Spektakle

Kraków/„Cracovia Danza” dla tańca: Balet Dworski „Cracovia Danza” – „Wesele w Ojcowie”

Zdjęcie: Kraków/„Cracovia Danza” dla tańca: Balet Dworski „Cracovia Danza” – „Wesele w Ojcowie”

Fot. Pat Mic.

Wersja do druku

Udostępnij

Wesele w Ojcowie z muzyką Karola Kurpińskiego i Józefa Damsego nazywane jest pierwszym polskim baletem narodowym. Balet Cracovia Danza przywrócił to dzieło publiczności 2 lata temu po kilkudziesięciu latach zapomnienia. Tym razem,  w cyklu „Cracovia Danza” dla tańca, artyści zatańczą do nagrania nowo zrekonstruowanej partytury dzieła, dokonanej specjalnie na zamówienie „Cracovia Danza”. Wersję orkiestrową baletu, którego muzyka przetrwała do naszych czasów jedynie w postaci wyciągu fortepianowego, z dużym wyczuciem stylistycznym odtworzył poznański muzykolog Maciej Prochaska, a nagrania dokonał zespół The Violin Consort pod przewodnictwem Zbigniewa Pilcha.

Taneczna opowieść o weselu w podkrakowskim Ojcowie swoją prapremierę miała w 1823 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie i stała się manifestacją polskości. Spektakl okazał się scenicznym przebojem – w XIX wieku gościł na warszawskiej scenie ponad 400 razy. Popularność Wesela w Ojcowie była tak wielka, że tańce z tego przedstawienia trafiły na salony i sale balowe. Balet tenwystawiany był też za granicą: jeszcze w XIX wieku polskie tańce podbiły dzięki niemu Rosję, a w latach międzywojennych spektakl pokazano m.in. w Nowym Jorku i na Lazurowym Wybrzeżu. Po wojnie polskie teatry sięgały po ten tytuł kilkakrotnie, zaś po 1989 roku spektakl ten wystawił tylko zespół Mazowsze. Odbyło się też kilka prezentacji muzyki z baletu w wersjach koncertowych.

W spektaklu „Cracovia Danza” wspaniałe mazury, krakowiaki, polki i marsze ukazane są w pełnej scenicznej krasie. Choreografie Leszka Rembowskiego oparte są archiwalnych zapisach polskich tańców. Muzycznie przedstawienie jest też wzbogacone o melodie żydowskie i tradycyjne pieśni obrzędu weselnego w wykonaniu śpiewającej białym głosem Magdaleny Wieczorek-Duchewicz.

Pokaz poprzedzi spotkanie z Maciejem Prochaską 2 października w cyklu Czas na taniec!.

Więcej informacji

Muzyka: Karol Kurpiński, Józef Damse (opr. Maciej Prochaska)

inscenizacja i choreografia: Leszek Rembowski

asystent choreografa: Dariusz Brojek

kostiumy: Zofia de Ines

scenografia: Zofia de Ines, Tomasz Chlanda

 

 

 

Występują: Romana Agnel, Marta Baranowska, Anna Karabela, Małgorzata Nabrzeska, Alicja Petrus,  Krzysztof Antkowiak, Dariusz Brojek, Jan Fečko, Łukasz Szkiłądź, Filip Świeczkowski

Spektakl powstał we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne.

IMIT (oryginał)

Rejestracja nagrania została sfinansowana z środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close