musicalu High School Musical on Stage w reżyserii Tomasza Dutkiewicza. Autorka ruchu do autorskiej etiudy dyplomowej Wygnanie z Raju (2015 roku). Współautorka scenariusza i choreografii do widowisk tanecznych zespołu Top Dance z MDK KONIN. Związana także z projektami choreograficznymi do spektakli teatralnych produkcji MDK. Brała udział w spektaklach tanecznych, takich jak Oparcie w choreografii Katarzyna Łapaj w 2017 roku i Antynomie w choreografii Marty Merdzińskiej w 2018 roku oraz Dowód bardzo osobisty w choreografii Katarzyny Łapaj w 2020 roku, Usłane balonami Kingi Furmaniak 2021.

Kinga Furmaniak-Pogodska – nauczyciel tańca, współzałożyciel i choreograf Konińskiego Teatru Tańca, absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu na kierunku taniec w kulturze fizycznej. Studentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na kierunku choreografia i teoria tańca. W roku 2018 dołączyła do Jeune Ballet w Konserwatorium Narodowym Muzyki i Tańca w Lyonie, gdzie tańczyła w choreografiach: Echad Mi Yodea Ohada Naharina, Removing Reset Noégo Souliera, Je suis assis avec une canette en étain à la main Bernarda Baumgartena. Autorka spektaklu Konińskiego Teatru Tańca Usłane balonami z 2021 roku. Brała udział w spektaklu tanecznym Dowód bardzo osobisty i Oparcie w choreografii Katarzyny Łapaj, Opowieść wigilijna w choreografii Janusza Orlika i Wiesławy Wolnej, Myśl ucieleśniona Agnieszki Doberskiej. Wychowanka i instruktorka Studio Tańca Rytmix Konin – Rytmix Dance Studio oraz instruktor Alchemia Dance Studio z Wrześni.

Weronika Skórzewska – nauczycielka tańca, fizjoterapeutka, tancerka-choreoterapeutkaa oraz trenerka medyczna, współzałożycielka i choreografka Konińskiego Teatru Tańca. Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu na kierunku taniec w kulturze fizycznej i fizjoterapia. Wychowanka Studia Tańca Rytmix Konin – Rytmix Dance Studio. Instruktorka w Szkole Tańca i Baletu FART KONIN. Autorka solowej etiudy choreograficznej Fenotyp – 2019 roku. Brała udział w spektaklach tanecznych, takich jak: Spóźnione wyznanie Teatru Tańca Nieznanego w choreografii Filipa Hylewicza, Myśl ucieleśniona Kompanii Tańca AWF Poznań w choreografii Agnieszki Doberskiej, Antynomie Teatru Tańca Coda w choreografii Marty Merdzińskiej oraz Dowód bardzo osobisty i Oparcie w choreografii Katarzyny Łapaj. Projekty, w których uczestniczyła, to: Oj Ty rzeko w choreografii Katarzyny Łapaj i Tabu w choreografii Dawida Pieroga, Usłane balonami Kingi Furmaniak.

Nina Jóźwiak – obecnie studentka Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu na kierunku taniec w kulturze fizycznej. Wychowanka Studia Tańca Rytmix Konin – Rytmix Dance Studio. Uczestniczka Virtual Graham Teacher Workshop, organizowanym przez Marta Graham School of Contemporary Dance. Instruktorka tańca związana z zespołem tanecznym Muza w Kole oraz Akademią Tańca Bezuma w Luboniu. Brała udział w spektaklach Dowód bardzo osobisty w choreografii Katarzyny Łapaj oraz Opowieść wigilijna w choreografii Janusza Orlika oraz Wiesławy Wolnej.

Natalia Poprawska – obecnie studentka Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego na kierunku taniec w kulturze fizycznej AWF Poznań. Od 7 lat uczestniczka zajęć tanecznych w Młodzieżowym Domu Kultury w Koninie w zespole TOP DANCE MDK KONIN. Od września 2019 pracuje również jako instruktorka w tym zespole. Brała udział w spektaklach oraz projektach tanecznych, takich jak: Oparcie w choreografii Katarzyny Łapaj, Magiczny świat bajek Top Dance, Zaczarowany ogród Top Dance, Oj Ty rzeko w choreografii Katarzyny Łapaj oraz Dowód bardzo osobisty w choreografii Katarzyny Łapaj.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Więcej informacji: link

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close