Spotkania

Kraków/Balet Dworski „Cracovia Danza”: „Czas na taniec!” – „Wesele w Ojcowie” reaktywacja – spotkanie z Maciejem Prochaską

Zdjęcie: Kraków/Balet Dworski „Cracovia Danza”: „Czas na taniec!” –  „Wesele w Ojcowie” reaktywacja – spotkanie z Maciejem Prochaską

Fot. Pat Mic.

Wersja do druku

Udostępnij

Balet „Cracovia Danza” w lipcu  2017 dokonał rejestracji zrekonstruowanej partytury pierwszego polskiego baletu narodowego Wesele w Ojcowie. Płytę nagrał zespół instrumentów dawnych The Violin Consort pod kierunkiem Zbigniewa Pilcha, zaś rekonstrukcji dzieła dokonał Maciej Prochaska,  muzykolog z Instytutu Kolberga w Poznaniu. I właśnie temu przedsięwzięciu będzie poświęcony kolejny, a pierwszy w tym sezonie artystycznym odcinek spotkania z cyklu Czas na taniec!. Gościem spotkania zatytułowanego „Wesele w Ojcowie” reaktywacja będzie Maciej Prochaska. Zdradzi on nie tylko tajemnice odtwarzania partytury, ale także wskaże źródła bez których rekonstrukcja nie byłaby możliwa. Spotkanie, którego współorganizatorem jest Odział ZASP w Krakowie, poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz.

Wesele w Ojcowie, dzieło Karola Kurpińskiego jest zbiorem tańców różnych autorów, także Józefa Damsego oraz Jana Stefaniego, ówczesnego skrzypka i dyrygenta orkiestry Teatru Wielkiego w Warszawie. Premiera, która odbyła się w 1823 roku stała się manifestacją polskości, a utwór ten wystawiany był w Teatrze Wielkim w Warszawie ponad 400 razy. Jak brzmiał ten balet? Tak naprawdę nie wiemy. Muzyka, którą znamy z prezentacji scenicznych, a także z koncertów, jest bowiem orkiestracją z połowy XX wieku autorstwa niezwykle utalentowanego Tomasza Kiesewettera. Orkiestracją fantastyczną, rozbuchaną, podkreślającą rozmach polskich tańców, ale zupełnie niezgodną z zasadami muzyki czasów Karola Kurpińskiego. Partyturę baletu – bo oryginalna zaginęła – odtworzył Kiesewetter z zachowanego wyciągu fortepianowego, co pozwoliło temu utworowi powrócić na scenę. Ale stylistycznie muzyka była odległa od kompozytorskiego pierwowzoru.

Maciej Prochaska, mając wiedzę, talent i sporo wyczucia stylistycznego, a także dość dużo wrażliwości, zrekonstruował oryginalną partyturę Wesela w Ojcowie. Zdecydował się pokazać utwór w takiej wersji, jak mógłby zabrzmieć podczas prawykonania. Poprzez analizę stylu kompozytorskiego Stefaniego, Damsego, Kurpińskiego i porównywania partytur zdecydował się wtłoczyć muzykę w orkiestrę końca XVIII wieku, czyli mozartowską, haydnowską, dodając do tego elementy charakterystyczne dla polskiego folkloru.

Rejestracja nagrania została sfinansowana z środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wstp wolny.

Spektakl w oparciu o nowo zrekonstruowaną partyturę dzieła, można będzie obejrzeć na żywo w Krakowie 17 października.

Więcej informacji

 

***

Ideą cyklu Czas na taniec! jest stworzenie miejsca i czasu do rozmowy o tańcu. Organizatorzy pragną pokazać, że w ogólnym dyskursie o sztuce tancerze powinni mieć głoś, tak samo jak m.in. kompozytorzy, reżyserzy, plastycy, czy pisarze. Zależy im także, aby tymi spotkaniami skupić wokół instytucji środowisko taneczne miasta. Chcą, aby spotkania były jednocześnie uzupełnieniem edukacji tanecznej młodego pokolenia.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close