W 80 lat po śmierci kompozytora Balet Dworski „Cracovia Danza” sięga po raz pierwszy po Harnasie Karola Szymanowskiego, jedno z najbardziej znanych dzieł tego twórcy. Ten balet-pantomima jest nie tylko pierwszym w historii muzyki polskiej utworem scenicznym w całości opartym na folklorze Podhala, ale także pierwszym, który w tak doskonały sposób łączy w sobie elementy muzyki ludowej z indywidualnym stylem kompozytora. Do tej pory Balet „Cracovia Danza” miał w repertuarze tylko jeden spektakl oparty na muzyce Szymanowskiego: Barwy Polski, którego premiera odbyła się w Narodowym Starym Teatrze w 2011 roku. Tym razem Balet Cracovia Danza postanowił zmierzyć się z arcydziełem.
Karol Szymanowski, zafascynowany baletami Igora Strawińskiego i spektaklami Sergiusza Diagilewa, postanowił napisać balet, ale pomysł dojrzał dopiero w 1922 roku. Wówczas kompozytor zaczął zbierać materiały do utworu. Jednak bezpośrednim impulsem do powstania baletu stało się w 1923 roku wesele góralki Heleny Gąsienicy-Roj z Jerzym Rytardem. Od tego czasu trwała praca nad Harnasiami. Balet został ukończony w roku 1931, co było olbrzymią ulgą dla kompozytora, który tak powiadomił o tym w liście swojego przyjaciela, Grzegorza Fitelberga: „w tej chwili napisałem Fine na ostatniej stronie Harnasiów i cieszę się, że mi ten tyloletni kłopot z głowy spadł”. Prapremiera utworu odbyła się cztery lata później w Pradze, ale dopiero premiera paryska, w 1936 roku, w choreografii Serge’a Lifara i ze scenografią Ireny Lorentowicz, rozpoczęła pochód dzieła po scenach polskich i zagranicznych.
Do przygotowania Harnasiów Romana Agnel, dyrektor Baletu „Cracovia Danza”, zaprosiła Leszka Rembowskiego, znanego choreografa, specjalistę od polskich tańców, który ostatnio dla tego zespołu przygotował choreografię do pierwszego baletu narodowego Wesele w Ojcowie. Kostiumy do baletu z muzyką Szymanowskiego zaprojektował Jan Polewka, zaś scenografię przygotował Jan Burnat.
Premiera zostanie poprzedzona zostanie wykładem Małgorzaty Janickiej-Słysz, teoretyka muzyki, prorektora krakowskiej Akademii Muzycznej, specjalistki od twórczości Szymanowskiego i kuratora do spraw muzyczno-programowych Atmy w Zakopanem.
Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Muzeum Narodowego od 5 grudnia (liczba miejsc ograniczona).
muzyka: Karol Szymanowski
inscenizacja i choreografia: Leszek Rembowski
asystent choreografa: Dariusz Brojek
kostiumy: Jan Polewka
scenografia: Jan Burnat
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Organizatorzy: Balet Cracovia Danza, Fundacja Ardente Sole
Partnerzy: Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Karola Szymanowskiego w Willi „Atma” w Zakopanem – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Krakowie
Patroni medialni: TVP3 Kraków, Radio Kraków, Dziennik Polski, Gość Niedzielny, Miesięcznik Kraków, taniecPOLSKA.pl, Magiczny Kraków, CzasDzieci.pl, polskamuza.eu, Karnet (współpraca redakcyjna)