Spektakle

Kraków: Balet Dworski „Cracovia Danza” – Karol Szymanowski „Harnasie” – chor. Leszek Rembowski

Zdjęcie: Kraków: Balet Dworski „Cracovia Danza” – Karol Szymanowski „Harnasie” – chor. Leszek Rembowski

Na zdjęciu: Maria Stokłosa. Fot. Bartosz Górka.

Wersja do druku

Udostępnij

W 80 lat po śmierci kompozytora Balet Dworski „Cracovia Danza” sięga po raz pierwszy po Harnasie Karola Szymanowskiego, jedno z najbardziej znanych dzieł tego twórcy. Ten balet-pantomima jest nie tylko pierwszym w historii muzyki polskiej utworem scenicznym w całości opartym na folklorze Podhala, ale także pierwszym, który w tak doskonały sposób łączy w sobie elementy muzyki ludowej z indywidualnym stylem kompozytora. Do tej pory Balet „Cracovia Danza” miał w repertuarze tylko jeden spektakl oparty na muzyce Szymanowskiego: Barwy Polski, którego premiera odbyła się w Narodowym Starym Teatrze w 2011 roku. Tym razem Balet Cracovia Danza postanowił zmierzyć się z arcydziełem.

Karol Szymanowski, zafascynowany baletami Igora Strawińskiego i spektaklami Sergiusza Diagilewa, postanowił napisać balet, ale pomysł dojrzał dopiero w 1922 roku. Wówczas kompozytor zaczął zbierać materiały do utworu. Jednak bezpośrednim impulsem do powstania baletu stało się w 1923 roku wesele góralki Heleny Gąsienicy-Roj z Jerzym Rytardem. Od tego czasu trwała praca nad Harnasiami. Balet został ukończony w roku 1931, co było olbrzymią ulgą dla kompozytora, który tak powiadomił o tym w liście swojego przyjaciela, Grzegorza Fitelberga: „w tej chwili napisałem Fine na ostatniej stronie Harnasiów i cieszę się, że mi ten tyloletni kłopot z głowy spadł”. Prapremiera utworu odbyła się cztery lata później w Pradze, ale dopiero premiera paryska, w 1936 roku, w choreografii Serge’a Lifara i ze scenografią Ireny Lorentowicz, rozpoczęła pochód dzieła po scenach polskich i zagranicznych.

Do przygotowania Harnasiów Romana Agnel, dyrektor Baletu „Cracovia Danza”, zaprosiła Leszka Rembowskiego, znanego choreografa, specjalistę od polskich tańców, który ostatnio dla tego zespołu przygotował choreografię do pierwszego baletu narodowego Wesele w Ojcowie. Kostiumy do baletu z muzyką Szymanowskiego zaprojektował Jan Polewka, zaś scenografię przygotował Jan Burnat.

Premiera zostanie poprzedzona zostanie wykładem Małgorzaty Janickiej-Słysz, teoretyka muzyki, prorektora krakowskiej Akademii Muzycznej, specjalistki od twórczości Szymanowskiego i kuratora do spraw muzyczno-programowych Atmy w Zakopanem.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Muzeum Narodowego od 5 grudnia (liczba miejsc ograniczona).

muzyka: Karol Szymanowski

inscenizacja i choreografia: Leszek Rembowski

asystent choreografa: Dariusz Brojek

kostiumy: Jan Polewka

scenografia: Jan Burnat

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Małopolska logo (miniaturka)

Organizatorzy: Balet Cracovia Danza, Fundacja Ardente Sole

Partnerzy: Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Karola Szymanowskiego w Willi „Atma” w Zakopanem – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Krakowie

Patroni medialni: TVP3 Kraków, Radio Kraków, Dziennik Polski, Gość Niedzielny, Miesięcznik Kraków, taniecPOLSKA.pl, Magiczny Kraków, CzasDzieci.pl, polskamuza.eu, Karnet (współpraca redakcyjna)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close