Kraków: Atsushi Takenouchi „HIBI / DAYS”

Zdjęcie: Kraków: Atsushi Takenouchi „HIBI / DAYS”

Atsushi Takenouchi „HIBI / DAYS”. Fotografia: Jordi Lagoutte

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie zaprasza na najnowszy solowy spektakl tańca butoh w wykonaniu Atsushiego Takenouchiego pt. HIBI / DAYS. Oprawę muzyczną na żywo tworzyć będzie Hiroko Komiya.

Wersja do druku

Udostępnij

Artysta w kilku słowach opisuje ideę swojego najnowszego przedsięwzięcia:

HIBI, czyli dni

Kształt starego drzewa.

Kształt odzwierciedlający nagromadzenie minionych dni.

Nawet jeśli drzewo umiera, jego kształt i szkielet pozostają niezmienione.

Jego formą jest taniec.

Pragnę być drzewem, które modli się, łącząc niebo i ziemię.

Dążę do czasu magicznego, przekształcającego życie codzienne w życie wypełnione tańcem.

O twórcach:

Atsushi Takenouchi – w 1980 roku dołączył do grupy Hoppo-Butoh-ha na Hokkaido. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – Takazashiki (1984) – zostało opracowane przez słynnego twórcę butoh Tatsumiego Hijikatę. Atsushi rozpoczął swą własną drogę JINEN Butoh w 1986 roku; stworzył m.in. spektakle solo Itteki czy Ginkan, łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i z otoczeniem. Z projektem JINEN odbył w Japonii trzyletnią podróż, wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996–1999). Wówczas też uczył się u współtwórcy butoh Kazuo Ohno i u jego syna Yoshito. Od 2002 roku przebywał głównie w Europie, współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Awinionie, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, podczas których prezentował spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Jego film artystyczny Wypełniony naturą – przedsięwzięcie traktujące o środowisku naturalnym, realizowane na Alasce i Hawajach – zdobył m.in. nagrodę Best of the Fest na Martinique International Film Festival.

Hiroko Komiya – artystka, która obrazy pochodzące z powietrza, otaczającej nas przestrzeni czy tworzone przez ciało przekształca w dźwięki, bez stałej linii melodycznej czy rytmu. Są one całkiem proste, pojedyncze, towarzyszą nam podobnie jak pogoda czy najbliższe otoczenie. Komiya używa zarówno wody i materiałów naturalnych, takich jak kamień, bambus, piach, liście i muszle, jak i instrumentów perkusyjnych, takich jak dzwonki czy bębenki, a nawet zwykłe przedmioty. Od 1996 roku pod okiem grającego na tabli Masahiro Besso uczyła się grania na instrumentach perkusyjnych używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej. W roku 1999 rozpoczęła współpracę z tancerzem butoh Atsushim Takenouchim. W czasie warsztatów JINEN Butoh podejmuje interakcję z oddechem i ruchem uczestników. Komponuje muzykę dla tancerzy, aktorów, a także na potrzeby zajęć z dziećmi i dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami, prowadzonych w Japonii, we Francji, w USA czy w Polsce. Używa też głosu w jego podstawowej, naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem plemiennym, poetą i perkusistą Jeanem C. Dussinem (pieśni inuickie, afrykańskie czy celtyckie).

Realizatorzy: 

Choreografia, taniec: Atsushi Takenouchi
Muzyka (cytra, instrumenty perkusyjne, śpiew): Hiroko Komiya

Czas trwania: 75 minut

Wstęp płatny. Liczba miejsc ograniczona.

Więcej informacji: link

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 18:00

Kraków: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 26

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close